Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Skjutglasögon

Featured Replies

Publicerat

Är på g att köpa nya skytteglasögon,skall användas till hagelskytte. Någon som har några nyttiga tips?? Wizard?????

Just nu ligger Randolph Ranger närmast till hands.

Publicerat

Det finns ett par viktiga parametrar när det gäller skjutglasögon.

1. Optisk korrekthet! (det har alla som inte är snorbilliga men det är kört om de inte är optiskt korrekta)
  2. Skyddsglas (japp, de skall vara gjorda av högkvalitativ polykarbonat. Jag har fått en lerduva på snoken en gång och utan mina glasögon hade jag kunnat varit blind i dag)
  3. Färg (glasögon för lerduveskytte och nästan all jakt vill man oftast ha gula glas om man inte har solen rakt i ögonen. Andra färger har andra egenskaper vid olika väder men oranga lerduvor syns bäst med gula glas)
  4. UVA 100%, UVB 100%

Uppfyller glasögonen dessa krav så är passformen den viktigaste punkten därefter.

Personligen kör jag inte med bågar med utbytbara glas och väljer oftast lite billigare glasögon för de tar stryk när man stoppar ner dem i fickan och sätter sig på dem etc...

Jag använde oftast förut vanliga billiga Beretta skjutglasögon och det var inte hela världen om de gick sönder...

Knäckte ena bågen på mitt sista par och har i dag inga Beretta men vill ha minst ett par igen!

Vidare är de gula skjutglasögonen helt underbara att ha på sig när man kör bil, framförallt om det är lite grått eller mörkt, det förstärker färgerna i naturen!

Sammanfattningsvis skall man ha skyddsglasögon vid sportskytte och jag har det även ofta vid jakt. Uppfyller de ovan nämnda krav så är det bara att gå efter plånbok och framförallt passform.

Publicerat
  • Författare

Tack Wizard! Har nästintill alltid glasögon vid hagelskytte,kompisen som är betydligt erfarnare än mig har fått synen räddad 3 gånger av sina, så det är en bra investering. Har kollat lite på Randolph rangers sida och de har en karta som beskriver olika färger, de har en som heter vermillion som tar fram duvan mot gröna bakgrunder, är oftast det jag skjuter mot. Har Napier idag och använder oftast de röda linserna som jag upplever funkar bättre än de gula, speciellt mot grönt, nackdelen med mina är att de inte sitter helt hundra. RR är ju dyyyra, men det ska ju vara bland det bästa, så det kanske är värt det ändå?? http://www.pngimport.com/randolph-ranger-xlw-p-191-c-202.aspx finns bla. där i Sverige. Kanske läge att beställa från USA??

Publicerat

De brillorna kostade ju 3200 spänn med tre st glas! :blink:

Då får de allt sitta som en gud, ladda om bössan åt en och göra vapenvården efteråt!!! :lol:

Skämt åsido, det är skyddsutrustning och då kostar det någora kronor...

Vill minnas att jag brukade betala runt £20/st för mina Beretta men jag kan komma ihåg fel...

Publicerat
  • Författare

Jo.......inte billigt, men det är ju en jävla optisk kvalitet på glaset,har kollat i ett par och det ÄR slillnad.......typ Zeiss mot tasco......du fattar.....Men sen är ju frågan om det är vär pengarna.....Hög "vill ha" faktor!!!! Det är 6 linser för 3200:-

Publicerat
  • Författare

Här är RR:s färgkarta. http://www.randolphusa.com/pdf/catalog-ranger.pdf

Sen finns ju Hidefspex som Natalie Larsson har spons på........ännu dyyyyyrare....http://www.topgunsverige.com/index.do

Publicerat

har kikat en del på denna modell

http://www.esseyepro.com/Suppressor_detail.html

verkar vara smidiga att använda under hörselskydd då skalmarna är väldigt tunna.

känner dock ingen som har provat dom aktivt, kanske blir låga i överkant?

Publicerat
  • Författare

Ser ju helt ok ut,skullle vilja kolla deras"copper" lins.

Publicerat

Ska till new york nu i december så lite sugen på ett par är man allt. Dom säljs för övrigt av www.terrang.se

Men som sagt, känna på dom är nog inte fel...

• 4 weeks later...
Publicerat

Har ett par RR med 8 linser!

Riktigt nöjd med mina... Tror inte du blir besviken på ett par sådana.

Mvh Nicke

Publicerat

Finns det skytteglasögon som man kan bära "vanliga" glasögon under?

Bra kvalitet men inte svindyra...

Publicerat
  • Författare

Finns det skytteglasögon som man kan bära "vanliga" glasögon under?

Bra kvalitet men inte svindyra...

Jag har Napiers glasögon, kompisens grabb åxå, han har glasögon under. Kommer inte ihåg vad de kostar, jag har haft mina i några år.

• 5 months later...
Publicerat
  • Författare

Slog till på ett par Randolph Ranger XLW på Tullgarn, fick kanon pris i mitt tycke av Håkan Dahlby, lite prutande..........hehe, köpte en Castellani väst åxå.

Har använt glirerna lite nu och älskar dom!!! Köpte 3 linser, Håkan rekomenderade Vermillion(röd), mediun gul, och brun(många skeetskyttars favvo).

Den röda är kanon! Skitbra mot grön bakgrund, men ska köpa dark purple som ger bra kontrast mot både grönt och blått, samt funkar bra motbländning, på våran sportingbana ligger solen i ögonen kvällstid, borde bli kanon. Jag köpte med raka skalmar,finns såna som går runt örat åxå, men de raka är perfekta under hörselskydd, känns inte att de sitter på. Rekomenderas varmt!!

• 12 years later...
Publicerat

Mina skjutglasögon gick sönder igår på duvjakten, så tips på nya, dessa är 10år. 

Krav! sotade glas och sinilsnöre😄