Publicerat November 27, 201114 yr Har nyligen blivit hundlös efter att fått tagit bort min drygt 11-åriga spaniel. Han var kanske ingen vidare jakthund men ett gott sällskap som stötte vilt och klarade spår & apport med den äran. Står nu i begrepp att skaffa ny jaktkamrat men till skillnad från förra gången kan jag nu inte ha med hund till jobbet. Jag & frun jobbar heltid & dotter går i gymnasiet så jag har i princip slagit tanken på en valp ur hågen. Då det slår mig! Hur gör "folk"? Ja menar med tanke på hur många hundar det registreras i Sverige, enligt hunddata.se nästan 58 000 ca 2010. Det måste väl finnas andra med heltidsjobb men som också skaffar hund? För det kan väl inte bara vara arbetslösa, föräldralediga, skiftarbetare, ekonomisk oberoende, mm som skaffar hund? Så, gott folk, hur har NI gjort?
Publicerat November 27, 201114 yr Jag jobbar heltid och skift på det, flickvänen läser på heltid och pendlar till skolan. Vi har nu en hund på 3 år och en på 9 mån. Jag köpte hunden bara några dagar innan semestarn för att kunna använda semester maximalt till valpen. Nu när månaderna har gått och dom klara att va själva så har de mesta gått av sig självt. Jobba heltid och skffa valp funkar inte om den inte kan va med över allt. Min va med på jobbet några dagar innan jag tyckte han hade huvud till att va med den andre i hundgården. Försök planera för valp innan lång ledighet. 4-5 veckors semester är för kort egentligen. Men det handlar mycke om hur hunden blir, enmans hund, spralig, skällig, mm. Min blev väldigt säker på sig själv tidigt, väldigt stabil. Jag vet inte hur ni jobbar, men om alla är med på att en valp kommer in och någon jobbar skift brukar det alltid kunna lösas.
Publicerat November 27, 201114 yr har valpen med till jobet, hon tigger mestadels i bilen men jag har ett sånt jobb att jag kan gå ut med henne 4-5 gånger / dag har installerat ett element bak i bilen som är kopplar till motorvärmaren, då blir det lämpligt varmt där Andreas
Publicerat November 28, 201114 yr Själv jobbar jag hemifrån så det är inget problem. Svägerskan med familj köpte valp strax före sommarlovet, hon själv hade semester tidigt, sen kom barnen hem (tonåringar) och fick ta ansvaret för valpen och så avslutade de in på hösten när skolan började med ytterligare semester. De hade även mig som back up plan eftersom vi bor nära varandra, men när hösten kom så kunde liten vara själv ett par timmar ialla fall, dagar det inte gick ihop sig för dem så åkte jag och hämtade hunden. Vi är fortfarande back up planer åt varandra om det skulle behövas, även om det mest blir jag som rastar deras hund än tvärsom.
Publicerat November 28, 201114 yr Jag har min hund med mig till jobbet, har fungerat jättebra, hon ligger bak mitt skrivbord och sover mestadelen av dagen faktiskt.. Har man inte möjlighet att ha hunden med sig till jobbet finns det ju hunddagis, även om jag själv nog skulle vara lite tveksam till en sådan lösning. Man vill ju inte att huden ska lära sig dåliga vanor på hunddagiset, eller få bra vanor avvanda. Dessutom kostar det ju ett par tusingar i månaden...
Publicerat November 28, 201114 yr När vi skaffade vår jaktterrier för 1½ år sedan lade jag och frugan våra semestrar efter varandra så vi kunde vara hemma åtmindstånde 8 veckor i streck när valpen kom hem. De sista veckorna lämnade vi hunden ensam korta perioder (började med typ 5 minuter) så den blev mer självsäker. Frugan hade nära hem från jobbet och var hemma varje lunch. Det blev inte långa stunder jycken fick vara själv på dagarna men visst, helst skulle man inte vilja lämna den alls. Hunden verkar dock inte må dåligt, protesterar inte när den ska in i köket eller hundgården. Nu är frugan föräldraledig så jycken får sällskap hela dagarna. Det känns givetvis skönt.
