Publicerat November 27, 201114 yr Skulle behöva lite hjälp med att få reda på vad denna haren har råkat ut för. Som ni ser så är det något som ätit sig in i hela kroppen.. I övrigt så såg haren fin ut på utsidan.
Publicerat November 29, 201114 yr Fy fan, ser ut som någon jävla mask som lagt ägg. Liknar nästan väl mogen fiskrom, fy helvete, gräv ner eller elda upp kraken Aldrig sett något liknande sen en bandmask i en älg uppe i Jämtland en gång på 80 talet.
Publicerat November 29, 201114 yr Jag skulle nog ta några prover och skicka in, så man är säker på att det inte är något som sprider sig!
Publicerat November 29, 201114 yr Jag skulle nog ta några prover och skicka in, så man är säker på att det inte är något som sprider sig! +1
Publicerat November 29, 201114 yr Det har ju spridits en del Harpest i år kan kanske vara det. SVA vill ha harar för analys.
Publicerat November 29, 201114 yr gräv ner eller elda upp kraken Man skall aldrig gräva ner kadaver eller slaktrester från djur som man misstänker bära på parasit eller sjukdom. (trikiner ABSOLUT inräknat!) Man bränner eller skickar för destruktion. I ditt fall hade jag packat in haren med kylklampar och skickat den med företagspaket till SVA i Uppsala omgående. Håll utkik efter fler hara i det området om de beter sig konstigt... Vi hade (har?) en mycket aktiv veterinär här på forumet innan... Ovärderlig kunskap som de indeviderna besitter när man får se bilder som den här... Undrar hur den stackaren mådde egentligen med all den skiten i kroppen...
Publicerat November 30, 201114 yr Författare Jag skickade samma bild till SVA och fick följande svar: Hej Mats, Haren har en riklig förekomst av bandmasklarvcystor i bukhålan. Det är larver av Cysticercus pisiformis som haren får i sig via betet, och om ett rovdjur äter upp haren så bildas det vuxna bandmaskar i rovdjurets tarm. Det är inte dvärgbandmaskar. Dessa harbandmasklarver smittar inte till människor, så köttet är ok att äta. Med vänliga hälsningar Erik Ågren Erik Ågren, Leg. veterinär, Dipl. ECVP, Dipl. ECZM (Wildlife population health) Enhet för patologi och viltsjukdomar Biträdande statsveterinär Sektionschef viltsektionen
Publicerat November 30, 201114 yr Nej det känns ju lite sådär när man ska äta den och det enda man kan tänka på är den bilden! :s