Publicerat December 5, 201114 yr Som jag har aviserat så fick jag punka i går kväll och upptäckte detta på väg till jobbet i morse. Har i dag Goodyear Alpine däck som jag har varit sjukt nöjd med. Har kollar runt och jag hittar en massa däck som jag inte känner till och tänkte då fråga här. Jag vill ha M&S däck för året-runt bruk och de skall vara ordentligt bra i riktigt djup snö samt lera. Jag kör i princip aldrig över 120 km/h så det är inga höghastighetsdöck vi pratar om Det skall vara bra däck och jag betalar hellre lite extra än att snåla in på okända däck... Vad har ni att rekommendera??? Tack!
Publicerat December 5, 201114 yr Har du en modern (efter -97 typ) bil som är heltypsgodkänd så måste däcken uppfylla hastighets index för teoretisk max hastighet. Gör de inte det och besiktning elelr farbror blå ser det kan de klaga och utfärda böter! Mest tänkt som information!!
Publicerat December 5, 201114 yr Har ett par Tyfoon MS 235 65 17 som jag varit nöjd med, trodde det var skitdäck som föjde med bilen men de funkade bra. Märkte nyss att de är lite slitna och det märks på snögrepp, annars är de fortfarande hyggliga. Inte alltid som dyrast är bäst ju!
Publicerat December 5, 201114 yr http://ssl.delti.com/cgi-bin/rshop.pl?details=Ordern&cart_id=11244724.121.24133&typ=R-118007&ranzahl=4&Breite=235&Quer=65&Felge=17&Speed=H&weiter=15&kategorie=6&Ang_pro_Seite=15&sort_by=brand&Transport=P&tyre_for=OFF&dsco=121 Jag har dessa däck på min Cheva, de funkar utmärkt i lite lösare före, de är M+S märkta men jag ser här nu att de är kategoriserade som sommardäck. Jag kör dock dubbdäck på vintern men det är lite skillnad på Värmland och Skåne.
Publicerat December 5, 201114 yr En "riktig" gummihandlare borde kunna hjälpa dig! Tala om vad du söker efter, vad du förväntar dig av dina däck och nämn dina prisreferenser så får du nog precis den hjälp du vill ha. Snabbkörare eller ej så är det ju så att med en kontaktyta på cirka 4 handflator så vill det ju till att det är bra. Heltypsgodkännandet är ju redan nämnt så det struntar jag i! Men som sagt, en "riktig" gummihandlare har såväl erfarenhet som utbildning att förse din bil med bra däck efter dina önskemål!
Publicerat December 5, 201114 yr Inte alltid som dyrast är bäst ju! Med däck är det precis som med allt annat.. Man får vad man betalar för.. Tyvärr.. Jag har handlat däck från däckonline som skulle vara M+S märkta, väl framme var hälften av däcken märkta med en pytteliten m+s logga, och andra hälften saknades den, och det fanns inga lameller i mönstret, alltså var det rena sommardäck, och inte godkända på vintern här i Sverige. Däckkrängaren hade varit med om det förr, så ska du köpa m+s däck hos dom, köpa såna modeller som du VET är m+s. Var dock inga problem att reklamera däcken och få pengarna tillbaka.
Publicerat December 5, 201114 yr Författare Tack för alla svar! Det jag menade med att jag inte kör så fort är att jag INTE vill ha några stadsdäck märkta med SUV men som inte klarar av att köra på en blöt gräsmatta... Jag har gärna däck med lite grövre mönster och de får kosta pengar. Ljudet från lite grövre däck är inget jag bryr mig om men säkerheten sätter jag i främsta rummet. Hittade ett par Hakkapeliitta däck men är inte det budgetdäck??? Åker omkring med mina barn i den bilen liksom och deras säkerhet äventyrar jag inte! (överbeskyddande far - jajemensan ) Skall ringa däckhandlaren i Sjöbo framöver men man skall inte lita blindt på handlares rekommendationer heller... De kanske har ett lager med gamla däck som de vill bli av med eller kränga ett visst märke för de har bättre provision på dem... Letar vidare...