Publicerat November 28, 201114 yr Jag jobbar skift och försöker alltid pussla ihop minst 2 veckors ledigt när man tar en ny valp. Min tro är att hunden präglas väldigt mycket i början så den tiden vill jag verkligen ta vara på och vara så mycket som möjligt själv med valpen.
Publicerat November 28, 201114 yr Jag har ingen hund ännu men går i inköpstankar. Jag har clearat det hela med jobbet och får ta med den i så fall. Bra i sammanhanget är att det redan finns en gammal labbe där så att hunden i så fall får vänja sig vid andra hundar samtidigt....
Publicerat November 28, 201114 yr Själv så har jag planerat att ha 4 veckors föräldra ledigt och sedan 3 veckors semester när jag till våren ska ta en valp. Sedan så jobbar jag natt och hunden kommer inte att behöva vara själv nå mycket. Utan han får sova med mig när jag sover efter jobb. Att ta med hund på jobb har jag gjort oxå, hade min förra stövare i fikarummet efter godkännande av chefen. Var bara det att någon glömde att stänga dörren till fikarummet och chefen har sitt kontor vägg i vägg, Och givetvis så var chefens dörr oxå öppen. Vi tog paus och hunden låg och sov i fikarummet i sin korg och jag tänkte fan va duktig vovve, tills chefen kom tillbaka och gick in i sitt kontor. Då hördes en hög stämma "Vem fan har tuggat i sig hela orderpärmen" OOOPS! efter det så blev det koppel och 10 år efter så pratas det fortfarande på det företaget om en stövare som var hungrig!
Publicerat November 28, 201114 yr jag hade 2 veckor hemma med valpen när hon kom hem sedan hade min mamma och pappa henne i ca 2 veckor hemma, mest pga av att jag inte kunde ha med henne på jobbet.... men när jobbet tillät så fick hon följa med....just nu är hon med på en pråm ute på riddarfjärden mitt i stockholm....
Publicerat November 28, 201114 yr Jag skulle rekommendera hunddagis! Det dagiset jag har haft min hund på har fungerat utmärkt med professionell personal. Väldigt nyttigt för hunden att träffa mycket hundar samt att hunden är helt slut när den kommer hem. Enda stora nackdelen är att det är risk att hunden får noskvalster som tydligen är väldigt vanligt och smittsamt.
Publicerat November 29, 201114 yr Hejsan ! Jag rekommenderar att du försöker hitta en pensionärdagmatte/husse till din hund. Det finns säkert nån pensionär som bor runt i närområdet som mot en mindre ersättning kan tänka sig att vara dagmatte. Valpen kan vara till stor glädje för en ensam pensionär- sätt upp lite lappar runt i kring där du bor. MVH: Tjäder
Publicerat November 29, 201114 yr Hallå! Jag skaffade en valp i sommar. Jag hämtade han första dagen på semestern, 8 veckor var han:) Jag var med honom hela semestern, han var med överallt. Tredje och sista veckan började jag lämna han korta stunder i bilen. Första gången jag lämnade han en längre tid så skällde han i 10 min för att sen sova:) efter 45 min så fick han komma ut, gjorde ingen stor sak av det hela utan fortsatte på det viset. När jag sen började jobba så var han med på jobbet, jag svetsar på en industri en liten verkstad så han fick vara i fikarummet och det gick kanonbra, efter jobbet var jag i skogen 60 min varje dag. Han är 6 månader nu och sover mellan mig och sambon i sängen Han är fortfarande med på jobbet, sitter i bilen och i fikarummet. Allt har gått jättebra men det spelar nog stor roll hur hunden är. Sen en till sak, jag hade aldrig skaffat hund om jag hade jobbat åt ett större företag, tror det är bra om hunden får lugn och ro och inte full fart 9 timmar när den är 8-12 veckor. Jag jobbar åt ett ganska stort företag men vi har en egen liten verkstad där vi är 4 st. Och tänk på att en hund behöver röra sig mycket så det är inte bara att åka hem och lägga sig i soffan direkt efter jobbet för då har hunden vilat hela dan MVH
Publicerat November 29, 201114 yr Jag var abetslös när jag tog hund och var det i 5 månader, så jag hade mkt tid med valpen. Sen det tagit slut med tjejen så får jag hjälp av morsan å farsan. Jag jobbar skift med förmiddag, eftermiddag och natt plus att jag har 2 ledigveckor på 5 veckor. Han har inga problem att va hemma själv så det funkar rätt bra för mig.
