Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Optik till CZ455

Featured Replies

Publicerat

Hejsan!

Då det börjar närma sig köp av första bössan har jag börjat kika på optik till den. Bössan blir förmodligen en CZ455 annars en Sako Quad..

Bössan skall användas till övningsskytte(gärna på lite längre avstånd än 50m) och lite predatorjakt. Kalibrar som kommer införskaffas är: 22LR, 17HMR och 22WMR.

Så nu är frågan vad man ska satsa på för sikte i prisklassen runt 3000kr nytt.

Konus Konuspro M30 har jag sneglat lite på, så är frågan är vilken förstoring som är lämpligast 4,5-16x40, 6,5-25x44 eller 8,5-32x52?

Undrar oxå vilken höjd på ringarna behövs för vilken objektivdiameter?

Publicerat

Ahoj- snälla köp inte en Konus,

inte för att jag garanterat kan säga dig att det är dålig optik ( de har säkert någon enstaka tub som är ok) utan för att jag kan säga dig att du garanterat kan köpa så mycket mer för dina 3 000 kr,

http://www.blocket.se/vasterbotten/Leupold_VX_I_3_9x50_Duplex__Mega_FYND_37538132.htm?ca=11&w=3

http://www.blocket.se/varmland/Leupold_vx_2_4_12x50_37521141.htm?ca=11&w=3

http://www.blocket.se/stockholm/Leupold_vx1_3_9x40_med_snabbfasten_till_kombi_37484522.htm?ca=11&w=3

Exempelvis eller om du tar en Bushnell 3200 eller motsvarande optik som är beg.

Detta med kinasikten har ältats till förbannelse och tillbaka och jag kan lova dig att med undantag för några få personer och exemplar av optik är kinajunket just det, junk,

Angående ringar så är det ringar för 11 mm laxspår som är aktuella och det är enklast att räkna fram den nödvändiga höjden efter att du vet vilket sikte du skall ha på pangen, annars är det hela rent av bara gissningar.

/Christian

Publicerat
  • Författare

Oh tusan, insåg inte att Konus var kina-grejer, det lät inte så kinesiskt! :lol:

Tackar för du uppmärksammade mig om detta. Får ta och kika en vända till då tror jag..

Publicerat

Ahoj,

jag kan inte svära på att Konus är slutmonterat i Kina, det kan vara någon annanstans också men det är den formen av optik, iofs en bättre än sedvanlig sådan men oaktat det,

en sådan, betraktar man de delar som utgör siktet finner man att de designmässigt har inslag av Tasco (kina), IOR ,Leupold (Mark 4 svartkopia) osv avseende de enskilda komponenterna,

avser en M30 Konus då det om något meddelar att siktet som sådant är ett "beställningsarbete" och inte en framtagen och designad produkt av ett företag som sysslar med kikarsikten, om än att Konus som optik märke har existerat under en lång tid.

/Christian

Publicerat

Har testat lite produkter från Konus och de billiga produkterna som heter Konus, dvs inte Konuspro M30, är precis som ni nämner... billiga i alla avseenden.

Just nu sitter det en Konuspro M30 8.5-32x52 på min T3/Robertson TAC rigg och det funkar riktigt bra upp till 24x, sen börjar det bli lite mjölkigt i optiken.

Tror inte M30 serien bara är ett beställningsjobb men det är inget Swarre/Zeiss/NF/osv heller...

Har inte jagat med mina M30 sikten än eftersom jag dels har andra sikten som jag är sjukt nöjd med samt att jag inte har skjutit tillräckligt med skott på banan med dem än men de funkar riktigt bra. Det enda som jag inte gillade är att man inte ha oändliga justermöjligheter på dem och det blev tydligt när jag satte ett Konuspro M30 sikte på en bössa som var tämligen snedborrad... Mitt Weaver gick att ratta in (även om det var många varv) men det gjorde inte ett M30. Det saknades 8 klick eller vad det nu var...

Hur man än vrider och vänder på det är det alltid bättre rent statistiskt att köpa begagnat välprövat än nytt okänt när det handlar om billigare produkter.

Jämför man t ex OXO med Konuspro M30 så är det enorma skillnader så det är inte bara skit som kommer från Kina.

