Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

6,5-284 VS 7 mm Rem Mag

Featured Replies

Publicerat

Nu ska jag köpa en pipa till Blasern, valet står mellan 7 mm Rem Mag och 6,5-284.

Någon som har god erfarenhet av dessa eller nån av de nämnda?

&,5an har redan en fördel då jag slipper byta slutstyckshuvud.

Tack på förhand.

Publicerat

Jag älskar 284n lättladdad bra precision bra hylsor billiga kulor låg rekyl.

Publicerat
  • Författare

Vad använder du för kulor?

Publicerat

Nu ska jag köpa en pipa till Blasern, valet står mellan 7 mm Rem Mag och 6,5-284.

Någon som har god erfarenhet av dessa eller nån av de nämnda?

&,5an har redan en fördel då jag slipper byta slutstyckshuvud.

Tack på förhand.

Tjena!

Jag har ingen erfaren het av 6,5x284:an men av 7mm rem mag har jag bara goda erfarenheter.

Jag är inne på min andra 7mm nu och är väldigt nöjd med den kalibern.

Rekylen från 7mm är väldigt mild för att vara en så pass vass patron.

Jag laddade upp Barnes X 140 grains kula den gammla typen till älgjakten i år.

V/0 975 m/s mycket död i den laddningen :lol: sköt två älgar med den laddningen.

Med mycket bra resultat älgkon stod och dog på samma fläck gick inte en meter efter skottet.

Kulan gick rakt igenom båda bogarna. Kalven som jag sköt gick ca 10 meter efter ett centralt lungskott.

Så jag kan varmt rekommendera en 7mm rem mag :D

Mvh

Publicerat

Kan bara hålla med maddog.

Har haft min i 1 1/2 år nu och jag ångrar inte en dag av det kalibervalet.

Stenroos som pipade min varnade lite för att den var kinkig med laddningar - det är den inte, i alla fall inte min.

Riktigt bra utbud på kulor, låg rekyl och grym precision. Enda RIKTIGT stora problemet är ju pipliv - men det får du väl med 7:an också antar jag.

Vad skall du använda den till?

/sem

Publicerat
  • Författare

Ok, det låter som bra kalibrar. Pipliv? Vad exakt menar du med det?

Den är till räv, samt till smygjakt på bock och dov. Har 9,3x62 idag och behöver ett alternativ till. Dåligt utbud med Blaserpipor i 6,5-284. De är väl hitils det enda negativa.

//

Publicerat

6.5x284 räknas bland de kalibrar där pipan slits ovanligt snabbt - för max precision kan du räkna med 1200-1500 skott.

För ditt ändamål, dvs jakt, är det kanske inget problem - brukar ju inte bli sååå många jaktskott innan man får för sig att byta bössa :lol:

Om du däremot lägger mycket tid på banan (borde alla göra), så får du räkna in kostnaden för en ny pipa efter ovan sagda skott....

/s

Publicerat

Vad använder du för kulor?

mest scenar 139gr.

Publicerat

6.5x284 räknas bland de kalibrar där pipan slits ovanligt snabbt - för max precision kan du räkna med 1200-1500 skott.

För ditt ändamål, dvs jakt, är det kanske inget problem - brukar ju inte bli sååå många jaktskott innan man får för sig att byta bössa :lol:

Om du däremot lägger mycket tid på banan (borde alla göra), så får du räkna in kostnaden för en ny pipa efter ovan sagda skott....

/s

jag tror att det är jättestor skillnad på pipliv kontra hur hårt man laddar. min smed hade gjort en som gått runt 4000 skott innan den pipades om igen.

Publicerat

Med maxprecision? Låter mycket, men du har säkert rätt i att hårda laddningar sliter mer. Jag har som tur är inte kommit upp dit än :D

Publicerat

Med maxprecision? Låter mycket, men du har säkert rätt i att hårda laddningar sliter mer. Jag har som tur är inte kommit upp dit än :D

nej inte max för tusan gubbar det tror jag knappt någon kaliber klarar, men en högst potent precision.

Publicerat

Jag har också haft en 7 mm RM, Sako varmint som var urskön att skjuta med. Tyvärrrr ! gick den genom bägge bogarna och sprängde blod nästan bak till låren (liten överdrift kanske). Så för att få kött till frysen skall man sikta på huvudet eller halsen ;)

Publicerat

Jag har också haft en 7 mm RM, Sako varmint som var urskön att skjuta med. Tyvärrrr ! gick den genom bägge bogarna och sprängde blod nästan bak till låren (liten överdrift kanske). Så för att få kött till frysen skall man sikta på huvudet eller halsen ;)

Har också 7mm RM. Använder oryx och laddar rätt hårt. Har inte haft ett genomskott. Någon lungträff bakom bog, halsträff och nu senast bogträff nästan rakt fram ifrån. Avstånd allt från 30m till 300+. Endast bogträffen fram ifrån renderade i några kg bortskuret kött, bogbladet var splittrat så köttet på bogbladet var blodsprängt och tyvär även bogsteken. I övrigt har det varit frågan om <500g som fått kasserats.

