Publicerat November 25, 201114 yr Hejsan, står i dagen att lämna i min första licensansökan men jag undrar förutom blanketten vad mer behöver man lämna in? går man direkt till polisstationen och lämnar in papperna? Mvh Nissesson.
Publicerat November 25, 201114 yr Hejsan, står i dagen att lämna i min första licensansökan men jag undrar förutom blanketten vad mer behöver man lämna in? går man direkt till polisstationen och lämnar in papperna? Mvh Nissesson. Förrutom ansökan lämnar du in kopior på jägarbeviset och kvittot för vapenskåpet, ansökan lämnar du in på polisstationen där du också betalar. Minns inte exakt men ca 700kr för första vapnet. Sen är det bara att vänta Lycka till! Mvh Cris
Publicerat November 25, 201114 yr Beror på vart i landet du bor... I vissa fall behöver man både kvitto och bildbevis på ett godkänt vapenskåp. Jägarbeviset gör handläggaren en kopia på, iaf här i Jämtland. Mvh Sent from my iPhone using Tapatalk
Publicerat November 25, 201114 yr Författare Förrutom ansökan lämnar du in kopior på jägarbeviset och kvittot för vapenskåpet, ansökan lämnar du in på polisstationen där du också betalar. Minns inte exakt men ca 700kr för första vapnet. Sen är det bara att vänta Lycka till! Mvh Cris Jag har enbart en faktura på skåpet fungerar det lika bra?:-) tack så mycket för hjälpen.
Publicerat November 25, 201114 yr Jag har enbart en faktura på skåpet fungerar det lika bra?:-) tack så mycket för hjälpen. Det viktigaste är modellnamnet och serienumret. Vill du vara överbevisande kan du ju ta ett digitalt foto på det och säga att du kan maila det senare! Lycka till och var förberedd på att väääääääääääääääääääääääänta en stund på svar
Publicerat November 25, 201114 yr Författare Det viktigaste är modellnamnet och serienumret. Vill du vara överbevisande kan du ju ta ett digitalt foto på det och säga att du kan maila det senare! Lycka till och var förberedd på att väääääääääääääääääääääääänta en stund på svar Kopia på jägarbeviset eller intyg om jägarexamen? eller båda? tack för all hjälp!
Publicerat November 25, 201114 yr Kopia på jägarbeviset eller intyg om jägarexamen? eller båda? tack för all hjälp! Kopiera båda och lämna in. Det är aldrig fel med för många intyg på att man har rent mjöl i påsen! Jag vet att det skiljer lite kontoren mellan så det är bara att langa över så mycket man kan för att se till att de inte behöver begära mer information efter några månader
Publicerat November 25, 201114 yr Författare Kopiera båda och lämna in. Det är aldrig fel med för många intyg på att man har rent mjöl i påsen! Jag vet att det skiljer lite kontoren mellan så det är bara att langa över så mycket man kan för att se till att de inte behöver begära mer information efter några månader Nu har jag blanketten, kopior på jägarbeviset/intyget, faktura på skåpet samt utskrivna bilder på skåpet så nu är det bara att vänta till på måndag med att lämna in för att sedan vänta ytterligare :-)
Publicerat November 25, 201114 yr Jasså intyg om vapenskåp också? Har endast skickat in mitt jägarbevis med ansökningarna, sedan har de skickat tillbaka den med licensen. På licensen har jag skrivit att vapnet kommer förvaras i ett godkänt vapenskåp enligt ss3492 och vilket fabrikat + modell som skåpet är av. Känns ju jävligt att behöva ta en bild!
Publicerat November 25, 201114 yr Lugna se! Polismyndigheterna är lite olika runt om i landet, som tur är så är ju mitt läns iaf förnuftig. Sent from my iPhone using Tapatalk
Publicerat November 25, 201114 yr Förrutom ansökan lämnar du in kopior på jägarbeviset och kvittot för vapenskåpet, ansökan lämnar du in på polisstationen där du också betalar. Minns inte exakt men ca 700kr för första vapnet. Sen är det bara att vänta Lycka till! Mvh Cris Måste ni lämna in kvitto på vapenskåpet i umeå, i Skellefteå räcker det med att man skriver vilket vapenskåp man har. Har aldrig behövt lämna in kvitto på det inte heller ta bild på det.
