Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hjort är gjort!

Featured Replies

Publicerat

Var hos goda vänner och jagade i helgen. Att jaga hos vännerdär man vet att de olika viltstammarna är riktigt täta och markerna välsköttaär

lite som känslan att gå på en bättre fest där det med all säkerhet kommer att serveras en massa godsaker. Ingen av oss blev besvikna, inte minst

min vän som fick skjuta sin drömhjort.

Vi hade beslutat att spara alla rådjur och framför alltkoncentrera oss på Dov, Kron och gris. Efter upptag av hund i första såten smalldet två täta

skott och vi meddelat att en stor kronhjort var påskjuten. Undertecknad fick en riktigt fin rådjursbock parkerad på ca femtio meters håll

men det var som bestämt innan att lyfta på hatten och hoppas på snart återseende. När vi blåste av första drevet var det dags att hitta kronhjorten

som hade tagit två lätta danssteg in i skogen. Vi ställde ut skyttar i en cirkel bakom den såt som den hade hoppat in i och eftersök sattes igång. Efter

en inte allt för lång tid hade hjorten navigerat sig genom såten och kom ut på det fält som jag och två andra skyttar stod på. Och där slutade vandringen för

denna mycket fina tolvtaggare med ett avfångstskott och ett snabbt godnatt. Efter en närmre titt på hjorten hade första skottet träffat bra, strax bakom

hjärtat, och det andra var troligtvis en bom. Det man kan konstatera är att det gäller att hålla tungan rätt i mun när en sådan stor herre med en riktig

kristallkrona kommer travande rakt emot en. Man både skall räkna taggar, kolla kulfång, träffa rätt och allt på en och samma gång.

Men som man säger i England, all is well thatends well. Vilket det verkligen gjorde för min vän.

Då det blir mörkt snabbt och jaktdagarna inte blir så långablev det ett drev till efter lunch och dagens fångst f ö blev en mycket finmatgris, brungris,

på ca 40-50kg samt en dovhjort med fin skovel. Bifogar bilden på Mr tolvtaggare som inte gick av för hackor…

PS. Givetvis fick jag även på sista såten en mycket finråbock som slog en fin cirkel runt mitt torn så det vara bara att igen lyfta påhatten och även där önska på ett snart återseende… J

post-9911-0-05279600-1323075517_thumb.jp

Publicerat

Jävlar i min låda, rejält grova stänger!

Grattis till kompisen som sköt och till dig som får uppleva en uppenbart välskött mark :)

Publicerat
  • Författare

Jävlar i min låda, rejält grova stänger!

Grattis till kompisen som sköt och till dig som får uppleva en uppenbart välskött mark :)

Ja, det stängerna kommer snart att pryda en vägg hos en mycket stolt jägare. :)

Kul att få vara med vid sådana tillfällen...

Kommande helg blir det jakt hos oss där vi får skjuta upp till 10 taggar på kron.

Håller alla tummar jag har och är inte så lite 'taggad'. ;)

Publicerat

Såg en trofé med lika grova stänger igår, fast den var skjuten i någon avelspark i Österrike! ;)

Grymt fin kronhjort. Kul att se! :)

Publicerat
  • Författare

Såg en trofé med lika grova stänger igår, fast den var skjuten i någon avelspark i Österrike! ;)

Grymt fin kronhjort. Kul att se! :)

Denna hjort är, var, 100% Svensk. Kul att vi har så fina djur i sverige som inte är i hägn. :)

Publicerat

Taggar i alll ära men fy f*n vilka grova fina horn! Återkom med va det blev för peng på den !

Publicerat

Fy fan man är ju avundsjuk så det beslår, grattis mannen och väl gjort! :)

Publicerat

Riktigt fina horn! Wow! Och vilken färg!