Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Dovhjortsjakt i Gamlebytrakten

Featured Replies

Publicerat

Har efter två år med inställd jakt pga snön kommit att i helgen fara ner från 08: land till en bit nedanför Åtvidaberg i östergötland för att jaga dov, gris o älg.

Jag var inbjuden av en bekant som lite hemligt lät meddela att det skulle vara andra på plats "man" känner sedan tidigare.

Resan ner var intressant, särskilt på slutet då jag knappt trodde att jag skulle komma fram, det var dov precis överallt och av någon anledning för ofta på vägen men med lite försiktig takt osv så gick det.

Nåväl att jaga i halv till hel storm är inte helt lätt, dov såväl som grisen tryckte stenhårt och i det kuperade landskapet var det stundtals omöjligt att trycka ut djuren ur såtarna.

Lördagen kunde räknas samman med av mig observerade 15 dov, varav en halvskovel och två spetsar, resten hindar och kalvar. jag såg även en fin kron, ett par älgar, en ko och en kviga

På eftermiddagen kom det en spets på lite lagomt håll, runt 120 meter som av någon anledning stannade för att titta på hunden som följde den i spåret,

då nöp jag till.

IMAG0670-1.jpg

58 kilo vägde den in på vågen, iofs ourtagen. Rejält fet var den också.

Det var faktiskt trevligt då vi under dagen hade haft en massa stolpe ut lägen, där hjortarna och grisarna hade bra koll på passskyttarna lurade bort oss. Helt klart att vinden hjälpte dem.

Reglerna för dagen var spetsar under 10 cm, eller kortare än öronen, inga halvskovlar och sedan smalhindar o kalv,

detta medförde många goda lägen som det fick passas på.

Söndagen var det knappast mindre blåsigt på och jag fick uppleva frustrationen av att ha en helt gäng med dov tvärnita inne i en granplantering, mindre än 30 meter från passet, roande att räkna antalet ben för att avgöra hur många det är men lika tråkigt att de inte gick ut.

Dock var det en herre som smet ut bakåt,

vi hade på korten att skjuta en helskovel om dagen, minst 10 cm i skovlarna,

skytten som denna kom ut på gjorde inga misstag.

IMAG0677-3.jpg

För egen del stod jag mindre än 5 meter fel under sista såten och kunde bara försöka att hinna med när en grupp om fem dov,

två hindar, två kalvar och en spets smet ut längs en sjökant.

Nåväl,

det var otroligt trevligt att komma bort lite och få känna på drevjakt efter dov.

Just det, sammanräknat blev det lite över 50 dov och något mer än ett dussin grisar observerade under helgen och då jagade vi inte av mer än 1/4 av marken.

På vägen hem tog jag av helt nostalgiska skäl och körde förbi Ekenäs, där jag växte upp som grabb, allt var sig likt men olika och det är uppenbart att förekomsten av dov och vildsvin har medfört stora förändringar av jakten på godset. Det var en sanslös massa torn byggda överallt.

Jag hade en "egen" holme som liten med byggd koja och en del andra äventyr och där stannade jag till och tog en kopp kaffe, njöt av att känna igen mig men ändå inte känna längtan dit.

Helgen jaktsällskap var av det slaget att jag mer än gärna jagar med dem igen för egen del uppskattar jag sådant mer än kanske det rena antalet fällda djur.

/Christian

Publicerat

Härligt gubben.

Jakt och gamla barndomsminnen låter som en fin kombo. Synd att vädret inte var någon höjdare men det verkar inte ha gjort herrn särskilt nedslagen.

Grattis till hjorten!!!

/FMF

Publicerat

Grattis till gott skytte och vad som verkar en trevlig helg.

Publicerat

Uj vad trevligt det lät!

Publicerat

Låter som en löjligt trevlig helg, väl förunnat -_-

Grattis till avelsspetsen :P

Publicerat

Man får gratulera till en lyckad jakt, både resultatet och upplevelsen.

Det är alltid lika spännande att åka slalom 35an ner när man ska jaga, det gäller att ha ögonen med sig. unsure.gif

Publicerat
  • Författare

:) Jo,

det var mycket trevligt, jag gillar verkligen drevjakt när den utförs så här, lite mindre i antal personer och mer fokus på att alla skall få uppleva drevet, nära och intensivt.

