Jump to content

Tax till rävjakt?

mickekuparinen

Recommended Posts

mickekuparinen

Är det någon här som testat jaga räv med sin Tax?

Hur gick det?

Min jagar allt.

Det ända jag inte vill är att han går i gryt

Okej ska jag ta och göra.

Bara jag hittar han här

Jag har en tax som utan några problem driver räv. Har också ett gryt som den skall testas i framöver. Det är dock en som har förlorat en tax i ett gryt för en liten tid sedan i mina trakter.

mvh

• 4 months later...
hs_merkel

En kompis tax drev räv hällre än rådjur. Dock var de inte ovanligt att det slöt nere i gryt. Han gav den till svärfar när hundstallet vart för stort.

Som tyvär fick ta bort den pga brock i januari i år. Men visst finns dom men jag håller på stövare.

S.

mickekuparinen

Okej där ser man

Min jagar hellre rådjur och hjort.

Men jagar även räv,men går ej ner i gryt iaf

Min har det skjutits 2 rävar för denna säsong

Beklagar bortgången av hunden

• 4 weeks later...
Schillerfille

Hej, Min korthår jagar bara rovdjur från räv, grävling och mink. Tänkte ha henne till rådjur men hon visade noll intresse för klövvilt.

Hon driver räv och ställer grävling både under och ovan jord. Hon driver räven långsamt och fint till den kryper under, sen skäller hon gryt tills jag säger att hon

får krypa in.

Så låt taxen driva räv resten visar sig, om han går in utan att du är med får du kalla ut honom, koppla och vänta ut räven ist:)

Lycka till // Filip

kkjon

Min gamla tik (korthår) tar den löpa som först fastnar i näsan på henne. Hon driver allt från hjort till hare. Älg och gris finns inte här men jag skulle bli förvånad om hon inte drev dom djuren med. Räven buktar riktigt fint och väntar gärna in taxen om hon kommer för långt efter. Verkar nästan som dom ser drevet som en lek. Man hör på skallet att det inte är hjort som är det hon driver oftast. lite glesare och blir väldigt grovt om räven stannar för att bli extremt ljust när räven sätter fart igen.

Per Gustafsson

Min gamla tax driver räv o det riktigt bra :) Har skjutit ca 10 rävar för han. Men han väljer Rå o Dov före räv så det blir oftast det.

• 1 month later...
daavviid

Farfars tax driver tyvärr räv. Det första spåret han får upp driver han. Det enda positiva är att det blir alltid derv när vi jagar:) dom driver han tills dom går i gryt eller tills det smäller:)

Revejunkie

Måst ju va lite otrevligt att ha en drivande hund som kan fortsetta ner i gryt och som i tillägg ligger som förliggare. Kan ju bli länge och vänta på hunden........ :wink:

• Like 1
  • 3 weeks later...
mickekuparinen

Tackar för alla svar

Jag låter min driva allt utom gris

Grävling ställer han bra med.

Han var på väg ner i ett gryt en gång.

Sade fy till han

Sedan dess har han inte gått ner.

• 1 month later...
daavviid

Låtet bra:) i värmland där vi jagar har vildsvinen nyss kommit. Och tyvärr är de vääääldigt intressanta tycker jycken.

Är rädd att det är en större galt som kör över honom snart.

,

Men äntligen efter 2 säsonger så har vi lyckats få honom älg fri:) stötte 2 älgar förra vintern och han luktade bara i spåren och struntade i dom

Sånt blir man nöjd av att se:)