Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Åtel

Featured Replies

Publicerat

Jag har nyss börjat med åteljakt och undrade vad som är bäst att åtla med, spelar de nån roll om köttet är fruset eller kommer det lättare räv om man tinar de först

Publicerat

Ha köttet uppe tills de luktar illa, sen kan du slänga ut de.. Då luktar det ju som mest...Gärna gräva ner det oxå :)

Publicerat

Jag har nyss börjat med åteljakt och undrade vad som är bäst att åtla med, spelar de nån roll om köttet är fruset eller kommer det lättare räv om man tinar de först

Är det helt tinat så tar det slut snabbt , blanda med fyst och tinat och som Gustaf skriver så får det gärna lukta så illa att du inte vill ta i det ;)

Publicerat

Jag har aldrig skjutit räv men förr eller senare dyker det ju Mickel upp på rådjurspasset och då är det att panga på.

Men ni som skjuter, hur tar ni hand om kroppen? Brukar ni ta hand om skinnet? Ifall ni inte tar tillvara något, gräver ni ner hela kroppen eller låter ni ligga till fåglarna. Eller bränner? ELler passar ni rent av räven så korparna får det göttaste färdigserverat?

Är det något som INTE är tillåtet att göra i sammanhanget?

/Om man undrar får man svara för sig

Publicerat

Jag har aldrig skjutit räv men förr eller senare dyker det ju Mickel upp på rådjurspasset och då är det att panga på.

Men ni som skjuter, hur tar ni hand om kroppen? Brukar ni ta hand om skinnet? Ifall ni inte tar tillvara något, gräver ni ner hela kroppen eller låter ni ligga till fåglarna. Eller bränner? ELler passar ni rent av räven så korparna får det göttaste färdigserverat?

Är det något som INTE är tillåtet att göra i sammanhanget?

/Om man undrar får man svara för sig

Självklart ska du brassa på när Mickel kommer , då får du fler Rådjur i passet nästa år ;)

Vad gäller tillvaratagande av Räven så är det sorgligt dåligt med det, skinnet är inte värt något så om du inte ska ha det själv så känns det som ogjort arbete att ta vara på den :huh:

Själv så bränner jag alla rävar med skabb men de som är friska får ligga kvar och bli nedbrutna naturligt istället.

Det är inte förbjudet men i tider med Dvärgbandmask och Trikiner så är det kanske inte helt Etiskt riktigt :blush:

Om/När vi får Vilda grisar på markerna kommer jag troligen sluta tvärt med det eftersom risken för att de äter Räven och drar vidare trikiner till matbordet finns :ph34r:

Vad gäller Dvärgbandmask så är den väl snart här också och då har jag ingen klar plan hur jag ska bete mig..troligen så kommer jag ändra mig redan då och då blir det väl på sophögen och förbrännig som sker om inte skinnpriserna stiger.

Publicerat
  • Författare

Tack för tipsen ska väl försöka med de nu och se hur det går

Publicerat

Jag har börjat med att ta svansen på dom jag skjuter... Mest som ett roligt minne men även för att hålla räkningen lite :)

Publicerat
  • Författare

När ska man vaka? Är det bäst att vaka när det är lungt och stilla eller går det likabra när det snöar etc

Publicerat

Helst lite grådisigt, då är rävarna inte så försiktiga... :)

Publicerat
  • Författare

Okej. Är det bäst att vaka på natten eller hur gör du

Publicerat

Jag vakar bara när det är skumt, för när det är ljust har jag annat att göra ;)

Publicerat

Okej. Är det bäst att vaka på natten eller hur gör du

Nästan helt uteslutande!

De kommer bara i dagsljus om de är skadade eller sjuka enligt min erfarenhet.

Publicerat

Själv vakar jag bara på dygnets mörka timmar.

Runt ettiden (mellan 00 å 02) har jag skjutit absolut mest räv på åtel.

Vädret spelar inte så stor roll men mulet med lätt snöfall eller när det blåser har jag uppfattat som det absolut bästa vädret.

Klart väder med en fullmåne som kastar skarpa skuggor är nog lite sämre. Rävarna blir lite skyggare då känns det som iaf.