Publicerat November 30, 201114 yr Fick frågan av en vän om han skulle köpa med sig något innan han åker från Malawi. Kom o tänka på en lejonklubba vilket fick mig att tänka på om det inte är ett bra o effektivt redskap vid avfångning. Den borde va effektiv o tyst. Vad tror ni rutinerade eftersöksjägare, är det ok etiskt? Vill också ha tips på böcker om eftersök samt eftersöks-kurser om det finns några, gärna i skåne/halland/blekinge. Tack på förhand /J
Publicerat November 30, 201114 yr Fick frågan av en vän om han skulle köpa med sig något innan han åker från Malawi. Kom o tänka på en lejonklubba vilket fick mig att tänka på om det inte är ett bra o effektivt redskap vid avfångning. Den borde va effektiv o tyst. Vad tror ni rutinerade eftersöksjägare, är det ok etiskt? Vill också ha tips på böcker om eftersök samt eftersöks-kurser om det finns några, gärna i skåne/halland/blekinge. Tack på förhand /J Vad ska du slå ihjäl med den ? Skaffa dig en stickkniv om du nu vill och behöver nått för avfångning. En vanlig morakniv med lite längd på bladet fixar det mesta annars finns det "riktiga" stickknivar o köpa. Längre än 16cm blad behöver man sällan. Men har man inte hund och inte gör eftersök så är det nog en onödig pryl. Man får dock avliva med vad som bara man inte förvärrar lidandet, det ska gå snabbt. Första val ska alltid vara krutvapen, men vissa situationer kräver kniv. Lejonklubba kan jag inte se att det ska vara nått o bära omkring på... vet inte ens va det är.. Gör sig nog bäst på väggen som kuriosa.. Finns många bra böcker m eftersök, Micke Thams är läsvärda och bra.
Publicerat December 3, 201114 yr Fick frågan av en vän om han skulle köpa med sig något innan han åker från Malawi. Kom o tänka på en lejonklubba vilket fick mig att tänka på om det inte är ett bra o effektivt redskap vid avfångning. Den borde va effektiv o tyst. Vad tror ni rutinerade eftersöksjägare, är det ok etiskt? Vill också ha tips på böcker om eftersök samt eftersöks-kurser om det finns några, gärna i skåne/halland/blekinge. Tack på förhand /J När det gäller avlivning av skadat vilt i lagens mening så är alla medel tillåtna, men i lagens mening i VERKLIGHETEN så har jägare blivit åtalade för djurplågeri, när avlivningen har blivit för långdragen och med tveksamma metoder (i lagens ögon). Håller med föregående talare, lejonklubba? i Sverige? Kanske lejonklubban kan användas till julnötterna??? Svensk Jakt hade ett nummer om just avfångning i år(?). Hör med red. om du inte kan få köpa ett ex i efterhand.
Publicerat December 3, 201114 yr Författare Hej, tack før bra svar. Lejonklubban va mest en tanke som slog mig men den får bli kvar på væggen nær den kommer. Slog till på boken eftersøk på kløvvilt av herr Tham så nu ska jag førkovra mig
Publicerat December 5, 201114 yr Vad jag har förstått så finns det ett antal jägare som har köpt avfångningsspjut i Sverige. Dock vet jag inte om de används till något annat än att peta i elden med. Det mest intressanta med det vore ju att se ansiktsuttrycken på gubbsen i jaktlaget när man tar fram ett spjut ur bilen... ; ) //Danne
Publicerat December 6, 201114 yr Vad jag har förstått så finns det ett antal jägare som har köpt avfångningsspjut i Sverige. Dock vet jag inte om de används till något annat än att peta i elden med. Det mest intressanta med det vore ju att se ansiktsuttrycken på gubbsen i jaktlaget när man tar fram ett spjut ur bilen... ; ) //Danne Skulle tro de har dem hängades på väggen. Vågar lova att ingen eftersökare släpar omkring på ett spjut.