Vidare tror jag att det inom kort kommer att komma riktigt bra premiumprylar från det hållet som kommer att sätta käppar i hjulen på de europeiska tillverkarna vad gäller priser...

Publicerat

Tja,

inga produkter blir lika bra som de bästa på marknaden utan att kosta som de bästa på marknaden.

Allt annat är i grund o botten trams.

PR när de kom på marknaden, såldes på förbokningar till 1/2 priset av en PMII men skulle ha samma prestanda, efter mindre än två år är de nu likvärdiga i pris och PR siktena ofta dyrare beroende på utförande.

När Leupold ger sig på att bygga FFP, Mil/Mil, belyst och med samma standard som Hensoldt/SuB, ja då är de tom dyrare än Hensoldt till kund,

samma sak med NF, March, IOR, Vortex, notera gärna där prisdifferensen mellan deras premium sikten och de andra linjerna.

Det förefaller vara svårt för många att inse att man kan inte få samma eller bättre prestanda i något, långt mindre optik till ett lägre pris, ty då är den produkten felprisad,

ingen säljer överkvalité till underpris, inte utan att det finns en vilja att ta marknadsandelar och eller konkurrera ut svagare parter.

Det kommer hela tiden nya märken som är bra, det kommer hela tiden nya produkter från mindre kända märken som verkligen lyfter från vad man tidigare har tillverkad,

Vortex, Sightron, Bushnell, Docter, Meopta, SWFA, Khales taktiska sikten, ja exemplen är i praktiken oändliga och drivet stort att ta fram bra grejer.

Men det är också som så att en Vortex Razor, (som då skall vara nästan lika bra som en topp off the line tub) kostar 2000 USD,

när en SuB kostar 2 500 USD ja då inser till och med jag, en enkel kille från landet,

att det går inte att bygga kvalité, att hålla ett märke konstant och kvalitetssäkrat samt serva den samma under överskådlig framtid utan att det kostar och den kostnaden är inbyggd i tuben utpris.

Enbart de linser som går åt till en Vortex, glaset är från Schott förövrigt kostar mer i inköp än vad en KonusPro kostar i butik.

Om man då talar om kvalité på optik, dvs vilka kvalitéer måste ett sikte ha och vilka vill man ha är listan känd,

Skottfast, genom förstoringsväxeln och för stötar/skytte

Hållbart, då det faktiskt belastas ganska hårt ibland

Sen kommer det önskvärda

bra optiska egenskaper, bra mörkervärde, okänslighet för motljus, bra riktmedel, välfungerande justeringar

Slutligen räksalladen

belysning, parallax justering, o dylikt

Det är bara optik som klarar Skall kraven ovan på kvalité som är ens värd att diskutera i frågan om vad den ger för priset.

Ett för mig extremt väl belysande exempel var en kille jag ordnade med en 1,5-6x42 Zeiss till, tuben är en wetzlar, dvs mellan 20-45 år gammal, jag var lite oklar på åldern på tuben men den var ganska fin utöver att den uppenbarligen var otät, ie en packning har gått sönder.

Efter kontakt med Zeiss Sverige gick tuben till Tyskland, plockades ner, servades, rengjordes och kollimerades innan den kom åter till Sverige, gratis, just det gratis, det var enbart fraktkostnaden som belastade ägaren.

Om 25 år, vem tror ni har garantiåtagandet för exempelvis OXO, de sikten som Aim-Z tar in till Sverige, Hawkes sikten osv?

Jag vet att detta är en tirad, men jag är så i grunden trött på att det förekommer att personer utan kunskaper om optik, medvetet eller omedvetet förleds till av andra (dock sker sådant givetvis inte här inne) att köpa optik som dels inte bara är av tveksam/oklar kvalité, se ovan om SKALL-krav, oklart om den är passande för syftet samt med ett helt klart obetydligt andra handsvärde om man skulle komma att vilja byta.

Om man köper beg optik av något på marknaden etablerat märke så tar någon annan nyprissmällen och själv kan man glädjas i vissheten att om jag säljer siktet igen, då har jag inte förlorat något eller ytterst lite pengar på affären.

