Publicerat December 7, 201114 yr Tjena, detta är väl kanske fel plats då det är till för handladdare.. Men jag har köpt en kombi i kaliber 16 och 7x57r, skall hämta ut den imorrn och undrar om ni har några bra tips på fabriksladdat, har testat oryx men den är INTE gratis.. Kommer mest jaga rådjur, räv, ev nån liten gris. Är öppen för alla förslag så, fire away.. --- I am here: http://maps.google.com/maps?ll=57.790217,13.412706
Publicerat December 7, 201114 yr Tjena, detta är väl kanske fel plats då det är till för handladdare.. Men jag har köpt en kombi i kaliber 16 och 7x57r, skall hämta ut den imorrn och undrar om ni har några bra tips på fabriksladdat, har testat oryx men den är INTE gratis.. Kommer mest jaga rådjur, räv, ev nån liten gris. Är öppen för alla förslag så, fire away.. --- I am here: http://maps.google.com/maps?ll=57.790217,13.412706 En bekant är mycket glad för Vulkan, han är dock taxman och skjuter endast rådjur med den. Hans 9,3x57 används med samma kula till allt större.
Publicerat December 7, 201114 yr Själv använder jag oryxen, jag har ingen stor erfarenhet av den, har bara skjutit ett rådjur med den. jag har bra precition med oryxen och samma med en blyspets, dock har jag inte skjutit något vilt med den. Vulkan har jag ingen erfarenhet av i 7x57R, men i 30-06 fungerar den helt okej. Jag vet dock inte om dom kalibrarna är jämförbara.
Publicerat December 7, 201114 yr Eftersom du nu ska använda ammon i en kombi så skulle jag tro att du inte kommer att avfyra våldsamt många jaktsmällar och om du då gillar Oryxen så kör vidare på den, skillnaden på priset på säljammo per smäll är inte våldsam.
Publicerat December 8, 201114 yr Har använt S&B 11,2 spce en del till eftersöksgrisar. Tycker den funkar bra. Fast jag har väl inte varit med och flått så många så jag kan egentligen inte säga något om hur de ppför sig i viltet. Men dör gör dom.
Publicerat December 8, 201114 yr Eftersom du nu ska använda ammon i en kombi så skulle jag tro att du inte kommer att avfyra våldsamt många jaktsmällar och om du då gillar Oryxen så kör vidare på den, skillnaden på priset på säljammo per smäll är inte våldsam. Sant, se det som en troféavgift
Publicerat December 8, 201114 yr Jag använder RWS i min kombi (12/7x57r). H-mantlad kula. Kostade väl kring 500 kr för 20 bulor vill jag minnas.
Publicerat December 8, 201114 yr Författare Tackar för alla svar, skall hämta ut bössan ikväll hos Torsbo Handels, blir nog att jag försöker få med en ask RWS och en Oryx och testar. Sist jag kollade på plats så skiljde det 300:-/ask. Undrar vad som gör 300 kr skillnad? packas lådorna av nakna jungfrur kanske?
Publicerat December 8, 201114 yr Undrar vad som gör 300 kr skillnad? packas lådorna av nakna jungfrur kanske? Troligtvis Övervägt handladdning?
Publicerat December 8, 201114 yr Av ren trots skulle jag välja RWS H eller T-mantel före Oryx, därtill är det sjukt mycket död i de laddningarna. /Christian
Publicerat December 8, 201114 yr Av ren trots skulle jag välja RWS H eller T-mantel före Oryx, därtill är det sjukt mycket död i de laddningarna. /Christian Exakt! Bojkotta Oryx tills Norma har anpassat priserna till verkligheten.
Publicerat December 8, 201114 yr Författare Troligtvis Övervägt handladdning? Det kan jag säga att den tanken ha slagit mig många gånger, gäller bara att hitta en instruktör. utrustningen är vi ett gäng som kan dela på i laget. Dom flesta har 30-06 och 7x57r ( snacka om mellanmjölk ) har inte du 7x57r förresten? vad skjuter du i din? Redigerad December 8, 201114 yr med naturalis
Publicerat December 8, 201114 yr har inte du 7x57r förresten? vad skjuter du i din? Jag handladdar Nosler BT 120 men pipan är temporärt "pensionerad" då 5,6x52R-pipan numera pryder bössan. Handladdade även Oryx i 7x57R:en då jag kom över ett part till ett mycket bra pris.
Publicerat December 8, 201114 yr Av ren trots skulle jag välja RWS H eller T-mantel före Oryx, därtill är det sjukt mycket död i de laddningarna. /Christian Har man sett röntgenbilder av rådjur skjutna med sådana kulor förstår man den ögonblickliga effekten !
Publicerat December 8, 201114 yr Författare Har man sett röntgenbilder av rådjur skjutna med sådana kulor förstår man den ögonblickliga effekten ! Förträffliga till räv då med andra ord..
Publicerat December 8, 201114 yr Författare Jag handladdar Nosler BT 120 men pipan är temporärt "pensionerad" då 5,6x52R-pipan numera pryder bössan. Handladdade även Oryx i 7x57R:en då jag kom över ett part till ett mycket bra pris. om man skulle åka neråt halland agerar du kursledare åt en ensam stackare då?
Publicerat December 8, 201114 yr Författare Då var nyaste familjemedlemmen hämtad, känns inte fel alls! Nu blir det jakt på lördag och invigning.