Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Frågor från den okunnige

Featured Replies

Publicerat

Hej alla jägare!

Jag är en medelålders man i en förort i Stockholm som har börjat fundera på det här med jakt. Min morfar var jägare i Norrland, och jag var alltid fascinerad av honom i min ungdom.

På senare år har mina norrländska gener börjat titta fram och jag börjar mer och mer bli intresserad av jaktlivet.

Det jag skulle vilja göra initialt är att

* Ta jägarexamen

* Införskaffa ett bra nybörjargevär och vapenlicens

* Kunna öva med vapnet på skjutbanor

För att sedan skaffa jakträtt

Lite frågor som jag har:

Vad krävs det av mig för att kunna ha vapnet hemma, är det något mer än ett godkänt säkerhetsskåp?

Vad krävs för att få träna på skjutbanor?

Måste man göra något kontinuerligt för att behålla sin jägarexamen och vapenlicens?

Hur gör man för att få jakträtt? Ingå i ett jaktlag osv?(som jag har förstått kan det vara svårt om man inte känner någon?)

Vad kostar det med en jägarexamen, vapenlicens, hyfsat gevär och andra omkostnader?

Tackar för alla eventuella svar / BG

Publicerat

Hej o Välkommen, du kan ta kontakt med oliks a studieförbund för att höra om de har på g nån Jägarexamen kurs.

För att få ha vapen hemma så ska du ha ett godkänt vapenskåp, det skall förvaras på ett säkert ställe i bostaden inte i ett uthus eller fristående garage, väger det under 150 kilo måste du förankra det eller ha tyngder så att det kommer upp till en vikt över 150 kilo.

Nej du måste inte göra nått för att behålla din Jägerexamen, samma med dina vapenlicenser, När det gäller Vapenlicens så skalll du vara omdömmesgill, inte ha varit starffad de senaste två åren innan du söker vapenlicens. Polisen gör en grundlig koll av dig när du söker vapenlicens första gången.

När det gäller jakträtt så är det lite mer krångligt men det finns alltid bra jaktmarker i Norr på statensmark där du kan jaga småvillt, men tyvär så kostar det 250 kr dygnet, men det finns möjlighet att jaga billigare i norr där det sälj jaktkort.

Annars kan man alltid försöka arendera mark av någon markägare för att få möjlighet att jaga, eller göra som jag köpa ett hus i en by bosätta sig där och få jakträtten via boendet, så har vi i vår by.

Det är en kostnad i början för inköp av vapenskåp. första lecensen går väl loss på några hundra lappar jag betalade ca 500 kr för första. Ett bra vapen som är i bra bruksskick beg kan gå loss på några tusen klappar, min senaste Bössa gick på 6000 kr första gick loss på 2500 kr.

Men börja med att ta Jägarexamen den är rolig och nyttig att läsa sen på en kurs lär man känna folk som kan ha tillgång till jakt.

Publicerat

Tidningen Svensk jakt brukar ha ett nummer med en lista på jaktmarker för de som inte har tillgång på egen jaktmark, kommer inte ihåg vilket nr det brukar vara.

Publicerat
  • Författare

Tack för svaret Foffe!

Kan man fortfarande ha vapnet hemma om man bor i lägenhet? i säkerhetsskåp då givetvis.

Och vad är det som behövs för att kunna öva på skjutbanor? förutom jaktexamen, vapen och vapenlicens?

Mvh / BG

Publicerat

Ja det tror jag väl att man ska kunna ha, jobbigt att bära upp skiten om du bor högt upp bara:-)

Gärna ett godkännande från banans ägare sen är det bara att panga på :)

Publicerat

Vanligast är att man löser medlemskap på skjutbanan, några hundringar per år eller så.

ang vapen i lägenhet så är det inga problem.

Mvh

Cris

Publicerat

Tack för svaret Foffe!

Kan man fortfarande ha vapnet hemma om man bor i lägenhet? i säkerhetsskåp då givetvis.

Och vad är det som behövs för att kunna öva på skjutbanor? förutom jaktexamen, vapen och vapenlicens?

Mvh / BG

Som det redan har svarats så är det inga problem att ha vapen i en lägenhet. När det gäller skjutbana så är det som det skrevs lös medlemskap eller som vi har att alla jägare i Byn har rätt att vara på vår skjutbana.

Publicerat

Hej och välkommen!

Möjligt att detta kan vara något för dej?

http://www.e-jakt.jagareforbundet.se/e-jakt

När du är klar med jägarexamen så beger du dej till lämplig vapenaffär, gärna i sällskap med någon mer rutinerad, annars riskerar du att bli pålurad en massa olämpliga vapen. Du finner ditt vapen och säljaren ombesörjer licensansökan. Därefter tar det ngr veckor för polisen att bevilja den. När du fått din licens hämtar du ditt vapen. Innan du handlar vapen måste du skaffat ett vapenskåp, det kräver polisen.