Publicerat December 5, 201114 yr Tack för alla svar! Det jag menade med att jag inte kör så fort är att jag INTE vill ha några stadsdäck märkta med SUV men som inte klarar av att köra på en blöt gräsmatta... Jag har gärna däck med lite grövre mönster och de får kosta pengar. Ljudet från lite grövre däck är inget jag bryr mig om men säkerheten sätter jag i främsta rummet. Hittade ett par Hakkapeliitta däck men är inte det budgetdäck??? Åker omkring med mina barn i den bilen liksom och deras säkerhet äventyrar jag inte! (överbeskyddande far - jajemensan ) Skall ringa däckhandlaren i Sjöbo framöver men man skall inte lita blindt på handlares rekommendationer heller... De kanske har ett lager med gamla däck som de vill bli av med eller kränga ett visst märke för de har bättre provision på dem... Letar vidare... Nokian Hakkapelittä brukar ligga i topp i de flesta test av vinterdäck! Kör själv Hakka 7 dubbat i vinter!!
Publicerat December 5, 201114 yr Författare Äh, orkade inte vänta och ringde lokala däckfirman och beställde dessa: http://www.michelin.se/dack/michelin-latitude-x-ice-xi2 De var faktiskt betydligt billigare än vad jag trodde så det kändes lite bättre... 2070 kr per däck och så brukar de vara hyffsade på montering och balansering så jag får nya sulor på bilen för under 10 papp vilket jag inte trodde i morse... Har jag riktigt tur så får de hem däcken i morgon!!!
Publicerat December 5, 201114 yr Författare Av ren nyfikenhet, vad ska dom sitta på för kärra? Nissan Micra 1.0 -87 ... Nej, en Land Rover Discovery II (2:nd ed) 2004 som går en hel del offroad på jakter samt skall klara av 50 cm skånsk drivsnö Har nu lagt på reservdäck och jag hittade ett hål i det gamla däcket. Pyspunka typ... Det satt ingen skruv eller spik i däcket så det måste ha varit någonting annat som jag har kört över.
Publicerat December 5, 201114 yr Nissan Micra 1.0 -87 ... Nej, en Land Rover Discovery II (2:nd ed) 2004 som går en hel del offroad på jakter samt skall klara av 50 cm skånsk drivsnö Har nu lagt på reservdäck och jag hittade ett hål i det gamla däcket. Pyspunka typ... Det satt ingen skruv eller spik i däcket så det måste ha varit någonting annat som jag har kört över. inge mönster gör att det ofta blir så. jag kör på C-däck michelin m+s lamelldäck och de håller 50% längre på våra 9 bilar.
Publicerat December 5, 201114 yr Författare Och nu blev det ändring... Michelin X-ICE gick helt enkelt inte att få tag i så nu blir det Hakkapeliitta R SUV i stället. Givetvis blev det nästan en tusenlapp till på slutpriset men man behöver ju liksom däck
Publicerat December 5, 201114 yr Författare inge mönster gör att det ofta blir så. jag kör på C-däck michelin m+s lamelldäck och de håller 50% längre på våra 9 bilar. Visserligen är mina framdäck på gränsen men inte bakdäcken! Jag hade uppenbarligen kört på någonting och på E4:an kan det ligga vad för skit som helst med tanke på att jag körde förbi inte mindre än två kvaddade bilar. Men jag behövde nya däck ändå men hade gärna sluppit byta dem så här stressat... Skulle liksom shoppa däck i slutet av veckan... Nu kan jag inte spara de två med 8 mm mönster som reserv heller men så kan det gå. Nya däck precis innan snön kommer är dock riktigt trevligt!
Publicerat December 5, 201114 yr Cooper discovery billigt låter endel men gör inte bort sig på lera och snö, torr asfalt finns det bättre däck! Kolla!
