Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hönsfågel ?

Featured Replies

Publicerat

Fel forum men jag misstänker att kunnandet finns här ^_^

Jag nackade 2 ungtuppar i gården idag, efter att ha plockat dem så hängdes de i ett icke tempererat garage, med tanke på Berit så är det ett mycket ventilerat utrymme i nuläget men även annars också.

Mina frågor är om det är riktigt att hänga dem ourtagna och hur länge borde jag låta dem hänga i den tempratur som råder ca:7 grader.

Både för att passa in tråden i forumet :P och för att jag är seriöst intresserad så undrar jag även om era svar även gäller vildfågel tex Fasan ,gås och And?

Publicerat

Jag hänger samtliga mina fåglar ourtagna.

Är de skjutna med hagelså hänger jag dem i huvudet för att minimera risken för kontaminering, annars i fötterna.

Är det sju grader så skall de hänga runt fyra dagar men fågel behöver inte hänga 40 dygnsgrader...

Jag slaktar mina egna höns och ankor och jag tillämpar samma metodik på dem som vilt.

Publicerat
  • Författare

Jag hänger samtliga mina fåglar ourtagna.

Är de skjutna med hagelså hänger jag dem i huvudet för att minimera risken för kontaminering, annars i fötterna.

Är det sju grader så skall de hänga runt fyra dagar men fågel behöver inte hänga 40 dygnsgrader...

Jag slaktar mina egna höns och ankor och jag tillämpar samma metodik på dem som vilt.

Tackar för svaret!

Du kanske vill ge ett tips på tillagning av egna höns?

Själv så gjorde jag iordning en ungtupp i ugnen men jag måste nog säga att den blev ganska seg :mellow:

De man köper är väl vattensprängda m,m men jag tycker väl att man borde lyckas med finare råvaror ändå!!

Publicerat

Tackar för svaret!

Du kanske vill ge ett tips på tillagning av egna höns?

Själv så gjorde jag iordning en ungtupp i ugnen men jag måste nog säga att den blev ganska seg :mellow:

De man köper är väl vattensprängda m,m men jag tycker väl att man borde lyckas med finare råvaror ändå!!

Betänk att de kycklingar man köper i affären är i snitt 31 dagar gamla! :blink: (helt sjukt men så är det... jag slutade att äta dessa vidrigheter för många år sedan!)

De har ingen tid på sig att utveckla någon karaktär eller substans i köttet och således kan tuggas utan tänder...

Frigående höns av lantras eller motsvarande kan enkelt tillagas på samma sätt som köpekyckling upp till 3 månaders ålder (upp till6 månader på en del raser) men sen är det gryta som gäller.

Lerkrus eller gjutjärnsgryta med lock och lite vätska samt grönsaker i botten är det enda man behöver. Ugen på 150-160 grader och så får den ligga där i 60-120 minuter beroende på storlek och ålder.

Kolla när köttet lätt lossnar från låren så vet man när den är klar.

En magrare höna eller tupp mår bra av lite sidfläsk som läggs ovanpå fågeln innan den åker i ugnen och på så sätt smörjs under tillagningen.

Soppa på höna/tupp är också riktigt gott!

Publicerat
  • Författare

Betänk att de kycklingar man köper i affären är i snitt 31 dagar gamla! :blink: (helt sjukt men så är det... jag slutade att äta dessa vidrigheter för många år sedan!)

De har ingen tid på sig att utveckla någon karaktär eller substans i köttet och således kan tuggas utan tänder...

Frigående höns av lantras eller motsvarande kan enkelt tillagas på samma sätt som köpekyckling upp till 3 månaders ålder (upp till6 månader på en del raser) men sen är det gryta som gäller.

Lerkrus eller gjutjärnsgryta med lock och lite vätska samt grönsaker i botten är det enda man behöver. Ugen på 150-160 grader och så får den ligga där i 60-120 minuter beroende på storlek och ålder.

Kolla när köttet lätt lossnar från låren så vet man när den är klar.

En magrare höna eller tupp mår bra av lite sidfläsk som läggs ovanpå fågeln innan den åker i ugnen och på så sätt smörjs under tillagningen.

Soppa på höna/tupp är också riktigt gott!

^_^

Det vattnas i munnen!

Jag har fått ett tips av Svärmormor också.

och det är att koka den hel i dryga timmen därefter ska den plockas isär och göras en fin gryta med rotfrukter osv!

