Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Viltolycka älg

Featured Replies

Publicerat

Skulle åka och äta en bit mat hos ett par och stötte på en viltolycka efter vägen på mitt eftersöks område.

Bilen hade klippt fram benen på älgen och vad jag kunde se på bilen så hade älgen kanat upp på bilen och ner för bakluckan.

Skapliga skador på bilen men inga människa skadad.

Med min normala otur så hade jag inte jagat så bössan va hemma.

Polis och Räddningstjänst va kallad till platsen.

Förstod att det kommer ta ca 1,5 timme innan någon kommer ringa och skicka iväg mig på olyckan.

Jag och den förste gubben från räddningstjänsten diskuterade om jag skulle ta kniven och gör allt färdigt.

Älgen låg precis i diket bakom lite sly och verkade inte stressad eller orolig.

gjorde några försök att ställa sig upp.

Precis när jag var i färd med att avsluta lidandet med kniv kom en jägare och kunde avsluta de hela.

Förövrigt ringde dom aldrig.

Vi har blivit in präntade att vi ska vänta med eftersök i 2 timmar när det gäller jakt.

Men jag tycker att när det kommer till ett sådant fall ska eftersöks jägaren va före räddningstjänsten och polis i princip.

Slutet gott allting gott.

Publicerat

det kan ja faktiskt hålla med om att de ligger så pass å inte kan röra sig så finns de ingen mening med att vänta då är de bättre vi bli utringda direkt för att minska lidandet och framförallt den stressen de utsätts för när de blir en massa runt i kring

Publicerat

Skulle åka och äta en bit mat hos ett par och stötte på en viltolycka efter vägen på mitt eftersöks område.

Bilen hade klippt fram benen på älgen och vad jag kunde se på bilen så hade älgen kanat upp på bilen och ner för bakluckan.

Skapliga skador på bilen men inga människa skadad.

Med min normala otur så hade jag inte jagat så bössan va hemma.

Polis och Räddningstjänst va kallad till platsen.

Förstod att det kommer ta ca 1,5 timme innan någon kommer ringa och skicka iväg mig på olyckan.

Jag och den förste gubben från räddningstjänsten diskuterade om jag skulle ta kniven och gör allt färdigt.

Älgen låg precis i diket bakom lite sly och verkade inte stressad eller orolig.

gjorde några försök att ställa sig upp.

Precis när jag var i färd med att avsluta lidandet med kniv kom en jägare och kunde avsluta de hela.

Förövrigt ringde dom aldrig.

Vi har blivit in präntade att vi ska vänta med eftersök i 2 timmar när det gäller jakt.

Men jag tycker att när det kommer till ett sådant fall ska eftersöks jägaren va före räddningstjänsten och polis i princip.

Slutet gott allting gott.

De här 1-2 timmarna gäller om viltet är i rörelse,(på väg bort från olycksplatsen)ligger de vid vägkanten så är det humanast att försöka "avsluta" så fort som möjligt.

Skönt att det gick bra för alla inblandade(utom älgen). Kniv i bilen??? Alltid bra att ha! :rolleyes:

Publicerat

När det gäller att avsluta livet på ett lidande djur är det atlas kotan som gäller då?:-)

Publicerat
  • Författare

Ja det stämmer.

Men en älg av stor storlek så ska man veta vad man gör innan tar fram kniven.

Detta var en fjoling och kunde inte stå upp, möjlig vis skicka iväg en spark med bak benen.

Tar man tag i mullen och böjer ner den så har du kotan strax bakom öronen.

MEN en stressad älg som gör allt för att ta sig där ifrån och sparkar är det bättre att skjuta.

Älgen blir inte mindre stressad av att någon kommer och försöker hålla fast den.

Kniven använder jag som sista utväg.

Publicerat

Ja det stämmer.

Men en älg av stor storlek så ska man veta vad man gör innan tar fram kniven.

Detta var en fjoling och kunde inte stå upp, möjlig vis skicka iväg en spark med bak benen.

Tar man tag i mullen och böjer ner den så har du kotan strax bakom öronen.

MEN en stressad älg som gör allt för att ta sig där ifrån och sparkar är det bättre att skjuta.

Älgen blir inte mindre stressad av att någon kommer och försöker hålla fast den.

Kniven använder jag som sista utväg.

Har du stuckit levande älg i atlaskotan?

Alltså sån som inte ligger halvdöd på sidan.

Publicerat

Har du stuckit levande älg i atlaskotan?

Alltså sån som inte ligger halvdöd på sidan.