/Christian

Publicerat

AMEN

Raggarö

Publicerat
  • Författare

Har nu kikat vidare lite bland olika optik. Nästan uteslutande på nytt dock, vet jag kan få mycket bättre begagnat för samma peng, men vill nog ha nytt ändå..

En optik jag tycker verkar lovande utan att göra av med allt för många tusingar är Vortex Viper PA 6.5-20x44, eller är jag ute och snéseglar igen?? :blush:

Publicerat

Har nu kikat vidare lite bland olika optik. Nästan uteslutande på nytt dock, vet jag kan få mycket bättre begagnat för samma peng, men vill nog ha nytt ändå..

En optik jag tycker verkar lovande utan att göra av med allt för många tusingar är Vortex Viper PA 6.5-20x44, eller är jag ute och snéseglar igen?? :blush:

Jag satte en sådan på 22-an i förra veckan och mitt första intryck är gott. Om det inte blåser allt för djävligt i morgon så skall jag göra fyrkantstest samt testa att den samskjuter i olika förstoringar....

Mina första intryck finns här: http://lipoptena.blogspot.com/2011/12/multimedia-message.html

Publicerat
  • Författare

Låter ju bra hitentills tycker jag, ska hålla koll på din blogg efter resultatet på fyrkantstestet.. :)

Kollade nån video på youtube och tycker det verkade rätt gediget, nu jämför jag iofs med typ gamo-plasttuben på luftpuffran.. Men ändå..

• 4 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Det blev ett Vortex Viper PA 6,5-20x44 med Deah-Hold BDC riktmedel, som jag fick av frun i julklapp. :wub: Så nu ska jag köpa ringar och picatinny-skena i väntan på bössan tänkte jag.. Skena har jag hittat här. Har mailat dom för att kolla om denna passar även på cz455, vilket den borde göra då den passar till cz452/453.. Angående ringar, kan detta vara ett vettigt val?

//Jocke

Publicerat

Ha ha ha, ser ut som om din kommer att bli utrustad på samma sätt som den CZ455 jag har licensansökan inne på just nu (kolla min signatur)... Jag har dock en lite annorlunda skena men med liknande tanke. Dock inga snabbfästen.

Publicerat
  • Författare

Bra val enligt dig då m.a.o... :) Vad blir det för ringar/skena för dig??

Publicerat

Det är no-name ringar och en no-nameskena jag köpte på Wildboars när jag var där för ett tag sedan. Skenan känns som bättre kvalitet än ringarna. Möjligen blev montaget i högsta laget. Skall se om jag inte kan ordna fram en bra bild så småningom... Men tills dess så får väl denna duga, men då sitter alltså siktet med fäste på min nu mera inbytta Anschütz:

bm-image-740534.jpeg

Publicerat
  • Författare

Det ser ju vettigt ut! :) Ska faktiskt ta och lägga beställningen på skena och ringar idag. Inte för det är någon panik, har inte ens lämnat in licensansökan, men lika bra att fixa det... Vilket riktmedel har du i ditt sikte? Jag ville haft mil-dot, men det var tydligen slut när beställningen lades, så det blev ett deadhold bdc..

Publicerat

Mildot var slut så jag beställde BDC men fick v-plex.... Orkade inte protestera och byta.

Publicerat
  • Författare

Jag fick en Vortex tröja i paketet oxå, vet inte om det var för att dom inte hade mil-dot hemma, eller om alla får det.. Men det är ju bara till att tacka och ta emot.. :)

• 2 months later...
Publicerat

Lånar tråden då mitt ämne behandlas här.

Cz 455 TH på väg hem.

Funderar att slå på stort och klä den med ett Vortex PST precis som min Tikka Continental. Dock med skillnaden att välja SFP istället för FFP som jag har nu pga den lägre kostnaden då det är en 22a samt att jag inbildar mig att en 22a passar bättre med SFP?

I tanken har jag redan gått upp från enklare kikare kring 3000kr till en SFP för 6500kr. Att motivera ytterligare 2500kr för en FFP känns inte helt okej.

Har ni tankar och funderingar är jag tacksam. Svåra beslut :)