Sen är det bara att ta bössan i fodral, åka till närmsta skjutbana och skjuta. Löser du medlemskort så får du ofta billigare pris på serierna men det brukar funka oavsett.

Lycka till!

Publicerat
  • Författare

Hej och välkommen!

Möjligt att detta kan vara något för dej?

http://www.e-jakt.jagareforbundet.se/e-jakt

När du är klar med jägarexamen så beger du dej till lämplig vapenaffär, gärna i sällskap med någon mer rutinerad, annars riskerar du att bli pålurad en massa olämpliga vapen. Du finner ditt vapen och säljaren ombesörjer licensansökan. Därefter tar det ngr veckor för polisen att bevilja den. När du fått din licens hämtar du ditt vapen. Innan du handlar vapen måste du skaffat ett vapenskåp, det kräver polisen.

Sen är det bara att ta bössan i fodral, åka till närmsta skjutbana och skjuta. Löser du medlemskort så får du ofta billigare pris på serierna men det brukar funka oavsett.

Lycka till!

Trevligt!

Vad kostar ett vapenskåp? Har ni några tips om lämpligt ställe man kan köpa ett lämpligt skåp på? Jag bor i en betonglägenhet, så att förankra säkert är lätt fixat :) Så något som väger 150kg känns onödigt

Mvh BG

Publicerat

Vapenskåp finns från ca 3000:- för de allra minsta och uppåt, köp dock ett större än du tror att du kommer behöva för det blir lätt fullt efter ett tag=)

Kika runt på lite olika hemsidor alt. åk till närmsta vapenhandlare så har dom vapenskåp.

Lycka till!

Mvh

Cris

edit; stavfel

Publicerat

Hej alla jägare!

Jag är en medelålders man i en förort i Stockholm som har börjat fundera på det här med jakt. Min morfar var jägare i Norrland, och jag var alltid fascinerad av honom i min ungdom.

På senare år har mina norrländska gener börjat titta fram och jag börjar mer och mer bli intresserad av jaktlivet.

Det jag skulle vilja göra initialt är att

* Ta jägarexamen

* Införskaffa ett bra nybörjargevär och vapenlicens

* Kunna öva med vapnet på skjutbanor

För att sedan skaffa jakträtt

Lite frågor som jag har:

Vad krävs det av mig för att kunna ha vapnet hemma, är det något mer än ett godkänt säkerhetsskåp?

Vad krävs för att få träna på skjutbanor?

Måste man göra något kontinuerligt för att behålla sin jägarexamen och vapenlicens?

Hur gör man för att få jakträtt? Ingå i ett jaktlag osv?(som jag har förstått kan det vara svårt om man inte känner någon?)

Vad kostar det med en jägarexamen, vapenlicens, hyfsat gevär och andra omkostnader?

Tackar för alla eventuella svar / BG

Tjena BG!

En bra idé innan du sätter igång med jägarexamen och inköp av vapen mm är att ta kontakta en jägare som du känner

alternativt ett jaktlag där du bor och frågar om du kan få följa med på en jakt eller två för att se vad det handlar om.

Då kan du gå i drev, sitta på pass, gå med hund, vara med att passa ett nedlagt vilt mm.

Att jaga innebär många saker, men också olika saker för olika jägare. Du kommer säkert tycka att det är toppen

men kan också på så sätt skapa din egen uppfattning om hur jakt passar dig.

Lycka till! :)

Publicerat

Trevligt!

Vad kostar ett vapenskåp? Har ni några tips om lämpligt ställe man kan köpa ett lämpligt skåp på? Jag bor i en betonglägenhet, så att förankra säkert är lätt fixat :) Så något som väger 150kg känns onödigt

Mvh BG

Kom ihåg att kolla med hyresvärden, dom brukar kunna ha åsikter om det där med att förankra vapenskåp ibland. En kompis här på forumet (som bor högst upp) fick ett nej till att dra fast bultar i väggen på sin lägenhet så dit fick vi ta upp ett 150+ kg skåp, kan säga då att fram till dörren leverans betyder inte uppför trappen :P

Publicerat

Kom ihåg att kolla med hyresvärden, dom brukar kunna ha åsikter om det där med att förankra vapenskåp ibland. En kompis här på forumet (som bor högst upp) fick ett nej till att dra fast bultar i väggen på sin lägenhet så dit fick vi ta upp ett 150+ kg skåp, kan säga då att fram till dörren leverans betyder inte uppför trappen :P

Eller så skiter man i att fråga. Ibland är det bättre att be om ursäkt än att be om lov :lol:

//Fitz (som alltså inte ringde hyresvärden)

Publicerat

Man hade ju kunnat lägga vikter i ett lättare skåp oxå! :o

Publicerat

Eller så skiter man i att fråga. Ibland är det bättre att be om ursäkt än att be om lov :lol:

//Fitz (som alltså inte ringde hyresvärden)

Bra där Putte, så går det till! :)