Jump to content

jakt och familjehund

andersson76

Recommended Posts

andersson76

Letar efter en stöthund och skulle behöva lite tips. Då jag jagar på ett par ställen där det ofta är lite mindre såtar åt gången, ca 80 hektar så vore de ju bra om dom inte "håller i" så länge, har kollat mycke på wachtel men då dom har ju drevtider på ca 30-45 min, inte särskilt kul för passkyttarna. Jaktlabbe, jaktspniel är två andra hundar jag läst lite om och dom verkar ha tider på 4-5 min vilket jag tycker är lagom, dom går väll oftast tyst men man kan ju inte få allt för inget.

Bra som familjehund är ett plus också.

Kom med förslag och erfarenheter tack.

storviltsjägaren

ful spaniel om du bara vill ha en såt tömmare är mitt tycke, ska ha en själv :)

Jag har varit analt petnoga med mina spaniels vad gäller fågeljakten men när jag inte lyckades förmedla mina intentioner till Nova så provade jag henne på en drevjakt förra helgen och det funkade hur bra som helst! Hon gick med dubbla hastigheten mot de andra hundarna och hon sökte av områdena betydligt mer noggrant än de andra. Visst blev hon helt slut efteråt eftersom hon fick springa "något" längre än de andra också men det var riktigt roligt att se!

mbbohman kör men skällande spaniels med mycket gott resultat också!

Så, skaffa en ESS så har du hund till det mesta och de är riktigt trevliga familjehundar!

andersson76

ful spaniel om du bara vill ha en såt tömmare är mitt tycke, ska ha en själv :)

vad menar du med "ful spaniel" :P Men spaniel låter ju lovande såhär långt.

• 5 weeks later...
Mulle mek

Hej Har en 3,5 år gamal Springer Spaniel tik som driver med skal. Drevtider 5-10 minuter. Får rådjuren att bukta, Kronhjorten gör som den brukar , rakt ut :P

Urtrevlig familje hund. Har själv bara haft henne i fyra veckor. Hon härstammar från Qvarnhill kennel i Almunge. Det är en nätt liten jycke på 20kg.

Jag tror att signaturen Qvarnhill här på forat är mannen bakom nämda kennel.

strävhår

Borderterrier kan vara ett alternativ, våran skallar rådjur 1- 10 minuter och fungerar kanon i hemmet.

Vi spånar lite på Borderterrier och var o besökte en uppfödare här i krokarna, familjehund är det absolut, ungarna gick verkligen hem hos jyckarna. Sen måste jag säga att det är en lagom storlek och temperamentet känns lovande. Nu har jag ingen jakterfarenhet av dessa men jag blev iaf väldigt förtjust i dom. Vi vill ju ha en hund som passar just liknande jakt som TS nämner. Mindre såtar och en blandad jakt med klövvilt och en o annan grävling kanske om jag får önska... (Frugan vill ha grävlingsfett!) ;)