Jag är lite skeptisk till det här med atlaskotan. Om man ska sticka ett djur där så måste man böja dess huvud framåt kraftigt så att kotorna öppnar sig, dvs att man fysiskt måste vara starkare än djuret. Dessutom är det ett ypperligt sätt att bryta av spetsen på kniven. Nej jag har börjat använda stickkniven även i dessa lägen. Det lite bökiga med stickkniven är att den är lättare att använda på ett djur som står upp, då djuret ligger ner så är ju organen ner mot marken och kniven måste vara redigt lång för att nå fram. Sedan sticker många väl högt upp, det är mkt bättre att sticka i hjärtat än i lungorna.

Publicerat

Alla gör efter eget huvud,

jag har sett en tysk jaktgäst försöka på motsvarande åtgärd mot en dovspets,

det gick inte så bra och så besparar jag övriga den minnesbilden av vad som hände.

Lite en fråga om förmåga, omdöme och ett välborgat intresse av att hålla sig hel och duglig för framtiden.

/Christian

Publicerat
  • Författare

ja. jag har avlivat en kalv på detta vis. älgen var rejält med tagen och vi var två som avliva älgen. var med en kompis som hade släppt hunden för träning. och fick fast ko med kalv. hunden drog kalven i marken flera gånger. för att göra en lång historia kort så fick vi inte någon fri villig att komma med vapen. polisen gav oss godkännt att avliva den. det var på fel mark. inga skador fanns på älgen. förmodligen var den sjuk.

Publicerat

ja. jag har avlivat en kalv på detta vis. älgen var rejält med tagen och vi var två som avliva älgen. var med en kompis som hade släppt hunden för träning. och fick fast ko med kalv. hunden drog kalven i marken flera gånger. för att göra en lång historia kort så fick vi inte någon fri villig att komma med vapen. polisen gav oss godkännt att avliva den. det var på fel mark. inga skador fanns på älgen. förmodligen var den sjuk.

Ok, anledningen till att jag fågar är ju som Torkel redan skrivit.

Det krävs fysisk styrka för att böja ner huvudet på en älg och få in kniven mellan atlaskotan och skallen.

Jag har varit med några gånger när det kastrerats häst och jag fått i uppgift att hålla huvudet på hästen.

Även om de va nerdrogade så gjorde hästskrället va den ville med mig... då låg ändå hästen ner och jag låg på dess huvud hals o höll i allt jag förmådde..

Den lyfte mina 94 kilo som ingenting..

Tänker mig då vad en vuxen älg kan ställa till med om den nu inte vill dö.....

Rådjur och atlaskotestick är en baggis, gris skulle jag inte ens försöka med.. är rädd om mina fingrar..

Men jag har stuckigt några älgar med då med lång stick kniv i hjärtat vilklet fungerar bra.

Publicerat

Ok, anledningen till att jag fågar är ju som Torkel redan skrivit.

Det krävs fysisk styrka för att böja ner huvudet på en älg och få in kniven mellan atlaskotan och skallen.

Jag har varit med några gånger när det kastrerats häst och jag fått i uppgift att hålla huvudet på hästen.

Även om de va nerdrogade så gjorde hästskrället va den ville med mig... då låg ändå hästen ner och jag låg på dess huvud hals o höll i allt jag förmådde..

Den lyfte mina 94 kilo som ingenting..

Tänker mig då vad en vuxen älg kan ställa till med om den nu inte vill dö.....

Rådjur och atlaskotestick är en baggis, gris skulle jag inte ens försöka med.. är rädd om mina fingrar..

Men jag har stuckigt några älgar med då med lång stick kniv i hjärtat vilklet fungerar bra.

Om man nu ska avliva ett djur, rådjur,Älg, dov-kronhjort hur ska man göra då? kniv enbart.

Publicerat

Om man nu ska avliva ett djur, rådjur,Älg, dov-kronhjort hur ska man göra då? kniv enbart.

Hade nog valt ett välriktat skott på de större. En spark från älg kan sprätta det mesta, vassa saker det där.

Men vi får visst alla adrenalinkickar på olika sätt

Publicerat
  • Författare

Som jag skrev så använder jag kniven enbart som sista utväg, då ska stening, bränning på bål, syra bad, strypning och handgranat redan vara uteslutna.

Men ett väl riktat skott är nått som jag eftersträvar hela tiden.

Jag var tveksam att använda kniv på denna vilt olycka.

Men jag och förste man från räddningstjänsten diskuterade frågan och hade inte jag gjort det hade han gjort de.

Men som tur var så kom det en skytt som fick godkänt att skjuta.

Publicerat
  • Författare

Tänkte slänga in en fråga här också.

En person har varit på jakt och har bössan med kör förbi ett på kört vilt som ligger på annans jaktmark.

Får personen skjuta utan polisens tillstånd?

alt2: får personen avliva viltet på annat sätt än med skjut vapen T ex kniv eller domkraft utan polisens tillstånd?

är det skillnad på vilt som älg "statens" och rådjur.

Publicerat

Ja du får avliva med alla till buds stående medel,.

