Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Mala kött med Kitchen Aid?

Featured Replies

Publicerat

Är det någon som provat att mala kött i en kitchen aid köksmaskin?

Skulle vilja veta hur väl den fungerar till att just mala kött så att jag kan bestämma om sambon ska få en sådan eller en köttkvarn från nima i julklapp ;)

Mvh

Cris

Publicerat

Jag har en Kitchen Aid och det funkar bra, men det är ju ingen industriell köttkvarn direkt. Men det går helt ok att mala 10kg älg till färs.

Är det primärt en maskin som ska mala kött som sökes så skulle jag satsa på en från Nima. Men om det är en hushållsassistent som ska mala kött lite ibland till husbehov så funkar Kitchen Aid!

Publicerat

En sak som kan ge problem med små köksmaskiner är att dom blir fort varm å det gillar bakterierna med. Har haft en liten kvarn från jula och när jag körde med den så körde jag med lite småfruset kött.

Publicerat

Jag har bl a en Kitchen Aid med nästan alla tillbehör och mala kött är den absolut inte designad till.

På tok för klen motor samt att kvarnhuset är i plast och kommer att strejka om man kör för hårt med den.

Visst funkar det bra med finputsat kött som är skuret i strimlor men när man skickar igenom 5+ kilo älgkött så får man ta det lugnt, annars överhettar den ganska fort.

Det som gör en Kitchen Aid till en kanonpryl är att det är en av de bästa visparna på marknaden, resten är tvivelaktigt.

Publicerat

Kör med en Bosch hushålls maskin av MUM6 serien här hemma, kvarnhus i alluminium och kvarnen har aldrig haft bekymmer och tugga sig igenom min kött högra. Mamma och pappa har också haft en sån så länge jag levt och den har fungerat utan problem under alla år vi köpt 1/2a grisar och 1/4s oxar.

Inte lika "snygg" som en kitchen aid men funkar ypperligt för allt jag vill ha den till. Mala kött, blanda degar, skala potatis i stora lass (hittat en ny potatisskalare som var tillbehör på 80-talet i en vitvaru affär på landet :wub: ).

Publicerat

Är lite i funderingarna på en köksmaskin, kitchen aiden är ju klart snyggast men om man jämför effekt med de anda så låter det som att den är lite fjesig? Skulle ni rekommendera den eller är det bättre att satsa på en fulare men kanske bättre?

Publicerat

Är lite i funderingarna på en köksmaskin, kitchen aiden är ju klart snyggast men om man jämför effekt med de anda så låter det som att den är lite fjesig? Skulle ni rekommendera den eller är det bättre att satsa på en fulare men kanske bättre?

För hemmapularen räcker den nog långt men den har inte alls samma kraft som en av mina Elektrolux Assistent från 60-talet.

Fråga dig själv: Vad skall jag ha den till?

Skall man bara ha en maskin som blandar och vispar inte allt för stora satser så funkar en Kitchen Aid utmärkt. (det finns ingen som vispar/blandar lika bra!)

Är man inte för kräsen på tillbehören att de inte tål att pressas så funkar en Kitchen Aid.

Har man gott om pengar på bling i köket, köp en Kitchen Aid.

Men...

Skall man mala sitt eget kött, producera ofantliga längdmeter korv eller helt sonika pressa prylarna lite mer så hade jag satsat på en annan maskin med alla delar i metall och framförallt STÖRRE motor!

Jag har inte mindre än 4 st assistenter och jag ser behovet av en ny dedikerad köttkvarn samt en ny dedikerad mixer, men det är jag det ;)

Publicerat

Ja det finns ju alltid nån som ska vara värst ;)

Men den kommer nog inte pressas så hårt, är köttkvarnen värd slantarna om den bara ska användas till lite rådjur ev hare och fågel. Eller är det bättre med en separat? Till älgen har vi en bjässe i slaktvagnen.

Publicerat

Kvarnen funkar men man måste skära köttet i små bitar innan man maler för både skruv och kvarnhuset är av plast och mitt första sprack när jag laddade på i sedvanlig ordning :blush:

Men visst fick jag en ny direkt utan knussel!

Senor och liknande gillar den ine heller riktigt men man får testa sig fram.

Är det en mindre kvarn man primärt letar så skall man inte köpa en Kitchen Aid.

Publicerat

I grunden är det assistenten jag är ute efter, men att samtidigt skaffa en köttkvarn lockar mycket då det är smidigt att ha en sån hemma.

Publicerat

Vill frun ha lite bling och du mer praktisk kvarn köp en nu mer poppis Assisten från Ankarsrum. Finns i många fina pastell färger, köttkvarn i metall och rejäl deg blandar skål. Finns ballongvisp modul till dem med!