Använder även fmj till fågel, från järpe till tjädertupp. Endast 1 tjäder har blivit sönder skjuten. Förmodligen gick kulan genom en gren och tippade(ev splitrades eller fläktes kulan upp när kulan gick genom ca 6-8cm grov gren, alt tog med sig träsplitter in). Ca 1/3 av bröstfiléerna fick kasseras.....

Jo en orre fick hela ryggen bortskjuten också, men då hade jag tagit fel kula så jag sköt med oryxen. Dock var bröstfiléerna hela.

Publicerat
  • Författare

Tack. Jag tror jag klarar mig bra på dessa 1500 smällar´=) Har en pipa till banskjutning. Dock är våran bana ett minne blott. Den är avstängd för att den håller för högt "buller"

(En sommarstugaägare har klagat. Banan byggdes på 40 talet och han flyttade dit 86. Men nu hade han visst fått för sig att de va nog, trots att de skjuts mindre och mindre varje år). Liten pratens, jag är bitter- förlåt.

//Erik

Publicerat

hejsan :D

ska du panga räv så ligger nog 6,5-284 lite bättre till.

prova vmax 95 grains....behöver inte maxladdas.

(lätt kula och inte maxladdning=längre pipliv) :blush:

vänligen nils

Publicerat

"Använder även fmj till fågel, från järpe till tjädertupp."

Ja, man har ju funnit kulor från LV-pjäser i älg så varför inte skjuta järpe med 7 mm RM ? ^_^ (kunde inte låta bli)

Publicerat

"Använder även fmj till fågel, från järpe till tjädertupp. Ja, man har ju funnit kulor från LV-pjäser i älg så varför inte skjuta järpe med 7 mm RM ? ^_^ (kunde inte låta bli)

Befogat... -_-

Har iof bara tagit en järpe. Bra placerat skott så den gick att ta reda på, bröstfiléerna var i princip oskadda. Skjuten högt uppe hals-vingar.

Men 60-80 orrar och tjädrar har åkt i backen genom åren med "kanonen". Som att skjuta med 6,5 som många använder till toppfågel. Kulans diameter är ju bara 0,5mm större så det märker du inte på hålen... Kanske tom att den passerar igenom fågeln stabilare än 6,5 så utgångshålen är tom kanske mindre än med 6,5.

Publicerat

Befogat... -_-

Har iof bara tagit en järpe. Bra placerat skott så den gick att ta reda på, bröstfiléerna var i princip oskadda. Skjuten högt uppe hals-vingar.

Men 60-80 orrar och tjädrar har åkt i backen genom åren med "kanonen". Som att skjuta med 6,5 som många använder till toppfågel. Kulans diameter är ju bara 0,5mm större så det märker du inte på hålen... Kanske tom att den passerar igenom fågeln stabilare än 6,5 så utgångshålen är tom kanske mindre än med 6,5.

Järpen sköts fö för några veckor sedan. Hade med en kompis som vill få bekräftat att jag kunde träffa......

Publicerat

Befogat... -_-

jag tycker sällan det är diametern på kulan som är fel utan farten. annars så skulle tex 22-250 vara perfekt.

Publicerat

jag tycker sällan det är diametern på kulan som är fel utan farten. annars så skulle tex 22-250 vara perfekt.

Har hört lite om att höghastighet skulle ställa till det.... När jag sköt i kronograf så såg jag att mina laddningar låg kring 960-980 m/s för fmj och 940-960 för oryxen, kommer inte ihåg exakt fart på rak arm ids inte leta upp resultaten nu....

Det brukar många tycka är rätt hög hastighet, även om det inte är jätte hög hastighet. Men jag upplever inga stora skador på det som jag skjutit.

Kanske är det så att en kula med lågfart inte hinner tumla så många varv och en kula som går fort inte tippar så fort och hinner börja tumla??? Men mellanhastigheterna kring 800-900m/s tippar fort och tumlar runt mer än långsammare och snabbare kulor???

Eller också är Normas 7mm kulor jävligt bra och passar min finnlight perfekt......

Publicerat

Har hört lite om att höghastighet skulle ställa till det.... När jag sköt i kronograf så såg jag att mina laddningar låg kring 960-980 m/s för fmj och 940-960 för oryxen, kommer inte ihåg exakt fart på rak arm ids inte leta upp resultaten nu....

