Hoppa till innehåll

QuickLoad-hjälp


exabit

Recommended Posts

Jovisst, här kommer lite data Johan1978 :)

 

Med 55gr Norma 204 får du en fart på 794 m/s, fyllningsgrad 97,9% och ett tryck på 50084 psi.

 

Med 56gr Norma 204 får du en fart på 809 m/s, fyllningsgrad 99,6% och ett tryck på 53160 psi. Enligt QL så ligger denna laddning nära maxtryck.

 

Som sig bör så ta resultaten med en nypa salt, QL är som sagt ingen sanning.

 

//Niklas

Grymt! Du är kung!  :thumbsup:

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Någon som vill kolla.

9.3x57

Vv N140

51,5 gr

Col 74,5

Tändhatt CCI 250

Piplängd 57 cm

Senast ja sköt den i kronograf låg den i snitt på 715 m/s, skjuter fin fint.

Vill gärna veta trycket.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om det är Oryx 232 grains så får jag fram trycket till 52455psi och fyllnadsgrad 105,1%?

 

Lite väl mycket över max tycker i alla fall QL. Men datan till denna patron kan ju vara gammal också.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Skulle jag kunna få hjälp att kolla lämpliga laddvikter på:

7x57r, ttsx 140 gr norma URP

7x57r, nosler BT 140gr norma URP

7x57r, speer deep curl 175gr norma MRP

Tack på förhand om någon orkar hjälpa mig.

Jacob

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Skulle jag kunna få hjälp att kolla lämpliga laddvikter på:7x57r, ttsx 140 gr norma URP7x57r, nosler BT 140gr norma URP7x57r, speer deep curl 175gr norma MRPTack på förhand om någon orkar hjälpa mig.Jacob

Bara Deep Curl vore hyggligt, 82 mm pateonlängd, 7 mm friflykt och 60 cm pipa.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Kan någon vänlig själ hjälpa mig med uppskattad hastighet på följande laddning

 

30-06

110 gr Hornady fmj

Standard tändhatt

52 gr Norma 202

COL 73 mm

Pipan är 57 cm

 

Vill ha en laddning som ligger runt 850 m/s. 

 

Tackar på förhand!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...
  • 1 month later...

Ny bössa och nya utmaningar som hemmaladdare.

 

Finns det en vänlig själ som har möjlighet att räkna med QL vad nedan setup skulle ge för tryck och fart?

 

Marlin 1895 GBL

 

H&N 300 grain kula

Federal 215 tändhatt

COL 64 mm

Hylsa Starline

 

Krut - Norma 200

 

Önskad fart 525-600 m/s

 

Funderar på krutmängder:

 

40 grain

41 grain

42 grain

43 grain

44 grain

45 grain

 

Viktiga är trycket inte går över 40 kpsi om jag läst rätt någonstans.

 

VV krut N120 är en option men Norma är det närmaste som finns fn.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Spontant känns det som låga laddningar. Laddade min 1895 med 55grain 200 Norma till 300grains Nosler partission. Dra ett PM till Blyström, han är en klippa på 45or

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Börjar inse att det var ett misstag att starta den här tråden. Varken tid eller intresse finns för att "serva" alla, och det är inte heller rimligt att folks förväntningar på QL-körningar grusas :sad:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tråden är bra exabit, men lägga ut laddata är ju lite risky, man vill ju inte stå till svars om något skulle gå fel.Det gäller att vara noga med att påtala att det vi rekommenderar är just rekommendationer och inget annat. Har själv fått mycket hjälp från ql men meed hjälp av proffs som kan tyda den rätt.  

 

/K

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 6 years later...

Väldigt mycket laddata finns ju hos de olika tillverkarna av kulor och tabeller för att "jämföra" olika krutsorter finns även de på nätet.

Att quickload endast är en mjukvara för att simulera laddningar borde varje normalt funtad människa inse.

Som handladdare är man alltid själv ansvarig för vad man pysslar med och det är ens egna hälsa och vapen man riskerar förstöra ifall man kopplar bort hjärnan och till 100% förlitar sig på oprövad data.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...

Detta är ju en läng tråd så jag har inte plöjt igenom den ännu eftersom jag är ny på detta forumet. Vad jag har märkt så räknar det galet på raka hylsor. De laddningar jag kör med mon 458 WM skulle jag ALDRIG våga skjuta med om jag kört dem här först. Finns det någon annan med samma erfarenheter?

Edit: Sedan så har ju laddat ett par patroner i mitt liv, började i 7 årsåldern (då var ju egentligen inget farligt, DDT funkade fint) men jag fick lära mig att kolla på trycktecken osv. Idag så är ju ALLT farligt  och jo jag förstår att vi är upplysta och internet finns men tyvärr så har det sunda förnuftet tryta.

Jag fick laddata av en forumist på ett annat forum på laddning till 458WM och kulan får verkligen pressas i hylsan. 1a ggn jag skulle skjuta med den så höll jag vapnet väldigt långt från ögat ifall det skulle skita sig. När jag repeterat ut hylsan så fanns inga tecken på övertryck, den gick lätt att repetera och allt var till belåtenhet. Nu är ju 458 inget man skjuter precisionsskytte med men denna ohemula laddning skjuter inom en snusdoasa. Jag är nöjd och den enda gris jag skjutet med den var väl troligtvis inte nöjd men fick en snabb död.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...