Publicerat April 24, 200619 yr Skulle vara intressant att veta vad ni använder för vapen vid jakt med träskällare? ???
Publicerat April 24, 200619 yr Hej! Jag har tyvärr inga marker som tillåter denna jaktformen. Men hade jag hafft en mark som hade tillåtit jaktformen så hade jag andvänt mig av en Sako L46 i kaliber 7x33 SAKO helt klart. Toppat med ett Leupold 1,75-5x20. Men som sagt en annan får ju bara jaga med trädskällare i drömmarnas värld :'( MVH/Jocke
Publicerat April 24, 200619 yr Jo snart är det dags att försöka jaga in unghunden. Förhoppningsvis får jag nya småviltsmarker att jaga på. Är också väldigt intresserad av att höra vad alla använder. Själv har man en 22 hornet eller en tikka-kombi att tillgå
Publicerat April 24, 200619 yr ja det är väl bäst att han en kombi eller en drilling så att man kan skjuta med hagel i kvistiga träd och att kunna växla till kula på längre avstånd ;D..
Publicerat April 25, 200619 yr instämmer! kör själv med krieghoff kombi i 12/222 skjuter mest fågel med hagel eftersom man oftast ser fågeln först på nära håll. (kulkalibern kunde iofs varit roligare...som tex 7x33 eller nåt. Dock svårt hitta något vettigt alternativ på kombi....5.6x52r är trevlig men dåligt med kulutbud)
Publicerat April 25, 200619 yr 22 Hornet. Går bra att ladda ner till riktigt låga hastigheter vid de riktigt nära hållen. Tror det är en fördel för de mycket känsliga hundöronen, som är ett viktigt sinne för en bra trädskällare. Hade en gång en nästan notorisk falskskällare. Använde på den tiden en 6,5X55. Dundrade på åtskilliga gånger på 5, 10, 15 meter ifrån hunden. Misstänker att han lärde sig att åsynen av fågel innebar smärta i öronen så småningom.
Publicerat April 25, 200619 yr Tror jag ska börja med horneten så vår man se vart det slutar. Kan inte bestämma mig ifall jag ska använda sako 50grains FMJ eller rws 45 grains FMJ. Båda skjuter jättebra
Publicerat April 26, 200619 yr Varför inte .25-20 i en Sako L46... Jo Jo det är ju klart man ska ha en sådan Men måste säga att jag är väldigt sugen på att köpa in en 7x33 Sako till skåpet också Synd bara att det är så fullt Men det är klart att som det ser ut idag så hade även jag tagit med min 25-20Win ut Mr Fiberclass! MVH/Jocke
Publicerat April 26, 200619 yr 7X33 är en intressant kaliber vad gäller trädskällarjakt (även rådjur). Har tidigare funderat på att skaffa en sådan. Kom då fram till att med 6,5X55 går det att komma på en liknande nivå som 7X33 vad gäller kulvikt och hastighet. Att det skiljer 0,5 mm i diameter torde inte ha någon större betydelse. Laddade t o m ned till ca 300 m/s för hagelhållen (10,1gr kula, filler och krimpverkttyg). Men idag använder jag som sagt 22 Hornet. De ökande stora rovdjurstammarna har dock aktualliserat behovet av en grövre kaliber igen. ???
Publicerat April 26, 200619 yr 7X33 är en intressant kaliber vad gäller trädskällarjakt (även rådjur).Har tidigare funderat på att skaffa en sådan. Kom då fram till att med 6,5X55 går det att komma på en liknande nivå som 7X33 vad gäller kulvikt och hastighet. Att det skiljer 0,5 mm i diameter torde inte ha någon större betydelse. Laddade t o m ned till ca 300 m/s för hagelhållen (10,1gr kula, filler och krimpverkttyg). Men idag använder jag som sagt 22 Hornet. De ökande stora rovdjurstammarna har dock aktualliserat behovet av en grövre kaliber igen. ??? Men 7x33:an är ju lite ovanligare... och det är ju synd att påstå att 6,5x55:an är Jag är väldigt förtjust i lite udda kalibrar och vapen som inte alla i laget har. Men visst det går säkerligen att få ner en 6,5x55 till 7x33 prestande det tvivlar jag inte en sekund på. Ska för övrigt själv ladda ner min 6,5x55 till rådjuren på bockjakten till hösten. Har då gjort så att jag min-laddar en 9,1grams kula vilket ger en hyffsat klen rekyl blandat med något som ändå går rätt flackt och det är precis det jag är ute efter på rådjursjakten, för mindre rekyl bidrar ju till bättre skytte som alla vet. MVH/Jocke P.S ursäkta att vi tappade ämnet lite här.. :- D.S
Publicerat April 26, 200619 yr till hösten när jag jagar in unghunden kommer jag använda mig av en tikka M-70 kliber 222/12 och ett aimpoint på det. ett fint vapen men nackdelen är att det är svårare att skjuta på lite längre avstånd med aimpoint men på närmare håll är det mycket bra tycker jag. ;D
Publicerat April 26, 200619 yr Jag har tyvärr ingen kombi bock,,, fast om jag hade en så skulle det ju bli lite svårt då med caliber valet ??? vill gärna ha en lätt o behändig då i 12/ 5,6x52R eller 222 då... vill inte ha någon i 6,5x55 eller 7x57R för dom lever om för mycket när man skjuter ;D ;D...
Publicerat April 27, 200619 yr Jagade länge med en kombi 12/222, det kan fortfarande hända men då mest av nostalgiska själ. Annars är det uteslutande kula och då 22WM som gäller för min del. Fördelen med ett rent kulvapenr är att man smyger inte in på 20m om det inte är absolut nödvändigt. Just det att man inte rör sig så "nära" gör att man överlag skrämmer mindre fågel och blir nogrannare i ansmygningen vilket i sin tur brukar resultera i mera skottchanser ;D En annan fördel är att fågeln sitter sällan ensammen och är man då utanför deras flyktzon så slipper man stöta ovidkommande fågel som förstör skallet.
Publicerat Maj 16, 200619 yr Tikka M65 222/12 Bra med Hagel på förhösten, men efter lövfällningen kan jag lika gärna ta 6 och femmen.
Publicerat September 23, 200718 yr Drar upp det här ämnet igen för det är intressant! Jag använder sen några år tillbaka 7x33, och numera med ljuddämpare. Blir en väldigt fin liten knall som jag inte tror förstör hundöronen så mycket! Kanonkaliber!
Publicerat September 24, 200718 yr Hej på er har hittat mitt drömvapen enligt nedan: Kombi Simson(merkel) SL2. ca 2,5 kg i kaliber 20/222, toppad med en Leupold 2-7*28 compact i ett vridmontage. Ett lätt vapen som skjuter med bra prescision tack vare friliggande kulpipa. Har modifierat den med en höj och sänkbar kolvkam, vilket gjorde under för kulskyttet. Skjuter med 3,2 eller 3,6 grams kulor i ca 820-830 m/s, vilka funkar alldeles utmärkt och inte skjuter sönder fågeln. 222:an har sin fördel om man jagar i öppna myrmarker eller kring hyggen då ofta det kan bli upp till 150 meter till fågeln (och hunden) utan att man har möjlighet att smyga närmare. /mats