Publicerat December 11, 201114 yr Jagade söder om länsgränsen idag. Gris hittade vi och Blackie körde en rejäl vända. Jag lånade polarens bil och körde o kopplade efter ett par timmar. Såg grisen, en 70 kilos och blackie 5 m bakom. hon blev lite upprörd när jag tog henne och hon inte fick fortsätta. Kunde nog gått tillbaka till upptaget iofs men där fanns mer gris. Lyckades köra väck oljepluggen på polarens bil så det blev stopp rätt omgående.. Polaren tog samtidigt min bil och skulle hämta sin grålle som troligen gick i löpan efter Blackie o grisen. Då gick min bagageluckedörr sönder i låset.. Inget o göra åt för tillfället så jag lämnade polarens bil och gick upp och släppte där upptaget va i början. Ny gris på benen och stod flera ggr och buktade fint som tusan. Jag fick nöjet att fälla "tågets" 49:onde gris när den kom i pass hos mig. Ca 60 kilos fläckig årsgalt med helt vitt tryne. Vi ska komma över 50 innan årskiftet har jag bestämt mig för Fasen va de är kul o jaga gris fast de blir ju dyrt med alla bilreprationer...
Publicerat December 11, 201114 yr Det är Murphy's Law som spökar :-) grattis till det fällda i alla fall
Publicerat December 11, 201114 yr Författare Det är Murphy's Law som spökar :-) grattis till det fällda i alla fall Jo den brukar jävlas med mig lite var dag... Att köra sönder polarens bli va rätt skämmsigt.. Men fan.. han får väl köpa sig nått högre... Jag har kört fyhjulsdrivet i många år nu och lägger sällan ena hjulparet uppe på mitten på skogsvägarna. Det skulle jag nog gjort idag tror jag...
Publicerat December 11, 201114 yr Författare Fan va kul, hon verkar få dem att bukta rätt fint? Mvh! Får hon tag i rätt gris så buktar det ibland som en hare.. Fel gris.. då går det rakt ut i många timmar.... Årsgrisar eller grisar som hör till en flock vill gärna hem igen till polarna. Väldigt många gånger går det tillbaka till upptaget och då blir det vaktbyte och någon av de andra grisarna tar över kutandet och det har ju plottfia inget emot. Skjutit många mindre grisar genom att helt enkelt ställa mig på utlöpan ock kolla pejlen. Ibland spikar det rakt ut i nån km sen tvärvänder det i 180 grader och går samma löpa tillbaka till upptaget. Eller så står det emellanåt och gångstånd eller sakta drev, bukt på bukt. Förra helgen så va det väl grisdrev på lite olika grisar i en 4 timmar. 3 av dessa inne i såten. Bror sköt en stänkgris. jag såg på pejlen vart det gått ut och de såg j-vligt bra ut. tog mig dit o hittade världens gripass stigarna gick ihop som en solfjäder.. Fick direkt hund i pass en gång nästa vända samma pass så fick jag grisen på 15 m men kunde bara skjuta den rakt i arslet o det va jag inte intresserad av. Eftesök o den grisen hade varit död.... Drevgrisen sågs av två andra passare oxå men de kom inte åt att skjuta. Eller jo en yngre kille skulle panga på i kanonläge men glömde osäkra Det som är störigt är att hon inte är ren på nått vilt... Men är gris på benen så byter hon alldrig vilt, men har bytt från rådjur till gris 2 ggr va jag vet och från älg till gris en gång. Idag och förra helgen har vi haft med en grismarkör... eller idag va det en rätt trevlig gråhund som skäller bra men står allt för långt bort för att det ska gå att skjuta på stånd. Förra helgen en karelare sm gärna skäller men allt för kort tid och inte hänger på. Funkar skitbra. släpper lös "markören" som hittar gris skäller några skall. Petar dit galenpannan och jakten är igång på allvar i många timmar.... O jag gör av med massor av bensin för att få tag på kräket ifall det inte buktar... suck..
Publicerat December 11, 201114 yr Författare Glömde.. Stora galtar buktar sällan eller alldrig..men kan komma tillbaka om man orkar vänta några timmar.. Stategin för de riktigt stora brukar va att försöka skrämma/skada hunden så den får va ifred, går det inte så drar de aslångt för att bli av med förföljaren. Funkar inte det heller så går de tillbaka till hemområdet. Hänt några gånger att Blackie kör iväg stora suggor från sina kultingar/årsgrisar och då verkar de dra rätt ut oxå. Nästan så jag ibland funderat på om de kan göra som rådjuren, alltså ställa av sina små och dra iväg med förföljaren ? Men får man tag på kräket igen så kan det bli skitroligt om man kan släppa vid upptaget igen.
Publicerat December 11, 201114 yr Författare Förstår att det blir några mil med Garmin i handen Mvh! Byt ut "några" mot "många" så stämmer det väl... Ingen ide o släppa utan att ha full tank...