Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Förflyttning med bil under jakt.

Featured Replies

Publicerat

Det blev en liten diskussion nu under helgen om att byta pass som innebar att några skulle förflytta sig med bil till dom nya passen under pågående jakt . Situationen var ungefär så här.

Efterjakt med mindre folk än vanlig så vi fick "spärra av" såten lite tidigare, och stark syd vind.

Hunden var lös men inte fått upp någon älg men närmade sig ett område där det nästa jämt drar söder ut med den vind vi hade. Då kom förslaget om att flytta 2 gubbar i norra änden med bil söderut för att då kunna passa av där vi vanligtvis sitter som en "extra bakre skyttelinje" Jag sa nej eftersom jag tyckte att det liknade detta med att genskjuta vilt med bil, för om hunden hade fått upp där så hade dom troligtvis fått älgen i knä.

Detta var på Lördag, så i morse fick jag höra av ett par äldre jägare att det hade inte varit några problem att göra så. Bara man hade "bestämt" om flytten före vi hade börjat jaga.

Jag tycker detta låter konstig om dom har rätt. Eller är det jag som har rätt?

Publicerat

Du har rätt - klockrent brott mot 31 § jaktlagen. Kan anses som grovt jaktbrott och ge 4 års fängelse...

Publicerat
  • Författare

Tackar för svar.

Men jag ställer en följdfråga eftersom jag tror det kommer att diskuteras mera i jaktlaget.

Om man kopplar upp hund/hundarna (alla hundar som är lösa) och gör en omgruppering så att norra delen flyttar söder ut och dom som satt från början i söder får vända sig om och bli den norra skyttelinjen.

Blir det lagligt då?

Det är lite svårt att övertyga vissa äldre jägare om rätt och fel bara för att dom har varit med så länge att dom sköt den sista mamuten på skogen ;)

Publicerat

Fråga angående detta ämne...

Ett litet jaktlag är ute och släppt hunden. En jägare som blivit försenad till samling stannar vid en gård anropar på radion för att kolla var de andra är. Han får tipset att ställa sig vid ett visst pass och tar sig dit med bilen. Är det då jaktbrott och skulle han istället gått till passet?

Och vidare fråga på föregående talare.

Att man får förflytta sig med bil mellan såtarna tar jag för givet men när kan man anse att en såt är klar och nästa tar vid. Räcker det som sagt att koppla hunden eller måste återsamling ske och måste då samtliga återsamlas?

Publicerat

Tackar för svar.

Men jag ställer en följdfråga eftersom jag tror det kommer att diskuteras mera i jaktlaget.

Om man kopplar upp hund/hundarna (alla hundar som är lösa) och gör en omgruppering så att norra delen flyttar söder ut och dom som satt från början i söder får vända sig om och bli den norra skyttelinjen.

Blir det lagligt då?

Det är lite svårt att övertyga vissa äldre jägare om rätt och fel bara för att dom har varit med så länge att dom sköt den sista mamuten på skogen ;)

Om man kopplat upp hundarna så får man nog anse att jakten inte längre pågår och då kan man förflytta sig till nya pass.

Publicerat

Fråga angående detta ämne...

Ett litet jaktlag är ute och släppt hunden. En jägare som blivit försenad till samling stannar vid en gård anropar på radion för att kolla var de andra är. Han får tipset att ställa sig vid ett visst pass och tar sig dit med bilen. Är det då jaktbrott och skulle han istället gått till passet?

Och vidare fråga på föregående talare.

Att man får förflytta sig med bil mellan såtarna tar jag för givet men när kan man anse att en såt är klar och nästa tar vid. Räcker det som sagt att koppla hunden eller måste återsamling ske och måste då samtliga återsamlas?

Nu är vi inne i gråzonerna och här finns inga säkra svar - det beror på omständigheterna.

Publicerat
  • Författare

Nu är vi inne i gråzonerna och här finns inga säkra svar - det beror på omständigheterna.

Kan tänka mig att det kan komma många följfrågor i denna tråd.

Som du du skrev till MartinJ1så är det en gråzon och jag förväntar mig inget exakt svar, men kanske en tolkning av vad du tror.

Ett exempel på Martins fråga som jag själv har varit med om.

En jägare ringde jaktledaren på morgonen och sa att han skulle bli lite försenad. Då lottade dom ett pass till honom som han fick ha när vi jagade den såten. Lottning eller ej, han blev utsatt på ett pass i utkanten av såten så han inte störde jakten.

Passet skulle troligtvis blivit bemmanat av någon jägare i alla fall.

Med andra ord så var det ju bestämt innan hundarna blev släppta att han skulle sitta där. Så någon "genskjutninga av vilt i förebyggande skede" tycker inta jag att det är.

Publicerat

Om man kan anse att jakten pågår - att viltet är i rörelse - så är det nog olagligt om skytten pålaceras på ett pass dit viltet förväntas vara på väg.

Användare som läser detta 0

• Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.