Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kan ammo bli för gammal?

Featured Replies

Publicerat

Kan -fabriksladdad- ammo bli för gammal och börja träffa ojämnt?

Jag kör just nu en låda av den äldre Sako SHH, 308win 180 gr. och har sänkt två vilt med den, sänkt därför att de vid god träff inte gått ett steg efter träff.

I dag sköt jag några smällar på ca 80 m. och upptäckte ett ojämnt mönster, av fyra skott tog två som det var tänkt men de två andra olika lågt och till höger. Jag kan inte säga att jag tycker någon av avfyrningarna skulle ha varit dålig och jag hade bra stöd med sandsäckar.

Publicerat

Kolla bössan först, är pipan friliggande? sitter ALLA skruvarna fast till kikarsiktet?

Publicerat

Jo då visst kan den det, gör som Pertan skriver först bara,

vi talat om en lagring/hyll tid med rätt förvaring på 20+ år även det kanske inte är optimalt,

det är när förvaringen har varit för varm, för fuktig, för torr eller något annat som ammo kan bete sig.

/Christian

Publicerat
  • Författare

20 år då kan jag inte skylla på ammon alltså, det blir så mycket enklare när man kan hitta anledningar som inte beror på en själv.

Jag skäms för att skriva det men jag noterade på banan att kikaren har flyttat sig någon mm. framåt. Det märkliga är att vissa skott sitter som de ska med aktuell inskjutning men sen kom de där helt oacceptabla slängskotten.

Jag har just nu ringar med bara en skruv på var sida, fick för låga optilock från början och fick Millet istället för att handlaren inte hade de optilock jag behövde men med löftet att byta in dessa vid ett senare tillfälle för optilock i rätt höjd om jag så önskade.

Min kontakt hos handlaren var inte på plats i dag så jag ska försöka få tag i honom i morgon för att innan jag skjuter någe mera byta ringar.

Publicerat

Millet= junk,

men de har du redan kommit att märka, arrangera för optilocken du.

/Christian

• 3 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Så! nya optilockringar monterade på bössan, baser blev det också eftersom de annars är för låga. Det ser mycket bättre ut och snyggt brukar vara bra. Undrar om det är varför jag är så bra på allting jag företar mig?