Publicerat November 29, 201114 yr Blev utringd på en grisolycka vid Öhr igår kväll. Hade kommit ut en ensam stor gris. Chauffören hade lyckats väja så den inte hamnade i fronten, men den hade sprungit i sidan på bilen. Enligt hon som körde och bilen bakom så var det en galt och den hade vänt tillbaka norrut där den kom ifrån. Körde dit och fick med mig en markägare som vägvakt. Lät Lina söka av vägrenen och hon hittade rätt snart ett spår. Gick upp i en liten skogsdunge. Sen slog hon en större ring men kom på spåret igen där hon börjat ringa. Fortsatte ut där jag med hjälp av kartan hade räknat ut i förväg att vi skulle hamna. Smalaste stället över åkrarna till nästa skogsområde. Bröt där och gick tillbaka för att kolla upp. Tog nu och spårade av med Funny. Hon hittade också bara ett spår och gick klockrent upp till samma ställe. (hon spårar faktiskt riktigt bra) Bytte hund igen eftersom jag var säker på att den gått över på det stället. Så gick Lina och jag på. Gick parallelt med storevägen fast 300m ifrån. Hon spårade perfekt. Gick in i en tät plantering som var röjd till hälften. Men om det tar emot i linan så stannar hon så snällt och väntar. Vinklade efter 700m av norrut bort från vägen och efter 300m kommer vi fram till en byväg. Var väl läge att släppa här. Men eftersom jag inte sett några tecken på att grisen sökt lega eller stannat på något ställe så valde jag att bryta istället. Vi hade följt spåret ca 1,5km. Vet inte om det var rätt beslut. Men när vet man det? Är rätt nöjd med hundarnas spårning. Särskilt Lina överraskade, har inte spårat så långt med henne på flera år. Kan väl säga att det var två ryskor som var lite missnöjda med att husse inte lät dem jaga.
Publicerat November 29, 201114 yr Kul att de händer nått! Om det va rätt o bryta eller inte är det ingen som vet. Jag hade iofs inte avstått en chans till o släppa hund, för det är ju de roliga lixom Iallafall kul att jyckarna funkar med dig släpandes i linan bakefter. Bara det är ju en prestation
Publicerat November 29, 201114 yr Författare Kul att de händer nått! Om det va rätt o bryta eller inte är det ingen som vet. Jag hade iofs inte avstått en chans till o släppa hund, för det är ju de roliga lixom Iallafall kul att jyckarna funkar med dig släpandes i linan bakefter. Bara det är ju en prestation Var väl närheten till vägen som gjorde att jag inte släppte. Funny och en gris höll ju på att hamna framför en bil i söndags. Var säkert det som låg och grodde i bakhuvudet. Får faktiskt säga att de går rätt lugnt i spårlina just nu. (allting är relativt)
Publicerat November 30, 201114 yr Författare Har varit lugnt i 3 månader. Sen får man 2 eftersök kvällarna efter varandra. Samma skit igår. Fast större väg. Väg 30 söder om Bredhult. Hade kommit ut två grisar på vägen. Första hade hunnit över vägen, men den andra hade slagit i sidan på bilen. Föraren visste inte om den vänt eller fortsatt över. Han var inte heller hundra på var kolisionen var. Skulle vara mellan en reflexväst han hängt upp och en parkeringsficka. Men den sträckan var väl ca250m. Spårade av båda vägrenarna en gång med var hund. (Funny hittade ett dött rådjur som bara legat ett par dar.Anmält?) Var några ställen de markerade på. Men bara ett där de markerade på båda sidor vägen. Lät Lina spåra ett spår som gick tillbaka där de kom ifrån, det verkade intressantast. Följde det bra i 400m, sen vinklade hon och vi kom upp på en åker. (bakspår eller missad vinkel?) Lät Funny ta samma spår. Gick klockrent i samma spår till där det vinklade sen tog hon en annan riktning. Men det gick mest i krokar. Var jävligt blött och massor av diken. Så jag gav upp det rätt snart. Gick tillbaka ut till vägen och lät henne ta det spåret som passerat vägen. Följde det ca 400m utan att se något intressant, så jag bröt. Var ju troligen den grien som klarat sig över. Sen gav jag upp det. Hade gjort vad jag och hundarna kunde efter omständigheterna. Är rätt hopplöst när man inte vet säkert att man har rätt spår och kan spåra bort tillräckligt långt från vägen. Är ju inte precis läge att släppa med alla dessa jävla lastbilar. Börjar snart ge upp dessa förbannade trafikeftersök på gris. Är inte många man reder ut kännns det som.
Publicerat November 30, 201114 yr Låter som bra spårjobb av Funny. Farsan åkte i bilen bakom den som sprang in i sidan vid Ör, det var en 80-100 kilos klump enligt honom.
Publicerat November 30, 201114 yr Författare Låter som bra spårjobb av Funny. Farsan åkte i bilen bakom den som sprang in i sidan vid Ör, det var en 80-100 kilos klump enligt honom. Då får du hälsa och tacka, var bra att veta säkert vilket håll den försvann. Enligt spåren att döma så var den nog minst i den storleken, troligen större.
