Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

nogen som ved

Featured Replies

Publicerat

har set en elg med skabaktig bar ryg og bag, helt blodig alså uden pels. nogen som ved hvad det kan være. havde ikke muglighed for at skyde , i omkring Lessebo/ Skruv kalle.

Publicerat

Det verkar ha funnits ganska många sjuka älgar i Kronoberg i år

Googla så får du se

Publicerat

Ingen aning om vad det kan vara, men det låter ju som den borde tas bort. Hur funkar det egentligen med tillstånd att skjuta den av "humanitära" skäl? Kan man få det och vem medger i så fall ett sånt tillstånd? Länsstyrelsen?

Publicerat

Jag tycker du skall ställa fråga på förbundets area.

I väntan på svar från någon som vet säkert kan jag bidra med min syn på det hela.

Du kan skjuta även en älg om det handlar om att förkorta lidandet. Men bevis bördan ligger på dig.

DVs om någon säger att älgen inte alls var så illa däran som du påstår så måste du kunna bevisa att du har rätt. Vilket kanske inte är så enkelt. Om du skulle ta tillvara en större mängd kött efteråt så talar det nog emot dig. Har du däremot kasserat köttet lär det styrka ditt påstående. Hur som helst. Se till att dokumentera allt så bra det går. (Filma gärna med mobilkameran innan du skjuter)

I teorin tror jag att du t.o.m. skulle kunna göra det på någon annans jaktmark. Men då blir bevisbördan än tyngre. Enda gången jag skulle utnyttja den möjligheten själv var om man råkade köra förbi en villtolycka och hade bössan i bilen. Svårt annars att förklara vad du hade där att göra med en bössa...

MVH // Henrik

Publicerat

Vet inte om ni sökt på det. (har inte gjort det själv)

Men det har varit några sådana fall här runt Växjö. Tjurar som tappat päls och varit såriga över ryggen. Är någon älg som de skickat till SVA. Har skrivts en del om det och de ville ha in fler prov om man hittade någon.

Publicerat

Funkar att ringa polis och ger de sitt godkännande så är det ok men bevisbördan ligger ändå på skytten att det va rätt att avliva.

Har va jag mins gjort det en gång och polispatrull kom ut och tittade på den älgen.

Kan oxå bli så att den vetrinärbesiktigas för att reda ut om det va nödvändigt eller inte.

Va ett fall här i byn i lördags som jag är rätt sur för..

Hund ställde en kviga som verkade helt knasig.. gick int emer än 100m var gån gde stötte och försökte koppla hunden i början.

Total sträcka älgen gick va ca 3 km.

KiIlarna kunde lätt gå in på 20 m med panlampor tända och prata högt i mobil och jycken nafsade till o med älgen i bakghasorna utan att den stack.

De kunde dock inte se nått fysikst fel på älgen så de lät bli o skjuta.

Området är inom älgskötselområdet och ordföraren som ringdes upp ville inte att den skulle skjutas för ahn hade varit med om liknande beteende på en frisk älgkalv...

Borde va skitenkelt att ta ett belut om att den ska avlias och ev kött säljas och gå till ÄSOts kassa...

Men till slut gick polaren in och hämtade hunden, älgen stod nu med arslet inkört i ett stenskravel och jycken kunde till o med nafsa älgen i mulen och föraren bara gick in och kopplade hunden mitt framför näsan på kvigan som stod helt still och bara hängde med huvudet.

Jag hade ring polisen i det läget.. de skulle hur som åka dit morgonen efter och kolla om älgen va kvar men om det har jag inget hört än.

Publicerat

Varit i kontakt med killarna nu men dagen efter va inte älgen kvar där de lämnade den iallafall.