Förutsatt att du inte förvärrar lidandet och vet vad du gör.

Tex att såga av halsen på en älg med motorsåg är inte ok, tror jag läst att nån åkte dit på det.

Men ett OK från polis innan är alltid bra.

Man har rättigheten att avliva skadat vilt men man är inte skylldig att göra det.

Kniv på större vilt om det nu går säkert att komma intill så sticker jag mot hjärta/lungor. eller stick... man sticker in kniven skär neråt uppåt rör runt osv.. allt fär att göra en stor skada, punktera lunga och skapa blodtrycksfall.

En kniv gör samma "skada" som en pil och ungefär samma som en kula i samma område.

Rådjur funkar bra med nackstick som det redan skrivits om.

Publicerat

Ett par bilder.

post-348-0-70101000-1323198171_thumb.jpg

post-348-0-81043000-1323198181_thumb.jpg

Publicerat

Ja du får avliva med alla till buds stående medel,.

Förutsatt att du inte förvärrar lidandet och vet vad du gör.

Tex att såga av halsen på en älg med motorsåg är inte ok, tror jag läst att nån åkte dit på det.

Men ett OK från polis innan är alltid bra.

Man har rättigheten att avliva skadat vilt men man är inte skylldig att göra det.

Kniv på större vilt om det nu går säkert att komma intill så sticker jag mot hjärta/lungor. eller stick... man sticker in kniven skär neråt uppåt rör runt osv.. allt fär att göra en stor skada, punktera lunga och skapa blodtrycksfall.

En kniv gör samma "skada" som en pil och ungefär samma som en kula i samma område.

Rådjur funkar bra med nackstick som det redan skrivits om.

Okej tack för svaret, om man nu tänker att man har en bössa då? Är det lungskott som gäller där? :)

Publicerat

Okej tack för svaret, om man nu tänker att man har en bössa då? Är det lungskott som gäller där? :)

De dör givetvis av ett lungskott men den som ska ha djuret, jakträttshavaren alltså, kanske inte blir så imponerad....

Avfångningsskott mot liggande vilt sker sällan mot annat än huvud, hals.

Publicerat

De dör givetvis av ett lungskott men den som ska ha djuret, jakträttshavaren alltså, kanske inte blir så imponerad....

Avfångningsskott mot liggande vilt sker sällan mot annat än huvud, hals.

Skulle kanske ha formulerat frågat om du hade något tips/rekommendationer men fick svar i alla fall, tack!

Publicerat

Skulle kanske ha formulerat frågat om du hade något tips/rekommendationer men fick svar i alla fall, tack!

Jag vet en kille som inte gjorde speciellt rätt med en dovhjort som låg i diket.

2 skott i bröstet, det ena lite snett och högt så sadeln gick åt fanders oxå..

Jakträttshavaren blev rätt sur kan man väl säga....

Förresten ..

Varit med när det skulle skjutas signalskott på en älgjakt för en del år sen.

Kalv skulle det skjutas 3 signalskott för..

En skytten fällde en kalv och sköt signalskotten i kalven....

Kan man så är funkar det bra att skjuta snett bakifrån vid öronroten på allt vilt så dör de omgående.

Kort håll som det blir så bör ska man kompensera några cm för kikaren och pipan inte samskjuter på nära håll när de är skottställda på tex 100.

• 2 weeks later...
Publicerat

Jag vet en kille som inte gjorde speciellt rätt med en dovhjort som låg i diket.

2 skott i bröstet, det ena lite snett och högt så sadeln gick åt fanders oxå..

Jakträttshavaren blev rätt sur kan man väl säga....

Förresten ..

Varit med när det skulle skjutas signalskott på en älgjakt för en del år sen.

Kalv skulle det skjutas 3 signalskott för..

En skytten fällde en kalv och sköt signalskotten i kalven....

Kan man så är funkar det bra att skjuta snett bakifrån vid öronroten på allt vilt så dör de omgående.

Kort håll som det blir så bör ska man kompensera några cm för kikaren och pipan inte samskjuter på nära håll när de är skottställda på tex 100.

Det är inte helt fel att testa och skjuta på korta håll på banan just för avfångning. Jag hade inte koll på detta första gången och det tog inte helt rätt men det funkade ändå.

Publicerat
Som jag skrev så använder jag kniven enbart som sista utväg, då ska stening, bränning på bål, syra bad, strypning och handgranat redan vara uteslutna. Men ett väl riktat skott är nått som jag eftersträvar hela tiden. Jag var tveksam att använda kniv på denna vilt olycka. Men jag och förste man från räddningstjänsten diskuterade frågan och hade inte jag gjort det hade han gjort de. Men som tur var så kom det en skytt som fick godkänt att skjuta.

Just för att slippa mecka med stenar, bål, syrabad, strypning & handgranter som man har yxan i bilen :P