Publicerat December 12, 201114 yr Hej Har hållt på och trixat med min releaser lite för att få aningens mer finger på avtryckaren. Ligger tvärt mot andra långt ut på pekfingret, vid rosen så att säga, precis som vid gevär och pistolskytte och tycker det käns rätt bra. På bilden är det fullt drag, bågarmen är svagt böjd, fingret här bakom avtryckaren då bilden är tagen precis när uppdraget är klart. Hur se det ut, ska jag ändra draglängd åt något håll? Sent from my iPhone using Tapatalk
Publicerat December 12, 201114 yr Författare Jag svarar på eget inlägg, på bilden i inlägget ovan har jag 26.5" draglängd men upplever att jag får ont i bågaxeln (vänster) och läste att det kan vara en orsak av ngt för kort draglängd. Ställde om den till 27" och jag tror det känns lite bättre faktiskt. Har bara 9m att skjuta på i källaren så det får visa sig på nästa träning. 27"
Publicerat December 12, 201114 yr Hej Har hållt på och trixat med min releaser lite för att få aningens mer finger på avtryckaren. Ligger tvärt mot andra långt ut på pekfingret, vid rosen så att säga, precis som vid gevär och pistolskytte och tycker det käns rätt bra. På bilden är det fullt drag, bågarmen är svagt böjd, fingret här bakom avtryckaren då bilden är tagen precis när uppdraget är klart. Hur se det ut, ska jag ändra draglängd åt något håll? Sent from my iPhone using Tapatalk "Idiot proof archery" av Bernie Pellerite. Han skriver mycket om ankring, draglängd och avfyrning. En bok som alla bågskyttar bör läsa.... Lite svårt att säga när man inte ser hur du håller bågen och hur sträckt din vänsterarm är. Bernie skriver ngt om att höger armbåge inte skall ligga högre än örat vid fullt uppdrag för att ge en stabil och avslappnad position utan muskelspänning i rygg och höarm. Anders har boken på scandbow.com. Läs den !
Publicerat December 12, 201114 yr Författare Armbågen hamnar lite högt då butten står lägre så jag siktar neråt. Får önska boken av tomten :-)
Publicerat December 13, 201114 yr Armbågen hamnar lite högt då butten står lägre så jag siktar neråt. Får önska boken av tomten :-) Då gör du fel, om man skjuter uppåt eller nedåt så flyttar du inte överkropen något alls, du ska ha exakt samma form som om du skjuter vågrätt, du justerar genom att böja kroppen vi midjan, altså inte axlar/armar.
Publicerat December 14, 201114 yr Angående Mr Pelerite, så påpekade han flera gånger på seminariet jag var på att bågarmen ska hållas helt rak! Aldrig böjas vid armbågen.. Anledningen till detta är att man kommer aldrig få en ankring som är exakt lika varje gång. Beroende på hur trött man är i armar/axlar eller hur man står, så kommer du böja mer/mindre på armbågen och då hamnar ankringen fel.. Och du kommer få halvtaskiga grupperingar. Men då kommer de flesta armböjare säga: -"Men, då får jag ju islag i armen!" Ett enkelt svar på detta: -"Då står du fel och/eller har för lång draglängd!"