Publicerat December 8, 201114 yr Banverket eller polisen ringde villket det nu va och sa att tåget hade kört på en älg och den var inte dödligt träffad. Men egentligen tror jag inte vi får gå på tågeftersök men efter lite ringande så fick vi göra det med hjälp av 2 andra personer på banverket. Dom hade redan varit där och kollat och sett att det var blod bägge sider om spåren så vi anade att det var två djur inblandade. Kom fram till platsen och där va en hel del blod och en massa älgslag. Dom hade huggt några tallar och där hade dom stått och ätit. Men jag och ena killen började spåra på ena blodslaget som var lätt att följa. Slagen såg inte helt ok ut så jag trodde den skulle ligga rätt nära. När vi kommit 150m ifrån så ringer jag farsan och säger till han att han får gå ifatt oss med figo så vi får med oss han också, trodde faktiskt att älgen skulle legat närmre. Men vi tog 10m till och då ser jag 2 ögon 50m längre fram i mossen. Så jag smög mig fram och kunde avsluta kalvens lidande. Visade sig att bägge bakbenen var helt av, kan inte fatta hur den orkat gå 200m. Sen gick vi tillbaka till där olyckan hände och spårade kon och den andra kalven men kunde inte se något fel på slagen eller något blod efter dom. Men kalven hade legat på den sidan järnvägen först för där fanns både märg och rörbensbitar innan den lyckats gå iväg åt andra hållet. Bilder kommer nog ikväll..
Publicerat December 8, 201114 yr tror inte att vi får hålla med eftersök vid järnvägen precis som du skriver.. men blir man utringd o folk från banverk är med så måste det vara okej? Hursomhelst bra jobbat !
Publicerat December 8, 201114 yr Vi får inte uppehålla oss på banvallen utan eskort av någon från banverket. Har varit på tre viltolyckor med tåg. Brukar inte finnas så mycket helt att "hitta".... Är på gång någon förändring för det brukar klicka nånstans med att få fram anmälan om olyckan till eftersökekipage i närheten.
Publicerat December 8, 201114 yr Författare Var var det för någonstans? Det var precis norr om lammhult bortanför fotbollsplanen på mossen
Publicerat December 8, 201114 yr Författare Man får tacka alla ja är inte dom från banvärket med så tror jag inte man får gå på sådana här eftersök. Men det är rätt märkligt att dom som var där inte hade några vapen med sig alls när dom går och kollar upp olycker på spåret. Fast det är nog inte så ofta djuret lever när tåget kört på dom kanske
Publicerat December 8, 201114 yr Man får tacka alla ja är inte dom från banvärket med så tror jag inte man får gå på sådana här eftersök. Men det är rätt märkligt att dom som var där inte hade några vapen med sig alls när dom går och kollar upp olycker på spåret. Fast det är nog inte så ofta djuret lever när tåget kört på dom kanske Jodå vi får göra eftersöket men inte befinna oss på banvallen utan eskort. Vi får inte ens passera banvallen på andra uppdrag heller. Det som gäller då är att vi får avbryta och ta oss till en bevakad övergång... eller ringa in eskotering från BV för att ta oss över järnvägen.. sådär en 10-12 m.. vem gör det..? Banverkets personal är endast ute för att rensa spåret.
Publicerat December 8, 201114 yr Författare Jodå vi får göra eftersöket men inte befinna oss på banvallen utan eskort. Vi får inte ens passera banvallen på andra uppdrag heller. Det som gäller då är att vi får avbryta och ta oss till en bevakad övergång... eller ringa in eskotering från BV för att ta oss över järnvägen.. sådär en 10-12 m.. vem gör det..? Banverkets personal är endast ute för att rensa spåret. Okej, Ne det är nog inte många som går runt för det kan ju bli rätt långt ibland..