Det brukar många tycka är rätt hög hastighet, även om det inte är jätte hög hastighet. Men jag upplever inga stora skador på det som jag skjutit.

Kanske är det så att en kula med lågfart inte hinner tumla så många varv och en kula som går fort inte tippar så fort och hinner börja tumla??? Men mellanhastigheterna kring 800-900m/s tippar fort och tumlar runt mer än långsammare och snabbare kulor???

Eller också är Normas 7mm kulor jävligt bra och passar min finnlight perfekt......

det sista du skriver är nog nämast verklighetn. en kula som tumlar en fågel blir det inget kvar av man brukar bara hitta lite slamsor.

fart har varit akilleshälen på alla kalibrar och kulor jag testat förutom tex hornet där kulan redan går mycket sakta på alla data.

vilka fler kalibrar har du jagat gråfågel med.

Publicerat

det sista du skriver är nog nämast verklighetn. en kula som tumlar en fågel blir det inget kvar av man brukar bara hitta lite slamsor.

fart har varit akilleshälen på alla kalibrar och kulor jag testat förutom tex hornet där kulan redan går mycket sakta på alla data.

vilka fler kalibrar har du jagat gråfågel med.

En orre med 8x57, inget jag var nöjd med... Den lämnades kvar på skogen.

12/76 4or och 5or... Lägen som dykt upp när jag varit ute med stövaren...

Sen har jag skjutit 2-3 järpar och några knipor med .22lr CCI minimag. Där har jag inte varit imponerad av kulans egenskaper. Det är tom så jag misstänker att 7mm skulle ge mindre skada i vissa fall.

Sen tror jag jag sköt någon tjäder/orre med 222, när jag i min ungdom började jaga med en kombibössa. Men där kommer jag inte ihåg hur resultatet blev.

Så jag har väl inte så mycket egen erfarenhet att jämföra med.

Dock har jag en i jaktlaget som är fågeljägare och har en finnspets. Han jagar med 22hornet och 6,5x55. Han brukar narras för min 7mm, men när han sett resultatet har han tystnat. Nästan som han upplever större förstörning på dom han har skjutit och därför helt slutat kommentera min 7mm. Eller ja, nu muttrar han om att den smäller så högt istället.... ^_^

Publicerat

En orre med 8x57, inget jag var nöjd med... Den lämnades kvar på skogen.

12/76 4or och 5or... Lägen som dykt upp när jag varit ute med stövaren...

Sen har jag skjutit 2-3 järpar och några knipor med .22lr CCI minimag. Där har jag inte varit imponerad av kulans egenskaper. Det är tom så jag misstänker att 7mm skulle ge mindre skada i vissa fall.

Sen tror jag jag sköt någon tjäder/orre med 222, när jag i min ungdom började jaga med en kombibössa. Men där kommer jag inte ihåg hur resultatet blev.

Så jag har väl inte så mycket egen erfarenhet att jämföra med.

Dock har jag en i jaktlaget som är fågeljägare och har en finnspets. Han jagar med 22hornet och 6,5x55. Han brukar narras för min 7mm, men när han sett resultatet har han tystnat. Nästan som han upplever större förstörning på dom han har skjutit och därför helt slutat kommentera min 7mm. Eller ja, nu muttrar han om att den smäller så högt istället.... ^_^

ja då kan han ju ha valt lite skabbiga kulor tex, jag har skjutit några fåglar på under tio meter med hornet och så fin som dom var måste han mena att det är 6,5x55 som fular fågeln.

ibland vet jag inte heller vad som räknas som fult.

jag jagade trädskällare med en karl som i ca trettio år ofta använt blyspets i 5,6x52. enligt han inget trasigt alls.

men dom jag såg var inte snygga, enligt han helt ok.

Publicerat

ja då kan han ju ha valt lite skabbiga kulor tex, jag har skjutit några fåglar på under tio meter med hornet och så fin som dom var måste han mena att det är 6,5x55 som fular fågeln.

ibland vet jag inte heller vad som räknas som fult.

jag jagade trädskällare med en karl som i ca trettio år ofta använt blyspets i 5,6x52. enligt han inget trasigt alls.

men dom jag såg var inte snygga, enligt han helt ok.

Skulle kunna lägga ut bilder i en egnen tråd om kulhål i vilt.... Det gäller bara att komma ihåg att ta kort när dom är flåd <_< (Jag gör det enkelt för mig med fåglar... Flår dom innan frysen)

Har en tjäder hängande nu, men det är ett dåligt skott långt bak uppe i ryggen. Så där syns det nog inte så bra hur kulhålen blir i mer "köttiga" delar....