Publicerat

Vill frun ha lite bling och du mer praktisk kvarn köp en nu mer poppis Assisten från Ankarsrum. Finns i många fina pastell färger, köttkvarn i metall och rejäl deg blandar skål. Finns ballongvisp modul till dem med!

Vilket är exakt samma maskin som Elektrolux har gjort sedan urminnes tider. Jag har två, det borde alla ha!

Undrar om de nya delarna passar mina gamla maskiner? Det har de alltid gjort förut... :huh:

Publicerat

Vilket är exakt samma maskin som Elektrolux har gjort sedan urminnes tider. Jag har två, det borde alla ha!

Undrar om de nya delarna passar mina gamla maskiner? Det har de alltid gjort förut... :huh:

det flesta delar passar, men det finns "översättningslistor" till alla tillbehör så det går ju att ta reda på!

Jag säljer dessa på jobbet och skulle fruktansvärt mycket vilja ha en själv! :wub:

Publicerat

Äh det blev en kitchen iaf, men håller med, köttkvarnen till Ankarsrum såg betydligt regälare ut!

Publicerat
  • Författare

Får ta mig en funderare på det där, effekten på motorn kanske är i minsta laget för att mala kött.

Jag har sett en köttkvarn i metall till kitchen aid men nu hittar jag den inte när jag googlar, någon som sett den eller är jag helt ute och cyklar?

Sambon ska använda maskinen till diverse bakverk osv, jag är mest ute efter att ersätta min nuvarande köttkvarn "handjagaren" till en elektrisk, gamlingen fungerar bra men då mycket av mitt kött blir färs så tar det för lång tid helt enkelt.

Mvh

Cris

Publicerat

Får ta mig en funderare på det där, effekten på motorn kanske är i minsta laget för att mala kött.

Jag har sett en köttkvarn i metall till kitchen aid men nu hittar jag den inte när jag googlar, någon som sett den eller är jag helt ute och cyklar?

Sambon ska använda maskinen till diverse bakverk osv, jag är mest ute efter att ersätta min nuvarande köttkvarn "handjagaren" till en elektrisk, gamlingen fungerar bra men då mycket av mitt kött blir färs så tar det för lång tid helt enkelt.

Mvh

Cris

Det finns ingen köttkvarn i metall till konsumentvarianten av Kitchen Aid maskinen, de är i huvudsak i plast.

Dock är inte det det stora problemet, det sitter i motorn...

Publicerat

Försäljaren på cervera sa att det hade funnits en köttkvarn i metall till kitchenaid, men fabriken som gjorde dem hade lagt ner och då kom plast varianten istället

Publicerat

Försäljaren på cervera sa att det hade funnits en köttkvarn i metall till kitchenaid, men fabriken som gjorde dem hade lagt ner och då kom plast varianten istället

Jag vill minnas att det var primärt till storebrorsan men jag kan ha fel...

Hur som, Kitchen Aid gör/gjorde proffsprylar förut men de tjänar mer pengar på att göra blingade inredningstekniska köksdetaljer nu som inte nödvändightvis behöver prestera...

...och risken är att även den gamla Electrolux Assistenten är på väg i samma riktning men det får vi hoppas inte händer!

Publicerat

Andvänder själv en Electrolux hushålls assistent det brukar alltid komma sådana på rea fram mot jul.

Nya delar fungerar utmärkr i gamla maskiner liksom gamla delar i nya maskiner.

Är det köttmalning för egetbruk & inte för hela jaktlaget så fungerar en assistent utmärkt.

Det brukar förövrigt gå att få fatt på en äldre Electrulux komplett med alla möjliga prylar för små summor.

//Lasse D

ps det bästa blinget är det som fungerar bäst.

Publicerat

Jag har en hushållsassistent från Elektrolux vilken jag tycker fungerar utmärkt, i många fall bättre än den professionella vi har på jobbet. Klart det går inte lika många kg kött genom min men den är bra.

Vet inte hur Kitchen Aid är men Elektrolux har en starkare motor och kvarnhuset är i metall.

Publicerat
  • Författare

Det lutar åt en assistent från ankarsrum pga styrkan och alla år som dom (fd electrolux) fungerat.

Sambon blir säkert nöjd, och jag kan försvara alla jaktdagar med "vi måste ju ha kött så vi kan prova kvarnen" win - win så att säga :)

Tack för era synpunkter och erfarenheter!

Mvh

Cris

Publicerat

Har precis köpt en ny hushållsassistent. Hade tidigare lånat min mors Gamla Bosch men har nu köpt en ny "bosch mum" som faktiskt har samma kvarn som i de gamla 70-80tals assistenterna. Köpte faktiskt vår just för kvarnens skull osm är i aluminium och dessutom passar alla detaljer från gamla serien. En toppenmaskin.-)

Beställde den från elgigantens hemsida och fick tusenkr-rabatt gämfört med i butik..