Publicerat December 11, 201114 yr Har nån koll på om det finns vettiga syntetstockar för Sako Hunter? Alltså nån form av jaktstock som ska funka i liggande. Har varit inne på McMillans sida men fattar inte vad som passar till vad. Är jag onormalt(?) trög eller vad? Tack på förhand
Publicerat December 12, 201114 yr En vecka efter inköp och det är redan dags att modifiera? Skönt att se att du börjar komma tillbaks till gamla takter. Har dålig koll på syntetstock, men dessa kanske kan ta fram något specialbeställt i laminat som går att kladda lite färg på, om det är intressant: http://www.ltw.nu/main.asp?sida=21&scroll=0&page=5
Publicerat December 12, 201114 yr Författare Man kan väl ställa en fråga utan att köpa något? LTW? Trooooor inte det Har jag inte berättat om mina tidigare erfarenheter av den klåparen?
Publicerat December 12, 201114 yr Haha, nej. Men jag förstod att det kunde ta lång tid innan man fick grejerna.
Publicerat December 12, 201114 yr De McM-stockar som anges passa till Sako 75 passar inte Sako Hunter. Däremot alla andra Sako dvs Hunter, Classic och Varmint. En del andra stockmönster passar också...tex Lazzeroni (dock ack så fula ). Även vissa av de taktiska stockarna går att fräsa ur för de äldre Sako-systemen. Är väl bara att slänga iväg ett mejl till McM och fråga! Sent from my HTC Desire S using Tapatalk
Publicerat December 12, 201114 yr Har nån koll på om det finns vettiga syntetstockar för Sako Hunter? Alltså nån form av jaktstock som ska funka i liggande. Tack på förhand Enkelt...classicmodellen Sent from my HTC Desire S using Tapatalk
Publicerat December 12, 201114 yr ...eller Lazzeroni thumbhole sporter (ryyyys! ) Sent from my HTC Desire S using Tapatalk
Publicerat December 12, 201114 yr Jag köpte en McMillan stock till min Sako 591 Varmint .243W. Den heter nog "Sako Varmint" på hemsidan, tror jag. Det var Backlunds vapen som tog hem den åt mig. Passningen krävde lite pyssel med tanke på den lösa rekylklacken som de systemen hade. Materialet i stocken var så hårt att det funkade utmärkt utan rekylklacken... Men sen lät jag plasta in den. När allt var klart så blev bäddningen mycket bra. Det enda jag hade emot stocken var väl att pistolgreppet var aningen klent. Hade gärna haft lite mer handutfyllnad som på originalstocken. Eftersom jag har gått ner mig i custom-träsket, speciellt på äldre Sako-lås, så tänkte jag köpa något liknande när jag skulle börja bygga på ett L579 system. Men där gick jag bet, så det fick bli laminat på den bössan. //Mv Danne
Publicerat December 12, 201114 yr Maila McMillan? HS har väl nått till 691 (Hunter?), men dom är ju halvkörda att få tag i.
Publicerat December 13, 201114 yr Författare Jag köpte en McMillan stock till min Sako 591 Varmint .243W. Den heter nog "Sako Varmint" på hemsidan, tror jag. Det var Backlunds vapen som tog hem den åt mig. Passningen krävde lite pyssel med tanke på den lösa rekylklacken som de systemen hade. Materialet i stocken var så hårt att det funkade utmärkt utan rekylklacken... Men sen lät jag plasta in den. När allt var klart så blev bäddningen mycket bra. Ok. Är inte de där Varmintstockarna djävulskt tunga? Jag har känt på "John Does" Sako 75:a i 7 RM med McMillan Sako Varmintstock och den var tung som bly. Förvisso toppad med en SuB om jag inte missminner mig Och kilona är givetvis inte fel i liggande. En nackdel med Varmintstocken är väl (precis som du skriver) att den är symmetrisk, dvs funkar till både höger- och vänsterskyttar men inte bra för någotdera. Jag ska testa originalstocken i liggande och se hur det går (hur mycket framstocken flexar med benstöd etc.). Uppstår tycke till bössan och patronen så kan det nog bli en ny styvare stock, lite mer tacticool
Publicerat December 13, 201114 yr http://www.pse-composites.com/photos.html En PSE tillverkad av EDI, nu har han flera modeller klara men jag skulle helt klart beställa en "hunter" fast med just bakkappa o kindstöd, de kan fås ganska lätta om man verkligen beställer dem med den specen. /Chris
Publicerat December 13, 201114 yr Nu har jag inte bössan kvar, men om jag minns rätt så skiljde det inte så mycket i vikt mellan glasfiberstocken och originalet i trä. Det var rätt bra med gods i glasfibret. Däremot var balansen i stående lite annorlunda. McMillan stocken var i princip en vanlig jaktmodell med lite bredare framstock. Men visst var den välgjord. Jämför man med laminatet som jag har till Forester-lådan så var den rena lättviktaren Jag funderar på laminat även till en Hunter .338 WM just för att få lite vikt och en rak kolv. //Danne