Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Klantar mig och behöver råd.

Featured Replies

Publicerat

Laddade till 222 idag, jag laddade v-Max 55gr med 22gr N130 krut men märkte efter ett tag att jag laddade fel kulor, trodde det var 50gr v-max. Och enligt min tabell så är 21,0 gr Max laddning med 55gr kulan och jag laddat 22gr... Törs man skjuta dessa skott? Bössan är en rem 700. Mvh

Publicerat

Laddade till 222 idag, jag laddade v-Max 55gr med 22gr N130 krut men märkte efter ett tag att jag laddade fel kulor, trodde det var 50gr v-max. Och enligt min tabell så är 21,0 gr Max laddning med 55gr kulan och jag laddat 22gr... Törs man skjuta dessa skott? Bössan är en rem 700. Mvh

Det är nog få som tar på sig och rekomenderar att skjuta överladdat....

Det bästa är att du tar ur kulorna och laddar om!

Du har väl överladdat med ca 5%.... Hur tight är friflykten?

(Är det en bit kvar till bomkontakt så skulle jag förmodligen ha testat ett skott. Sen syna efter tecken på för högt gastryck på hylsan.

Max i tabellerna brukar ha lite tillgodo innan gastrycken blir farligt höga. Dock kan gastrycket bli högt om du har noll eller väldigt liten FF. Säger han som överladdar sin 7mm RM med ca 4% dock efter en stegvis ökning av laddning tills jag hittade "rätt"....)

Publicerat
  • Författare

Nä det förstår jag men ska pröva ett skott nu och se hur det går. Laddade över tidigare med 55gr kulor med 0.5 gr utan täcken på övertryck men nu när man har en längre och tyngre kula så börjar man fundera. Laddade så klart 60 smällar också... Nä glasögon och pungskydd på och skjuta med bössan liggandes och kroppen på ett annat ställe, brukar göra så ja..

Publicerat
  • Författare

De gick bra inga tecken på övertryck. Mvh

Publicerat
  • Författare

6 skottet så rök tändhatten och krutgaser smet ut bakvägen, tur man hade glasögon... Mvh

Publicerat

Du får vara rädd om pangen,

genomslag utsätter saker som trycke o slagstift för en skitmassa med våld och brännheta gaser.

Det är inte bra alls.

/Christian

Publicerat
  • Författare

Jo det vet jag men man hoppades ju det skulle gå... Hade ingen lust att slå ur kulorna när man laddat 60 smällar men så fick det bli, och när jag hade 5 kulor kvar att slå ur så havererade hammaren. Men man lär så länge man lever MVH.

Publicerat

Den där hammaren känns ju inte som ett under av kvalitet och driftsäkerhet. Av någon anledning har man valt att göra den i en svinhård, spröd plast som inte känns speciellt förtroendeingivande. Kulutdragare känns som ett trevligare alternativ.

Publicerat
  • Författare

Hammaren har funkat bra för mig och alla jag känner, inte vart problem med plasten men däremot aluminium bitarna med oringen runt som håller hylsan som ger upp. Men som skrivits så är det bättre med en kulutdragare, inte ofta man slår ut 60 kulor, jag har nu slagit ut 56 kulor på 2 år men när man väl sitter där med en drös kulor och kliar sig på skallen så önskar man sig riktiga verktyg;)

Publicerat

hmm har för mej att jag har sett att man kan (ska) ta den vanliga hylshållaren till hammaren ist för den medföljade hållaren

Publicerat

hmm har för mej att jag har sett att man kan (ska) ta den vanliga hylshållaren till hammaren ist för den medföljade hållaren

Det kan man men räkna med stor risk att hylsorna tar stryk istället så frågan blir vad man värderar högre kulan eller hylsan. Det går snabbt och enkelt att dra kulor i pressen utan verktyg och bara nypa fast dem med en tång mot pressens överdel är man försiktig funkar det att återanvända kulorna också speciellt om man har tex. en läderbit i tången.

Publicerat

aha ok bli det att "flänsen" tar stryk då ?

Publicerat

Det kan man men räkna med stor risk att hylsorna tar stryk istället så frågan blir vad man värderar högre kulan eller hylsan. Det går snabbt och enkelt att dra kulor i pressen utan verktyg och bara nypa fast dem med en tång mot pressens överdel är man försiktig funkar det att återanvända kulorna också speciellt om man har tex. en läderbit i tången.

Förklara för en som int begrip.. Mot pressens överdel? Detta lät ju rätt smutt tycker jag.. har hammare och tycker den är ok även om den gått sönder en gång. RCBS skickade nya prylar snabbt som f-n så det var inga problem. Men kan man kirra detta via pressen på ett enklare sätt så blir jag nyfiken.

Rimligen en tur till Swedol för att finna en tång som är lämplig? En plattång riskerar väl att klämma kulorna..

Mvh!

Publicerat

aha ok bli det att "flänsen" tar stryk då ?

Precis sitter kulorna hårt knäcker man den då hylsan glappar i hållaren.

Förklara för en som int begrip.. Mot pressens överdel? Detta lät ju rätt smutt tycker jag.. har hammare och tycker den är ok även om den gått sönder en gång. RCBS skickade nya prylar snabbt som f-n så det var inga problem. Men kan man kirra detta via pressen på ett enklare sätt så blir jag nyfiken.

Rimligen en tur till Swedol för att finna en tång som är lämplig? En plattång riskerar väl att klämma kulorna..

Mvh!

Man sätter skottet i pressen utan verktyg monterat och för ned spak så kulan ligger över pressen. Nyp fast kulan med tången försiktigt och för ned spaken så tången lägger sig mot pressens överkant och drar ur kulan.

Finns speciella tänger som har radie för olika kalibrar men funkar med typ polygrip, sedan är det förvånande hur mycket stryk man kan ge en kula utan att den skjuter illa men känns inte skoj att skjuta fula kulor så till jakt och tävling skulle inte jag använda dragna kulor.

Publicerat

Inbillar mej att jag aldrig skulle nå kulan över pressen om jag testade utan verktyg? Men jag har inte testat så jag vet inte. Måste utforska detta, verkar ju helsmutt och enklare än hammaren!

Mvh!