Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Varmintbössa Sako, Tikka?

Featured Replies

Publicerat

Läste någon tråd om bla Tikka Continental här i veckan och ett begär som legat och pyrt flammade upp. Har haft en Continental m65(tror jag) i 300wm. Blev toksugen på en dylik bössa dock i 6,5x55 eller 308w. Alla hyllar ju Tikka Continental och jag tycker de är underbara men vad säger ni om Sako 75 varmint och Sako Hunter Varmint? Hur är kvaliten i dessa och brukar de skjuta bra? Kikat lite på dessa oxå men inte hittat så mycket matnyttigt om dem. Sämre, bättre eller likvärdigt köp som Continental? Av någon anledning så är Sako 75 varmint ruskigt intressant men har aldrig hållit i en. HJÄLP

Publicerat

Iom att jag är först att kommentera så kan även min ringa kunskap vara till nytta :lol:

Har en kompis som äger en Tikka av oklar modell, varmint är det dock. När jag jämför den med min förra Sako Varmint så tar Sakon helt tveklöst hem spelet.

I princip så är Tikka bössan inget annat än en standardkolv där man tryckt ned en tjock och tung varmintpipa. Den är ingen höjdare att försöka skjuta liggande med och kolvens framdel är rejält rundad dvs du måste med handkraft verkligen se till att bössan hålls på rätt ställe eller nåt.

Sako Varminten har likaledes tjock pipa men där har man en annan kolv jämfört med standardbössorna. Den är grövre i fram samt har plattare underdel. Som varmintbössa och långskjutare så är Sakon avgjort vettigare tycker jag.

Men som sagt, jag har sett EN Tikka och iofs ngr fler Sako Varmint men jag skulle alla dagar i veckan välja Sakon faktiskt pga kolven.

Och det finns folk här som långt mycket bättre koll på detta än jag så vi får väl se om någon tassar in här. Fullt möljigt att det finns vettigare stockade Tikkor med!?

Edit: Nu såg jag att du skrev Sako 75.. där har du det självklara valet då den har ett löstagbart kryssmagasin medan Tikkan (väl) har ett löstagbart radmagasin. Sakon sväljer fler plugg således i standardutförande.

Mvh!

Publicerat
  • Författare

Lät ju bra iom att jag tycker att Tikkan är riktigt fin så då borde ju Sakon vara minst lika fin. Tackar och gärna mer. Ingen som själv har en?

Publicerat

Lät ju bra iom att jag tycker att Tikkan är riktigt fin så då borde ju Sakon vara minst lika fin. Tackar och gärna mer. Ingen som själv har en?

Jag har ju en Tikka som du vet, men skulle nog helt ärligt hellre ha en Sako, gillar dem skarpt, bättre kolvar som Hippen skriver. Men de är ju dyrare åxå.........75:orna ligger ju högt i pris. Mer påkostade är de ju åxå.

Publicerat

Jag har ägt en Tikka T3 varmint. Sålde den till förmån för en lite grövre kaliber. Var helnöjd med bössan, vet inte vilken modell förestående skrivare hade klämt på för alla T3-varmint modeller kommer med en bredare framstock, och med radmagasinet som följer med sväljer 5 skott, det enda negativa jag kan komma ihåg med den är att stocken är så lätt att bössan blir framtung annars var jag var helnöjd med min, direkt ut kartong monterades en billig bushnell kikare och det var inga svårigheter att skjuta hål i hål på 100 meter, hade 85-90 mm spridning på 300 meter men det berodde nog på att jag bara hade 9 gångers förstoring på kikaren.

Om ekonomin tillåter nu till vintern så kommer en T3 varmint att inhandlas för jag saknar den verkligen.

Hans

Publicerat
  • Författare

Känns som alla bössorna är riktigt bra så gäller bara att hitta någon fin till rätt pris. 75:orna är väl något dyrare. Är det stor skillnad på 75 varmint och hunter varmint?