Nu är du bara elak Bohman, ;) men nästa gång lägger jag en kalv istället, eller snarare om jag får en chans någon mer gång.

/Christian

Publicerat

Det där lät inte helt fel, bra jobbat i alla fall :-)

Publicerat
  • Författare

Tack Hubler,

ja det är ju som så, att ombyte förnöjer och det gjorde det i detta fall.

En fin utflykt förbi väldigt för mig annorlunda jaktmarker/marker var det allt.

/Christian

Publicerat

Är bjuden på dovviltsjakt snart jag också faktiskt, premiärjakten för min del då men så klart så klart jobbar man då, hoppas det går att ta ledigt <_<

Publicerat

Gratulerar var själv i de trakterna på lördagen och min unghund drev ut denna 5ae7984d-e5fd-399a.jpg

Verkar finnas gott om fina dov

// Kronis_gbg

Sent from my iPhone using Tapatalk

Publicerat
  • Författare

Kronis-

dra mig baklänges, undrar om det har med den lätt otillgängliga marktypen som gör att de får tillfälle att bli så stora,

det är ju inte som att det ät lätt att komma åt dem.

/Christian

Publicerat

Norr, syd eller väst om Gamleby?

Vi jagar ju norr om Gamleby och visst har i år märkt en ökning av dovvilt men inga sådana mängder! :blink::blink:

Publicerat
  • Författare

Örjan,

nord väst om Gamleby, en halvtimma i bil kanske,

dvs i trakten då Gamleby är förmodligen en av få orter som någon kan relatera till.

Vill minnas att det historiskt sätt har funnits hägn här på denna mark, kan det ha något med saken att göra tro? ;)

/Christian

Publicerat

Örjan,

nord väst om Gamleby, en halvtimma i bil kanske,

dvs i trakten då Gamleby är förmodligen en av få orter som någon kan relatera till.

Vill minnas att det historiskt sätt har funnits hägn här på denna mark, kan det ha något med saken att göra tro? ;)

/Christian

Uppe i närheten av Överrum?

Jo antagligen!

Publicerat

Uppe i närheten av Överrum?

Jo antagligen!

Nannersbo/Stora Ved låter mer rimligt. Överum ligger ju ett knappt hagelhåll från Gamleby/Tindered.

Publicerat
  • Författare

Örjan, exakt åt det hållet till.

Min personliga uppfattning är väl den att spridningen går lite i vågor ut från Åtvidaberg samt från Kisa hållet,

har man då god biotop så samlas doven där,

att köra bil tillbaka i söndags var rena stressen, insikten om att bak nästa krök kan det stå en prickig var knappast roande.

Min lånebil var en Toyota Aygoo, förmodligen inte det mest krocksäkra.

/Christian

Publicerat

Mellan Åtvidaberg och Överum så kryllar det av dem längs 35an, det är inte många gärden man åker förbi där det inte står ett gäng under grynings och skymmningstimmarna.

Väg 134 mellan Åtvid och Kisa var mer för några år sen men det är gott om dem fortfarande.

Hade som mest haft 14 tjurar ute på samma gärde under brunsten i fjol, det brölade värre än en säckpipsorkester.

Publicerat
  • Författare

Med en kort mening,

skoja inte att jag skulle betala rätt bra för att ha ett arrende att jaga dov på i de där trakterna.

/Christian

Publicerat

Såg kul ut det där! Grattis till spetsen!

Har en gammal kollega som köpt mark i trakten Åtvidaberg-Kisa någonstans. Han snackade om jakt här framöver. Man kanske ska åka dit.. :rolleyes:

/Må

Publicerat
  • Författare

Må-tack,

helt klart skall du fara dit hän, det är inte bara en ganska lagom körning, även om du har lite längre att fara men det är ett vackert landskap att jaga i, brutet och mycket kuperad terräng.

/Christian

Publicerat

Efter tidigare påhopp, får jag väll gratulera till ett fint vilt samt ett humant nedläggande som vissa skyttar kan förvallta! (respekt)

Hoppas nu bara att du får ta del av den smarriga antrecote som detta vilt har!

/waidmanns heil.

Publicerat
  • Författare

Stort tack vakjägaren,

du har så rätt om köttet, doven är faktiskt helt underbar som källa till bra kött.

/Christian