Publicerat November 29, 201114 yr Står i valet och kvalet inför mitt första studsarköp. Efter att ha klämt, känt, funderat och åter funderat så söker jag nu vishet bland er vapen-gurus där ute. Jag står i valet mellan en ny Browning X-Bolt i 308W eller en begagnad CG 4000 i 30-06. Priset är i stort sett det samma för de båda med skillnaden att montering av sikte och fästen ingår i CG´n, siktet har jag redan... Jag gillar båda skarpt och några andra alternativ är inte aktuella så jag behöver inga tips om finska bössor eller motsv. Jag har klämt på det mesta i finskt, svenskt, tyskt och amerikanskt och även ett par danskar och dessa var bössorna som föll mig i smaken. Såå...
Publicerat November 30, 201114 yr Författare Verkligen ingen som har nån synpunkt på detta? Vad tror ni om begagnatpriset på CG´n? För högt?
Publicerat November 30, 201114 yr Jag har en 4000, km den funkar fint x-bolten vet ja inte så mycke om...
Publicerat November 30, 201114 yr Verkligen ingen som har nån synpunkt på detta? Vad tror ni om begagnatpriset på CG´n? För högt? Var står priset angivet? Du måste välja efter egen skalle här, personligen skulle jag aldrig äga en 30-06, men det är mitt beslut, om du kan bli med en 30-06 så måste du välja enligt eget skön, det enda jag kan tillägga är att med köpet av en beg pang har någon annan redan stått för nyprisförlusten vid köp, sen måste du nog meddela en summa för att det skall gå att rådge om det är ok, bra eller bara skäligt. /CHristian
Publicerat November 30, 201114 yr Författare Tack för synpunkterna so far... Jag kanske har varit otydlig men i mitt första inlägg står det att pengarna är samma för den bagagnade CG´n som för den nya X-bolten, dvs ca 10000 riksdaler, med skillnaden att jag får fästen till siktet samt montering till CG´n. Gällande kalibervalet så känns det som att det kvittar mellan de två. Det har ju stötts och blötts i miljontals trådar känns det som och det enda jag fått fram är att de är ganska likvärdiga och den lilla skillnaden i rekylen skrämmer inte mig.
Publicerat November 30, 201114 yr Jag säger CG4000, då har du lättare att få åter pengarna om/för det fall att du väljer att sälja den inom kort igen för att du verkligen har hittat din pang att jaga med. /CHristian
Publicerat November 30, 201114 yr Författare Låter väl som en sund tanke... Hur ska man ställa sig till priset? Jag har spanat på en massa jaktbutiker på nätet och CG 4000 brukar ligga något lägre i pris men visst... nu är det ju nya fästen och den biten som kommer in. Kanske går att pruta lite!
Publicerat November 30, 201114 yr Du måste ju prisa in dem också, kom ihåg att det skall vara kvalité, oaktat om det är alu eller stål ringar och baser, för egen del anser jag att det går bra med båda om det är bra grejer. Erbjuds du smäck är det bara att pruta fram ett bättre pris eller avstå. /Christian
Publicerat November 30, 201114 yr Författare Nej nåt skit tar jag inte emot... inte ens dyrt skit! Jag får sova på saken helt enkelt.
Publicerat December 2, 201114 yr Författare För kännedom blev jag en CG 4000 rikare idag! Trevlig helg!
Publicerat December 14, 201114 yr Tjenare, grattis till första bössan. Har du hunnit prov/träningsskjuta något med den då?
Publicerat December 15, 201114 yr Författare Nix! Väntar fortfarande på licensen. Ringde till konstaplarna idag och undrade lite försynt hur det går eftersom handlaren trodde att det handlade om ca 2v väntetid men polisen sa 4-5v... piss!
Publicerat Januari 2, 201214 yr Författare För kännedom så pratade jag med en trevlig kvinna vid polisen i Malmö veckan innan jul och förklarade att jag var väldigt angelägen att få min licens innan 8/1 då jag är bjuden på jakt då och hon skulle se vad som gick att göra eftersom "min" handläggare bara jobbade halvtid och dessutom hade tagit ut semester över jul/nyår och inte skulle vara tillbaka förrän 12/1! Medan jag var kvar i luren gick hon till sin kollegas kontor och hämtade mina papper och sa att allt fanns med som skulle vara där så det var bara deras registerkoll och lite annat som skulle göras. Enligt henne var detta knappt en halvtimmes arbete. Hon bad mig ringa i mellandagarna och kolla läget. 27/12 fick jag ett kuvert från polisen med min licens. Den var utfärdad den 23/12! Fin julklapp! Funderar på att skicka en blomma eller nåt till handläggaren! Kan ju bara konstatera att handläggningstiderna inte beror på några tidsödande moment utan snarare ren byråkrati!
Publicerat Januari 2, 201214 yr Grattis! Då blir det lite inskjutning i veckan :-) Sent from my X10i using Tapatalk
Publicerat Januari 2, 201214 yr Författare I morron bär det av till skjutbanan... stanna hemma och gärna bakom betongväggar är ni snälla!