Publicerat November 30, 201114 yr Finns det risk att hunden blir ensam över 6 timmar?! Bygg en stor hundgård och köp två valpar. Då har dom sällskap av varandra och är där med inte ensam. En stor hundgård är ett måste för att klassas som rastgård så dom får vara där under längre stunder. Sen vid valpköpet. Spara semester och annan tid som går ta ut. Du kan ju börja förbereda redan ½ år innan du köper valp med att jobba extra mot att du får ta ut tiden i ledigt senare. Första 3,4 kanske tom 6 månaderna så bör inte valpen lämnas själv mer än högst en timme eller så... Själv hade jag lite sparad tid att ta ut första tiden med valpen. Jag jobbar skift och frun jobbade halvtid + att barnen kom hem efter skolan vissa dagar rätt tidigt. Vissa veckor fick jag ha valpen i bilen under förmiddagen när jag jobbade. Dock kunde jag gå ifrån ca 1 gång/timmen och rasta valpen mm. Vid halv 12 så skjutsade jag hem valpen när frun slutade jobbet. Från ca 5 månader så fick valpen vara ute i hundgården med mina 2 andra hundar under arbetstid. I värsta fall kanske arbetsgivaren kan ordna möjlighet att du får ha en hundgård på arbetet så du kan titta till hunden lite då och då!?
Publicerat November 30, 201114 yr Författare Tackar för alla tips & åsikter! Inser snabbt att varianten hunddagis/pensionär är det enda alternativet för mig del. Även om resten av familjen är stora djurälskare och gärna ser en hund i huset igen, är de inte aktiva jägare och vill nog inte lägga hela semestern hemma med en valp. Dessutom är det ju så att det är inte alltid valparna av den ras man är intresserad av föds så det stämmer med möjligheten att ta ut sin semester. Har iof goda erfarenheter av hunddagis eftersom min förra hund aldrig lärde sig vara ensam (kunde ha med honom på jobbet från början) så var han flera år på hunddagis. Dock lite orolig för "präglingen" av en valp som spenderar större delen av dagen på ett hunddagis där det händer massor av spännande och sedan kommer hem, dödstrött, och mest sover! Nej, får nog fortsätta på spåret att göra som sist, hitta en något äldre hund.
Publicerat November 30, 201114 yr Tackar för alla tips & åsikter! Inser snabbt att varianten hunddagis/pensionär är det enda alternativet för mig del. Även om resten av familjen är stora djurälskare och gärna ser en hund i huset igen, är de inte aktiva jägare och vill nog inte lägga hela semestern hemma med en valp. Dessutom är det ju så att det är inte alltid valparna av den ras man är intresserad av föds så det stämmer med möjligheten att ta ut sin semester. Har iof goda erfarenheter av hunddagis eftersom min förra hund aldrig lärde sig vara ensam (kunde ha med honom på jobbet från början) så var han flera år på hunddagis. Dock lite orolig för "präglingen" av en valp som spenderar större delen av dagen på ett hunddagis där det händer massor av spännande och sedan kommer hem, dödstrött, och mest sover! Nej, får nog fortsätta på spåret att göra som sist, hitta en något äldre hund. Ja jag tror det är lika bra att göra så. Det gäller att ha allt klart för sig när valpen kommer så den får det bra:) Sen kan du ju fundera på hur det ser ut i ditt liv om 1 eller 2 år? kanske det finns möjlighet till valp då osv isf kanske det lönar sig att vänta om man verkligen vill ha en hund precis som man vill ha den, och få den man förtjänar. MVH