Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Öppna riktmedel på 50 m

Featured Replies

Publicerat

Har varit iväg och skjutit med min nya bössa, marlin bygelrepeter.

Hade tänkt ha öppna riktmedel på den men jag lyckas inte krympa ihop träffbilden mer än 8 cm på 50m. Kornet täcker ju hela snusdosestora mittpunkten.... Ska man byta ut orginalsikte eller bara öva mer?

Publicerat

Har varit iväg och skjutit med min nya bössa, marlin bygelrepeter.

Hade tänkt ha öppna riktmedel på den men jag lyckas inte krympa ihop träffbilden mer än 8 cm på 50m. Kornet täcker ju hela snusdosestora mittpunkten.... Ska man byta ut orginalsikte eller bara öva mer?

jag tror problemet sitter i att ammon inte passar, resultatet är för dåligt för att det ska vara riktmedlet.

Publicerat

Köp en "diopter".. Finns på brownells. Det är just ingen sådan diopter som vi är vana vid men en ring man monterar bak och ett korn med fiberoptisk pärla.

Provade det på min winny bygel. Lika snabbt som vilken rödpunkt som helst och de gör underverk för träffbilderna :)

Annars är ett tips att du skjuter in så du har struket korn precis UNDER det du försöker träffa. Är du med hur jag menar? Då slipper du täcka målet med kornet och livet blir lite lättare :)

Publicerat

jag tror faktiskt jag klarar bättre träffbilder med ett maddogoptics, 8 cm som bäst på 50m är för stort för att allt ska vara ok.

Publicerat

8cm på 50m är ju inte ens bra med en pistol ;) finessen med öppna riktmedel är ju att de ska vara snabba och enkla, såg att du bor i roslagen så du har ju intte så långt till Forsa, han brukar ha bra och trevliga riktmedel hemma.

Publicerat
  • Författare

Mmm... Tror inte på ammon, testat win super-x silvertip, federal 150 och 170. Lika med alla... Jag upplever det som att kornet är väldigt stort, när kornet täcker målpunkten finns det liksom en liten rörelsemån där punkten ändå förblir helt täckt... Sfen så kanske det inte gjorde saken bättre att jag bara hade en helvit tavla med bara den röda 7cm punkten på.... Att ha riktpunkten PÅ kornet kanske är bättre... Funtar ändå på om det skulle vara värt att se sig om efter en annan typ av riktmedel, som diopter t.ex....

Publicerat
  • Författare

Hmmm... Försöker lägga upp en bild här nu med telefonen men det ska ju självklart inte funka... :-(

• 2 weeks later...
Publicerat

Jag har bytt till XS Ghost ring (diopter) för att jag var värdelös med originalsiktena. Men dioptern var inte heller jättebra förrän jag byggde upp kolven en aning så att jag hamnade lika varje gång. Det blir ju lite mer hagelskytte med med en ghost ring för man ska bara koncentrera sig på kornet och inte något på ringen. Det ska sköta sig självt på något vis. Det sköter sig bättre om kolven passar kan jag säga. Som bonus så slapp jag få en käftsmäll av tummen efter var och varannat skott också.

Edit: Glömde skriva det att testa att få till kolven så att den passar först om den inte gör det för jag skulle tro att original siktena funkar om man tränar med dem.

Publicerat

Är det det vanliga Marlin Buckhorn-siktet på din bössa, så är jag inte förvånad att det blir som det blir, för dom suger rejält.

Dipoter av någon modell, eller Williams Firesight är det som funkar bäst, men man ska ändock ha i åtanke att det i regel kräver en hel del träning att skjuta likformigt med järnsikten, men det är bättre än sex ( nästan..) när man fått till den rätta anläggningen, och pilarna sitter där gång efter annan. :)