Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

När började ni jaga med era Vorsthar (alt. andra stående fågelhundar)?

Featured Replies

Publicerat

Jag undrar när ungefär man kan börja jaga med sin fågelhund. Jag vet att det beror både på hunden och hur mycket man tränar hunden. Anledningen varför jag frågar är att Anders Landin menar att man kan börja jaga med hunden redan vid 10-12 månader om jag minns rätt. Är det realistiskt eller helt uppåt väggarna för oss vanliga dödliga?

Publicerat

Efter mycket surfande har jag nu skapat ett konto ;)

Jag har en Kh Vorsteh som fyllde 1 år i början av november. Jag började när hon var 9 månader lite smått och då främst på fågel. Har även släppt henne på rådjur och älg under ett par gemensamhetsjakter. Man kan väl säga att polletten har trillat ner...

Jag resonerar som så att, förutsatt att man har en bra grundlydnad, ju tidigare hunden får praktisk erfarenhet desto bättre kommer den bli.

Hade min hund ej varit en omplaceringshund som jag tog hand om när hon var 8 månader hade jag förmodligen presenterat henne för jakten långt tidigare.

Publicerat

Jag tycker man ska skynda långsamt. En stående utsätts för mycket tryck vid jakt men mycket skott på nära håll. Jag är inte säker på att en unghund alltid är metalt mogen för det och de kan dölja osäkerhet med jaktlust, vilket gör att problem kan visa sig senare. Blinkande hundar, trög avance etc.

Sen beror det på vad som menas med jakt, att fälla någon fågel för unghunden när den sköter fågelsituationer kan nog vara bra.

En bra vorsteh som funkar är en ren fröjd och man har, förutsatt att hunden håller sig frisk, många år att jaga på tillsammans även om man tar det lite lungt i början.

Publicerat

Fungerar hunden som tänkt finns det väl inga hinder för att använda den...eller!? Naturligtvis måste passen anpassas efter åldern.

Publicerat

Fungerar hunden som tänkt finns det väl inga hinder för att använda den...eller!? Naturligtvis måste passen anpassas efter åldern.

[/quo

Nej, fungerar hunden som tänkt så finns inget hinder...? När började DU jaga över din?

Publicerat

Nu har vi flera hundar av denna excellente ras i vår familj, och det har väl varit lite olika.

Strävhåret mitt var 8-9 månader vid sin första fjälltur, det året var det väldigt gott om ripa och det blev nog lika mycket träning som jakt. När vi kom hem blev rådjuren snart lovliga och innan han hann bli ett fällde jag hans första rå, jag minns det som igår :P

En av gammeltikarna fick "läras" till att stå så hon blev två, tre år innan det gick att jaga över henne. Men efter idogt arbete av matte hann hon bli SJCH innan pension.

Unghunden våran (oops hon är visst två redan) har repekterat fågel sponant ifrån dag ett, och användes fullt ut sin första höst. Nu hann hon bli dryga året innan föglarna blev tillåten men det skulle gått använda henne före ett års ålder. Hon prestera några suberba jobb på några tjädertuppar som sedermera fälldes under hennes premiär. Hon går numera i elitklass.

Så det faller sig lite olika hur tidigt, men fungerar jycken som tänkt finns ingen nedre åldersgräns. Men det är ju bara vad jag anser.

Publicerat
  • Författare

Ja, åldern på dina hundar överenstämmer ganska exakt den ålder Landin menar att man kan börja jaga med stående. Jag trodde att bara han kan börja så tidigt men det verkar vara ganska många som börjar strax innan tolv månader. Väldigt uppmuntrande!

• 3 weeks later...
Publicerat

Våran tik är född 4e maj. Tror att farsan började jaga med henne i oktober någon gång.

Edit: Frågade farsan idag. Det var sista gången han var ut den hösten. Så det blev bara en jaktdag för hon den hösten. Hon skötte sig tydligen bra iallafall

Publicerat

Har en Weimaraner som är 11 månader nu. Han har varit med och jagat sen 5mån. Duvjakten, rådjursjakten,älgjakten, vildsvinsjakten. Alltid med, aldrig suttit hemma eller i bilen.

Dock har jag aldrig ställt krav på han.(Förutom på vanlig lydnad då) Han har fått vara med och titta,lukta och höra alla intryck.

Kraven kommer jag nog börja ställa i vår när jaktsäsongen är slut och polletten börjat trilla ner på han. Tycker det är lättare att träna dom när de är lite äldre. Ställer man krav för tidigt upplever jag det som att man kan få vissa bakslag som är typiskt valp relaterat.

Men det finns väl lika många skolor som det finns hundägare så min ide är väl kanske inte vad som funkar på din hund. =)