Jump to content

Dräktighet+jakt

Recommended Posts

Är det någon av er som är kunnig om detta med avel? Om min tik paras under jakttid eller strax före, hur länge är hon då "ur spel" så att säga. När bör man inte jaga med henne pga dräktigheten/valparna? Jag vet att det inte är bra att hårdmotionera en tik som producerar mjölk. Men vad är det egentligen som gäller?

Kan tänkas att jag hamnar i denna situation till hösten så jag vill bara ha det klart för mig om jag spolierar en hel jakt om jag parar henne eller om det blir hyffsat ändå och man bara förlorar några veckor beroende på när hon löper osv.....

Förhoppningsvis så börjar hon inte löpa förän efter jakten, men sånt kan man ju aldrig förutspå. Förra tiken vi hade "sköt" på löpet om det sammanträffade med jakt! Det vore helt underbart om det blev så!!! ;D

lsjonsson
Är det någon av er som är kunnig om detta med avel? Om min tik paras under jakttid eller strax före, hur länge är hon då "ur spel" så att säga. När bör man inte jaga med henne pga dräktigheten/valparna? Jag vet att det inte är bra att hårdmotionera en tik som producerar mjölk. Men vad är det egentligen som gäller?

Kan tänkas att jag hamnar i denna situation till hösten så jag vill bara ha det klart för mig om jag spolierar en hel jakt om jag parar henne eller om det blir hyffsat ändå och man bara förlorar några veckor beroende på när hon löper osv.....

Förhoppningsvis så börjar hon inte löpa förän efter jakten, men sånt kan man ju aldrig förutspå. Förra tiken vi hade "sköt" på löpet om det sammanträffade med jakt! Det vore helt underbart om det blev så!!! ;D

Hej!

Det enda jag har gjort under tiden som min gamla tikk var vid liv och valpade hon i aug. men jag motionerade henne bra men inte idiotkörning, och det var för att hon skulle vara i god kondition vid valpningen. Första kullen var avklarad på 2 1/2 tim. 8 valpar och andra 9 valpar på 3 1/2 tim drygt. Hon löpte en gång i 1/2-året så det var parning i slutet på juni månad.

Om Ella följer halvårs intervallet som hon brukar ha så skall hon till att börja löpa nån gång i början av augusti >:( :'(

Men förra löpet sköt hon på ca: en månad så då hinner vi kanske börja jaga och då skjuter hon förhoppningsvis på  det ytterligare.....  Man vet ju aldrig exakt när löpet kommer så jag hoppas hoppas hoppas........

Hon har ju haft en valpkull förr. Fick då 4valpar på ca: 2h.

Kom gärna med fler kommentarer och tips!

Foxkiller

Första 2 veckorna efter parning kan man väl jaga lite smått...men sen tycker jag INTE  att man skall utsätta tiken för jakt och vad det innebär...Man kan nog gått räkna med att jaktsesongen är över  :'(  om tiken valpar under just denna period.  :D

• 2 weeks later...
Guest coolafille

jag har en tik där hemma som har fått valpar i samma period som du. jag kunde börjar jaga lite smått efter 2-4 veckor. Se bara till så att det inte är för kallt eller för mycket snö för pattarnas skull .Mvh Filip

2-4veckor efter valpningen? Jag har för mig att man inte får hård motionera en tik som har mjölk i tuttarna för då kan det bli mjölkstockning ???

2-4veckor efter valpningen? Jag har för mig att man inte får hård motionera en tik som har mjölk i tuttarna för då kan det bli mjölkstockning

Alldeles riktigt. Samtidigt med avvänjningen (mager köttfärs) när valparna är tre veckor  minskar man tikens mat och ger henne någon motion, men inte mycket, då kraftig ansträngning kan framkalla mjölkkramp. I slutet av femte veckan bör tikens mjölk till stor del ha sinat och då håller man igen ordentligt på maten i ett par dygn -men vatten måste hon ha - och motionera henne kraftigt. Sedan får hon leva som vanligt.

Citerat från Barbro Eklunds bok Parning och Valpning som jag kan rekomendera

Citerat från Barbro Eklunds bok Parning och Valpning som jag kan rekomendera

Ska hålla ögonen öppna efter den boken! Tack för tipset!