T3 varmint verkar oxå riktigt fina. Är dock inte superförtjust i T3:ans plastkolv men kannske annorlunda i Varmint modellerna. Aldrig kännt på en sådan.Har själv plast på Blaser och gillar det men skjutit en del med en vanlig T3 med plastkolv och tycker den känns lite väl ihålig kanske. Dock riktigt trevliga att skjuta med.

T3, 75 Varmint kanske ligger väl högt i pris om man nu inte har toktur.

Publicerat

Känns som alla bössorna är riktigt bra så gäller bara att hitta någon fin till rätt pris. 75:orna är väl något dyrare. Är det stor skillnad på 75 varmint och hunter varmint?

T3 varmint verkar oxå riktigt fina. Är dock inte superförtjust i T3:ans plastkolv men kannske annorlunda i Varmint modellerna. Aldrig kännt på en sådan.Har själv plast på Blaser och gillar det men skjutit en del med en vanlig T3 med plastkolv och tycker den känns lite väl ihålig kanske. Dock riktigt trevliga att skjuta med.

T3, 75 Varmint kanske ligger väl högt i pris om man nu inte har toktur.

Om du har en Blaser, varför inte köpa en Match pipa till den???? Hade jag gjort.

Publicerat
  • Författare

Jo visst hade det varit kanon men blir ganska dyrt med matchpipa sen ett extra fäste. Sen har jag alltid varit svag för dessa varmintmodeller. Ända sedan jag köpte Continentalen 1992. Men sålde den pga att jag började gå med hund.

Lite OT men såg att du hade en Elite 6500 2,5-16x50. Har du belyst eller utan? Nöjd med den? Skjutit nå med den när det varit mörkt ute och hur har det fungerat isf? Fungerar riktmedlet när det är mörkare(om du har obelyst)

Publicerat

Jo visst hade det varit kanon men blir ganska dyrt med matchpipa sen ett extra fäste. Sen har jag alltid varit svag för dessa varmintmodeller. Ända sedan jag köpte Continentalen 1992. Men sålde den pga att jag började gå med hund.

Lite OT men såg att du hade en Elite 6500 2,5-16x50. Har du belyst eller utan? Nöjd med den? Skjutit nå med den när det varit mörkt ute och hur har det fungerat isf? Fungerar riktmedlet när det är mörkare(om du har obelyst)

Eliten är bra, har den obelysta och riktmedlet är i tunnaste laget när det bli mörkt,optiskt är den ju inte i klass med Zeiss men står sig hyffsat bra ändå, aningen sämre i skymning mot min Meopta. Tycker den är bra och väldigt allround.

Publicerat
  • Författare

Bössa bokad. Blev en Sako Hunter Varmint L691 med 66cm pipa. Kal.6,5x55 Fin som snus på bilderna och enligt en forumkollega. Handlaren sa att den var i nyskick. Nu är man sugen. Bara bestämma sig för sikte. Inte det lättaste särskillt inte när det inte får kosta skjortan. Men det löser sig.

• 3 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Nu är bössan hemma. Riktigt nöjd med utseendet iaf. :) Återstår bara att se vad den presterar. Bara provmonterat kikaren. Blev ett Vortex Viper PST 6-24x50 SFP. Känns klockren. Få se om man hinner prova ekipaget under julhelgen.

Publicerat

Grattis! Kanske du kann poste kort på bössen?

vh Lars

Publicerat
  • Författare

Ska försöka lägga in en bild om jag hinner ta en imorgon

Publicerat
  • Författare

Lyckas inte lägga in någon bild i galleriet. Har ej rättigheter eller vad det stod men har lagt in tidigare.

• 5 months later...
Publicerat

Har en T3 supervarmint, 7mm rem. mag. med ett Bushnell 3-12x50 på. Skjuter som nån tidigare sa här, hål i hål på 100m. Inga problem att fälla gris på 400m. Jag är nöjd men en TRG i 300WM eller 7mm rem. mag. vore en fin julklapp, då säljer jag Tikkan.