Publicerat November 30, 201114 yr Det där med hårt trafikerade vägar är ett h-vete... idiottrött på detta.. Ingen kan klandra någon för att han/hon inte släpper om det finns risk för hunden i trafiken så enkelt är det. Det är varje hundägares eget belsut. De är så jävla tråkigt bara att trafikanter inte kan respektera de som gör jobb ute på och omkring vägarna. Tänk va enkelt det vore om det räckte med att tex sätta ut varningsskyltar/tält ett par kilometer på vart håll om olyckan och alla som kom körandes på vägen kröp fram med tokuppsikt kring och på vägen dessa kilometar... Men det vet vi ju alla att folk skiter fullkomligt i... Man kan ha tält, ställa upp bilar med varningsblinkers och folk med reflexväst pannlampor, handlampor mitt ivägen.. många saktar ner precis där men det finns tillräckligt många som gasar på istället..... Skulle mycket gärna vilja slita ut en o annan bilist i kragen och ruska ordentligt en stund... för o säga det lite milt... Jag är inte så snäll när jag blir arg.. det händer dock väldigt sällan...
Publicerat November 30, 201114 yr Det där med hårt trafikerade vägar är ett h-vete... idiottrött på detta.. Ingen kan klandra någon för att han/hon inte släpper om det finns risk för hunden i trafiken så enkelt är det. Det är varje hundägares eget belsut. De är så jävla tråkigt bara att trafikanter inte kan respektera de som gör jobb ute på och omkring vägarna. Tänk va enkelt det vore om det räckte med att tex sätta ut varningsskyltar/tält ett par kilometer på vart håll om olyckan och alla som kom körandes på vägen kröp fram med tokuppsikt kring och på vägen dessa kilometar... Men det vet vi ju alla att folk skiter fullkomligt i... Man kan ha tält, ställa upp bilar med varningsblinkers och folk med reflexväst pannlampor, handlampor mitt ivägen.. många saktar ner precis där men det finns tillräckligt många som gasar på istället..... Skulle mycket gärna vilja slita ut en o annan bilist i kragen och ruska ordentligt en stund... för o säga det lite milt... Jag är inte så snäll när jag blir arg.. det händer dock väldigt sällan... Eftersöksjägare skulle ha rätt och slänga sten på bilar som kör som idioter ellet någe annat.. så hade folk lärt sig fort!!
Publicerat November 30, 201114 yr Författare Det där med hårt trafikerade vägar är ett h-vete... idiottrött på detta.. Ingen kan klandra någon för att han/hon inte släpper om det finns risk för hunden i trafiken så enkelt är det. Det är varje hundägares eget belsut. De är så jävla tråkigt bara att trafikanter inte kan respektera de som gör jobb ute på och omkring vägarna. Tänk va enkelt det vore om det räckte med att tex sätta ut varningsskyltar/tält ett par kilometer på vart håll om olyckan och alla som kom körandes på vägen kröp fram med tokuppsikt kring och på vägen dessa kilometar... Men det vet vi ju alla att folk skiter fullkomligt i... Man kan ha tält, ställa upp bilar med varningsblinkers och folk med reflexväst pannlampor, handlampor mitt ivägen.. många saktar ner precis där men det finns tillräckligt många som gasar på istället..... Skulle mycket gärna vilja slita ut en o annan bilist i kragen och ruska ordentligt en stund... för o säga det lite milt... Jag är inte så snäll när jag blir arg.. det händer dock väldigt sällan... Får faktiskt säga att jag blev lite överaskad igår. Var faktiskt flera lastbilar som saktade in, och då hade jag ändå inga tält eller varningsfyrar. Men visst var det några som drog förbi så lill-fia virvlade iväg i spårlinan och såg ut som en väderballong.
Publicerat November 30, 201114 yr Får faktiskt säga att jag blev lite överaskad igår. Var faktiskt flera lastbilar som saktade in, och då hade jag ändå inga tält eller varningsfyrar. Men visst var det några som drog förbi så lill-fia virvlade iväg i spårlinan och såg ut som en väderballong. De är väl precis det.. Det räcker med en idiot bakom ratten.. för att olyckan ska va framme..
Publicerat November 30, 201114 yr Kan säga att efter 5 år som vägarbetare hade jag sett och hört tillräckligt för att söka mig till en ny bransch. Vi har ändå följebilar, tma-skydd avskärmingsskyltar och dylikt men inte fan hjälper det. Mycket svårt att påverka människors körning. Men de jag upplevde var de allra värsta var yrkeschaufförerna och speciellt då de utländska, de bara blåser på utan en tanke. Vid eftersök är nästan problematiken värre då man inte tar upp tillräcklig yta för att bromsa trafiken. Men känner man ett starkt hot från trafiken kan man be fabror blå att komma ut och blinka(är hyffsat svårt) och de hjälper däremot.
Publicerat December 5, 201114 yr Författare Är visst helt galet nu. Hade en älg i fredags. Men där var vi bara och spårade av närområdet. Var andra som tog hand om det dagen efter. Haltade visst en del. I kväll har vi varit och tagit hand om två grisar som blivit påkörda. Men de låg döda varsin sida av vägen. Var fjärde gången sen i måndags.
Publicerat December 5, 201114 yr Författare Ett tecken på mycket villt alltså Eller för stort område. Hade ju inte haft något sen september innan. Så det är nog bara så att de är mycket i rörelse just nu.
Publicerat December 5, 201114 yr Ska visst hänt en del här i länet ikväll oxå. Jag jobbar så jag får inte va med.. Men att det börjat röra på sig kan kanske ha med vädreromslag o göra och att det saltas på vägarna.