Publicerat November 26, 201114 yr Måste ni lämna in kvitto på vapenskåpet i umeå, i Skellefteå räcker det med att man skriver vilket vapenskåp man har. Har aldrig behövt lämna in kvitto på det inte heller ta bild på det. Foffe, Jag tog en kopia på kvittot och lämnade in tillsammans med jägarbeviset när jag ansökte om första vapnet. Sen dess har jag enbart kryssat i rutan på blanketten och skrivit vilket skåp jag har. Vet ej ifall det är något krav på kvittot faktiskt men för första ansökan tycker jag det är bra ifall man bifogar det. Till nästa ansökan så finns alla uppgifter registrerade hos polisen redan så då behöver man inte skicka in något utöver ansökningsblanketten. (i Ume är det så) Mvh Cris
Publicerat November 26, 201114 yr ... serienumret. Absojävlalut inte! Serienumret är det som används för att beställa nya nycklar. INGEN sketen liten tjänsteman har rätt att kräva det! "Vapnen förvaras i enlighet med gällande lagstiftning; vapenskåp fabrikat Süperstarck." -- Mats
Publicerat November 26, 201114 yr ...i Skellefteå räcker det med att man skriver vilket vapenskåp man har. Detsamma gäller här. Jag har läst lusen av dem tillräckligt för att de inte ska våga annat. Om nån får det kravet (serienummer el. kvitto) så kan ni kontakta mig... -- Mats
Publicerat November 26, 201114 yr Absojävlalut inte! Serienumret är det som används för att beställa nya nycklar. INGEN sketen liten tjänsteman har rätt att kräva det! "Vapnen förvaras i enlighet med gällande lagstiftning; vapenskåp fabrikat Süperstarck." Ok de har inte rätt att kräva den informationen men vissa påvar gör det ändå. Då har man att välja på att läsa lusen av dem eller ge dem några siffror. Att läsa lusen av dem kräver kunskap som du bevisligen besitter men saknar man den så känns det ändå hyggligt enkelt att ge dem siffror och på så sätt tjäna lite tid kanske? Mvh!
Publicerat November 27, 201114 yr Foffe, Jag tog en kopia på kvittot och lämnade in tillsammans med jägarbeviset när jag ansökte om första vapnet. Sen dess har jag enbart kryssat i rutan på blanketten och skrivit vilket skåp jag har. Vet ej ifall det är något krav på kvittot faktiskt men för första ansökan tycker jag det är bra ifall man bifogar det. Till nästa ansökan så finns alla uppgifter registrerade hos polisen redan så då behöver man inte skicka in något utöver ansökningsblanketten. (i Ume är det så) Mvh Cris Oki det är samma här man behöver bara krysa i rutan men jag skriver endå in meodell och nr på skåpet.
Publicerat December 4, 201114 yr Handlade bössa i veckan och i vapenaffären var de snälla och hjälpte mig fylla i formuläret, skicka det och betala in slanten för första licensen. På ansökan skrev de allt om vapnet såklart, tog kopia på jägarbeviset och skrev i rutan med förvaring "scandinavian safe SS3492". De lämnade in lappen åt mig och enligt vad de sa så var handläggningstiden i Malmö just nu ca 2v då de tydligen fått ett par man till för att pyssla med det. Hoppas kan man ju....
Publicerat December 4, 201114 yr Jag har aldrig blivit tillfrågad om bild eller kvitto på vapenskåpet. Skrivit tillverkare och modell samt kryssat i (den nya) rutan "SS3492". Grattis till examen också
Publicerat December 11, 201114 yr Författare Funderar på att skicka lite fikabröd till handläggaren för nu börjar jag bli otålig
Publicerat Januari 2, 201214 yr Vapenhadlarn hjälpte till att fylla i pappren och i rutan för vapenskåp så räckte det att de skrev "scandinavian safe". Inget modellnummer, inget kvitto eller annat tjafs!
Publicerat Januari 3, 201214 yr Funderar på att skicka lite fikabröd till handläggaren för nu börjar jag bli otålig Förmodar att du skämtar Hubler med anledning av den där förstärkningsfiguren du anger, men för övriga och i allmänhet, att skicka fikabröd, biobiljetter, blommor, mmm till tjänstemän är i gränslandet för bestickning och kommer inte att generera önskade effekter. Sen kan man faktiskt leverera en kaka en vecka efter man har fått sitt tillstånd om man känner för att ha den relationen med sin tillståndsavdelning, jag har en lite mer klinisk relation till dem, det fungerar bra för mig. /Christian
Publicerat Januari 3, 201214 yr Författare Fick min licens veckan före jul, fick ca 3 veckor men jag hoppas det går fortare nu med andra vapen för jag är på spaning efter en älgvältare!