Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Omforma .300 AAC Blackout till .300 Whisper

Featured Replies

Publicerat

Tja!

Tänkte ta och fixa till lite hylsor till min .300 Whisper. Jag har köpt ett gäng .300 AAC Blackout hylsor som skall gå att göra .300 Whisper av. Det går att använda .300 Whisper ammo i .300 AAC blackout, min tanke är att helkalibrera hylsorna först och sedan formskjuta för att få till hylsbröst etc.

Ett par funderingar:

Det skall vara bomkontakt vid formskjutning, var det någon som sade. Det innebär i så fall tunga kulor för att nå fram till bommarna. Men det lär väl också innebära "standardladdningar" för AAC Blackout - jag anar att det blir lite dumt att reducera laddningar när en "normalladdning" på 9,8gr Vihtavouri 110 skickar ut en 220gr Sierra MK i 330 m/s. Om jag går ned ett par gram - stannar kulan i loppet då?

Alltså, min plan är som följer:

1) Jag helkalibrerar innan laddning

2) Jag laddar som för en full laddning, men med bomkontakt

...innebär detta att jag troligen kommer att överleva provskjutningen? wink.gif

Jag har aldrig skjutit med denna pipa tidigare.

Publicerat
  • Författare

Hm.... 9,8 var vad jag hittade på nätet, men QL tycker att 6gr (!!!!) är bättre. Jag satsar på QL och lägger mig därmed på den säkra sidan.

Publicerat
  • Författare

Vadfan... nu blev jag osäker. Någon som vill dela med sig av sina .300 whisper-laddningar?

• 1 month later...
Publicerat
  • Författare

Hur går det för dig Bengt?

Jag hade, rakt av, kört på vad detta dokumentet säger nämligen 9,8grs N110.

http://www.americanr...ench%20copy.pdf

In med kulan i bommarna så du får full kontakt med stötbotten bara så hylsan formar sig rätt.

Mycket som fan med jobb, privat och hela bidevitten.

Men .300 Whisper pipan sitter i :wub:

Jag tröttnade på att leta laddningar till N310, så Igår köpte jag ett kilo N110, kommer att räcka till cirka 2000 .300 Whisper plugg :o :o :o

Jag formsköt hylsor med N120 så nu skall jag köra en batch med N110 och köra med berprövade laddata. Gissningsvis kommer jag att utnyttja januari för att döda oskyldiga djur, ferbruari blir WHISPER TIME :) :) :)

Publicerat

Ja fy fan, jag vet hur det kan vara då jag själv haft en mer eller mindre förjävlig höst/vinter med allt som det innebär...

N110 is da shit enligt jänkarna men jag har själv aldrig laddat den så jag vet inte dock blir det nått liknande fram igenom då jag planerar två nya pipor på tantens vixen som får gå som enda pipbytaren i huset eftersom hon knappt använder den. Dock blir det 300 AAC BLK eftersom jag köpte hem en sån rivare för ett tag sen.

Om jag inte minns helt fel så hade dom en +14"-pipa på sitt testvapen vilket inte tillät stabilisering. 9,8grs kanske är för mycket men jag tror på att börja på 10grs och jobba neråt för att slippa riskera stopp i loppet.

En rätt säker väg att testa är att enbart skjuta över kronograf och in i en sandvall för då ser man ju både hastighet samt träff vilket då borgar för fritt lopp sas.

• 4 weeks later...
Publicerat
  • Författare
Ja fy fan, jag vet hur det kan vara då jag själv haft en mer eller mindre förjävlig höst/vinter med allt som det innebär... N110 is da shit enligt jänkarna men jag har själv aldrig laddat den så jag vet inte dock blir det nått liknande fram igenom då jag planerar två nya pipor på tantens vixen som får gå som enda pipbytaren i huset eftersom hon knappt använder den. Dock blir det 300 AAC BLK eftersom jag köpte hem en sån rivare för ett tag sen. Om jag inte minns helt fel så hade dom en +14"-pipa på sitt testvapen vilket inte tillät stabilisering. 9,8grs kanske är för mycket men jag tror på att börja på 10grs och jobba neråt för att slippa riskera stopp i loppet. En rätt säker väg att testa är att enbart skjuta över kronograf och in i en sandvall för då ser man ju både hastighet samt träff vilket då borgar för fritt lopp sas.

Laddade just 7 stycken formskjutna, tricklade 9,0gr Vv110 med OAL54mm (friflykt 0,6mm). Rapport kommer... kanske i helgen... B)

Publicerat
  • Författare

Hm... EN koll i QL visade att 9,0gr var en mycket... modig... laddning. Behöver tänka över detta.

Publicerat
  • Författare

En titt i American Rifleman Magazine gav vid handen att det är en säker laddning. Rock on!

Publicerat

Mycket snack här å lite träffbilder tycker jag :P

Publicerat
  • Författare

Definitivt! Lade i eftermiddags en beställning på Vapex på 400 st Sierra MK, 220gr. Nu jäklar skall det pangas, eller snarare fjoppas, .300 Whisper. ETA om en månad, typ - men man vet ju aldrig.

Publicerat

Gillas!