Publicerat November 29, 201114 yr Halloj, jag har kikat runt efter en kombi och fastnat för typen Merkel SL2. Har faktiskt torrtestat en Lincoln TM2000 som jag tyckte mycket om, men tror att jag skall välja en Merkel eller Suhl så att min lille pöjk har något att ärva.... Jag tänker mej en klass 1, vilken som helst hagelkaliber, med kulpipa 7/57R. Som jag kommer att använda vapnet är som kulvapen i första hand, vid ensamjakt. Finns möjlighet skall man kunna dra ett hagelskott på ett rå. Jag vill inte ha en klass 2. För mycket gris på mina marker. Jag ämnar försköna mördarvapnet med ett aimpoint typ 9000 eller nya H-serien. Vad skall man vara beredd på att ge för ett sådant vapen? (utan aimpoint) Kan man byta pipsystem på dessa och således få tillgång till säg 12+12 hagelbock eller dubbelstudsare? yip// staffan
Publicerat November 29, 201114 yr grattis till ett bra val ska man säga.. jag köpte en begagnad för 20 000. då satt det på ett docter rödpunkt på. min far köpte en ny då gav han 20 000 för den utan riktmedel.. så i den prisklassen ligger dom ungefär mer eller mindre. tycker dock att dom är värda sitt pris! jag är ialla fall helnöjd.
Publicerat November 29, 201114 yr Har lusat ner nästan varje tråd det sista.. Jag köpte en sauer & sohn modell 54 kombi, var inne på en sl2 först men ändrade mig efter att ha känt på den andra. Min är i kaliber 16, 7x57r.
Publicerat November 29, 201114 yr Författare Har lusat ner nästan varje tråd det sista.. Jag köpte en sauer & sohn modell 54 kombi, var inne på en sl2 först men ändrade mig efter att ha känt på den andra. Min är i kaliber 16, 7x57r. Vad gav du för den och varför valde du bort SL2:an? yip// staffan
Publicerat November 29, 201114 yr Författare Är suhl och merkel samma? Redigerad November 30, 201114 yr med Staffan
Publicerat November 30, 201114 yr jag gav 24" för min och då satt det en Zeiss 1,5-6 monterad i hakmontage på. Bössan är från -66. och skjuter bättre än vad jag klarar av att utnyttja. Fick tag på en kille som jobbat på Sauer och han påstår att det är den bästa kombimodellen som tillverkats av dom. Jag är nog böjd att hålla med, ger faktiskt ett sällsynt gott intryck när man håller den i händerna. Vet att det finns en till salu på grannforumet för 15" med en Hensoldt fast 4 på. var på vippen att jag tog den, men jag ville ha variabel förstoring. Nackdelen med dessa bössor är väl att hanmontagen kostar en del kosing (ca 3000). Gällande frågor om Suhl mm så kolla med PMT här på forumet, han kan det på sina fem fingrar i sömnen.