Publicerat December 5, 201114 yr Författare Cooper discovery billigt låter endel men gör inte bort sig på lera och snö, torr asfalt finns det bättre däck! Kolla! Har full koll på dem... (skrev på fejjan) Men tack för tipset
Publicerat December 5, 201114 yr Nissan Micra 1.0 -87 ... Nej, en Land Rover Discovery II (2:nd ed) 2004 som går en hel del offroad på jakter samt skall klara av 50 cm skånsk drivsnö Har nu lagt på reservdäck och jag hittade ett hål i det gamla däcket. Pyspunka typ... Det satt ingen skruv eller spik i däcket så det måste ha varit någonting annat som jag har kört över. Land Rover, det är ju trevliga bilar i terrängen! Cooper discovery billigt låter endel men gör inte bort sig på lera och snö, torr asfalt finns det bättre däck! Kolla! La faktiskt på mina dubbade cooper discovery A/T, fast 275/65-17 igår, inte någon skillnad på vägljud, under 100KM/h iaf. Någon som vet skillnaden på H/T som länkas till och A/T??
Publicerat December 5, 201114 yr Författare ...och nu är vi tillbaka på Michelin X-ICE igen! Efter många rundor och jagande landet runt så visade det sig att det inte fanns 4 st 235/70/16 att tillgå i ovan nämnda däck men de hade Michelin X-ICE 245/70/16 hemma på lager så 07:40 i morgon bitti åker nya däck på bilen. Fattig jul men säker på vägarna
Publicerat December 5, 201114 yr Bättre fattig jul än avskanade av en/flera familjemedlemmar pga för dåliga däck!!
Publicerat December 5, 201114 yr Författare Bättre fattig jul än avskanade av en/flera familjemedlemmar pga för dåliga däck!! Absolut! Också därför jag köper bra däck och inte bara billiga däck. Nu betyder inte alltid billigt=dåligt men har man inte koll på prylarna så brukar oftast dyrt=bra
Publicerat December 6, 201114 yr Det är skitbra däck men har en nackdel, det är inget du kör i terrängen med, så skaffa ett par riktiga snökedjor som du kan bra på när det blir jäkligare förhållanden (enligt din beskrivning i första inlägget). Jag kör vanliga "civila" däck på min Landcruiser, det blev Nokian Hakka eftersom Michelin var slut i lager förra vintern. Jag har visserligen ett par Cooper S/T med dubb också, men de är att betrakta som rena terrängdäck för vår-sommar-höstförhållanden. Dock är "vägdäck" betydligt bättre för vardagsbruk, och stabiliteten i Michelin är mycket bra vintertid, särskilt när man har stel framaxel som du. Annars blir det gärna känslan av att åka skridskor med skydden på...
Publicerat December 6, 201114 yr Författare Sulorna är på sen i morse och det blev Michelin X-Ice 245/70/16. Började färden med en riktig 4-hjuls drifting då det var en ishinna på hela asfaltsplanen vid däckverkstan men resten av färden in till lund var trevlig. Inget vägljud, som jag visserlige inte bryr mig om, och bra balans och respons. Dock kändes de mer eller mindre grepplösa där det var is men nu snackar vi om underkyld "svart-is" och då biter inget... Jag är alltid med inne på verkstan när någon skruvar mina bilar och hjälper till så gott jag kan, trots pissig kropp, och det lönade sig! Fick en tusenlapp rabatt på däcken samt gratis montering utan att jag ens bad om det! Bra med lokala handlare som är duktiga! Nu skall det förhoppningsvis inte vara något problem med de här däcken, även om de inte har så kraftigt mönster som jag hade hoppas på... Dock talade ägaren om att det troligtvis snart skulle bli förbjudet att köra omkring året runt med M+S däck och att riktiga sommardäck skulle på till sommaren... Kan lova att jag har längre stoppsträcka med grabberdäck än dessa M+S...