Publicerat December 6, 201114 yr Skulle tro de har dem hängades på väggen. Vågar lova att ingen eftersökare släpar omkring på ett spjut. Man släppar inte runt på det. Man trycker ihop det till en kniv och sätter det i fodralet i bältet. Behöver man det drar man ut det till ca 150 cm (beroende på märke). Iallafall de tyska
Publicerat December 6, 201114 yr Jag har sett ett sådant spjut i användning i Sverige, det var en inlejd "hundkarl" som gick all in med kevlarbyxor, brynja och diverse teleskopspjut och svärd. Till sin hjälp hade han en dröse terriers och två stora och arga jämthundshanar som höll grisen. Helt odugliga hundar utan varandra f.ö. sprang bara på andra hundars skall. Har av nån konstig anledning inte sett röken av honom på jakter jag deltager på sedan dess.
Publicerat December 6, 201114 yr Skulle tro de har dem hängades på väggen. Vågar lova att ingen eftersökare släpar omkring på ett spjut. Om jag inte missminner mig helt så är de ganska vanliga bland hundförare/eftersökare på gris i Tyskland. Det är eg inte ett spjut så som man normalt tänker sig ett spjut det är mer en förlängd avfågningskniv.
Publicerat December 6, 201114 yr Om jag inte missminner mig helt så är de ganska vanliga bland hundförare/eftersökare på gris i Tyskland. Det är eg inte ett spjut så som man normalt tänker sig ett spjut det är mer en förlängd avfågningskniv. Ok, tänte mig ett sånt där med 1m skaft jag såg i nån jakttidning för en del år sen och nån som hade stuckigt en gris med det. Men hur som så klarar jag mig bra med en kniv.
Publicerat December 6, 201114 yr Om jag inte missminner mig helt så är de ganska vanliga bland hundförare/eftersökare på gris i Tyskland. Det är eg inte ett spjut så som man normalt tänker sig ett spjut det är mer en förlängd avfågningskniv. Nej det är inte speciellt vanligt i Tyskland, jag har aldrig sett någon iaf. Lite lättare att få licens på handeldvapen i vissa områden dock, t.o.m dämpade.
Publicerat December 6, 201114 yr Jag har sett ett sådant spjut i användning i Sverige, det var en inlejd "hundkarl" som gick all in med kevlarbyxor, brynja och diverse teleskopspjut och svärd. Till sin hjälp hade han en dröse terriers och två stora och arga jämthundshanar som höll grisen. Helt odugliga hundar utan varandra f.ö. sprang bara på andra hundars skall. Har av nån konstig anledning inte sett röken av honom på jakter jag deltager på sedan dess. :D :D :D Jag har set en liknande typ men han hade en 9mm pistol och två! Mindre svärd till sin hjälp... /Håkan H
Publicerat December 6, 201114 yr Jag har sett ett sådant spjut i användning i Sverige, det var en inlejd "hundkarl" som gick all in med kevlarbyxor, brynja och diverse teleskopspjut och svärd. Till sin hjälp hade han en dröse terriers och två stora och arga jämthundshanar som höll grisen. Helt odugliga hundar utan varandra f.ö. sprang bara på andra hundars skall. Har av nån konstig anledning inte sett röken av honom på jakter jag deltager på sedan dess. Helt klart finns det en hel del pajasar där ute. Och inte blir det ju bättre av att Kristoffer Hansson hyllar dem i Jaktovapen.
Publicerat December 6, 201114 yr För några år sedan tillverkade jag ett hopfällbart spjut och längst ut en stickkniv! Meningen var att det skulle ligga i bilen som hjälp, antingen till lite större djur jag skulle råka köra på... eller om jag ser någon annan bilist som gör det! Tanken var god, men jag har aldrig behövt använda "spjutet".. och nu ligger det sen ett halvår i lagårn någonstans!! Stickkniven är dock bortmonterad..