Det får nog vara den ena tuppens väg sen får vi se om det blir en Tupp i ugn med sidfläsk :P

Rasen är för övrigt New hampshire.

Jag har ytterligare en Tupp av rasen Blomme som har 3 år på nacken, kan det bli något gott av den eller är den för gammal?

Publicerat

En 3-årig tupp kokar man buljong på eftersom de är för gamla helt enkelt men som fondbas funkar det kanon.

Man skall ta tillvara på så mycket man kan och det är ett bra sätt att ta reda på gammeltupparna!

New Hampshire är en helt ok ätras! De växer inte så snabbt men ändå snabbare än mina Brahma, dock är det betydligt mer smak och karaktär på dessa långsamt växande krabater.

Dorking är annars en mycket bra ätras, Indian Game likaså men de har inte så mycket kött på sig...

Publicerat
  • Författare

En 3-årig tupp kokar man buljong på eftersom de är för gamla helt enkelt men som fondbas funkar det kanon.

Man skall ta tillvara på så mycket man kan och det är ett bra sätt att ta reda på gammeltupparna!

New Hampshire är en helt ok ätras! De växer inte så snabbt men ändå snabbare än mina Brahma, dock är det betydligt mer smak och karaktär på dessa långsamt växande krabater.

Dorking är annars en mycket bra ätras, Indian Game likaså men de har inte så mycket kött på sig...

De raser jag har haft än så länge är Blomme, Orpington och nu även New hampshire men eftersom jag inte sysslar med regelrätt avel så får de roa sig som de vill med partnerbyte osv så där har väl blivit några blandningar på senare tid, däremot så är New hampshire kycklingarna än så länge rasrena, Blomme tuppen är också rasren men tydligen en underdog, därav sneglar jag på om han ska bli Buljong.

Hönorna blir ju lätt lite avklädda på ryggen om det springer för många tuppar där ^_^

Publicerat

jag brukar koka tupp i en kraftig/mörk öl med div rotfrukter samt kryddat med mycket rosmarin och timjan.....kalasgott!!!

lägg hela skrovet i stor gryta och koka tills köttet börjar släppa från benen. ta upp, bena ur lägg tillbaka köttet i grytan!!!

enkelt och gott som attan!

Publicerat
  • Författare

jag brukar koka tupp i en kraftig/mörk öl med div rotfrukter samt kryddat med mycket rosmarin och timjan.....kalasgott!!!

lägg hela skrovet i stor gryta och koka tills köttet börjar släppa från benen. ta upp, bena ur lägg tillbaka köttet i grytan!!!

enkelt och gott som attan!

Trevligt!

Då kan man kanske få användning för den där Bulgariska fulölen man har stående i skåpet sedan Morbrorn kom hem efter en jobbresa och tyckte att han skulle fylla oss som inte hade bättre vett med kultur och öl :lol:

Fyllda blev vi men roligt var det inte :ph34r:

Öl över 12% är inte öl det är fuldryck :blink:

Receptet är lagrat på minnesbanken, tackar!

Publicerat

Trevligt!

Då kan man kanske få användning för den där Bulgariska fulölen man har stående i skåpet sedan Morbrorn kom hem efter en jobbresa och tyckte att han skulle fylla oss som inte hade bättre vett med kultur och öl :lol:

Fyllda blev vi men roligt var det inte :ph34r:

Öl över 12% är inte öl det är fuldryck :blink:

Receptet är lagrat på minnesbanken, tackar!

Kom ihåg en sak bara när det gäller öl och vin i matlagningen: Kan man inte dricka det som det är går det inte att laga mat på skiten heller!

Satsa hellre på en bra julöl med kraftigare vört och spara fulölen som bjudöl för mindre nogräknade vänner ;)

Publicerat
  • Författare

Kom ihåg en sak bara när det gäller öl och vin i matlagningen: Kan man inte dricka det som det är går det inte att laga mat på skiten heller!

Satsa hellre på en bra julöl med kraftigare vört och spara fulölen som bjudöl för mindre nogräknade vänner ;)

:blush:

Du har nog en poäng där!

Vet inte om jag hade kunnat bortse från smaken om den ens var förnimbar :ph34r:

Det var inte en kväll att minnas!

Det värsta är att ölen nog blir gammal hemma för jag antar att jag är den minst nogräknade av min vänskapskrets :ph34r::lol: