Jump to content

Bildvisning

ahoj
 Share

Recommended Posts

Hallå..

Först och främst vill jag tacka er som håller igång detta utsökta forum!

Har en fundering bara när det gäller bildvisning, varför visa bilderna i fullformat när man klicka på dom, varför inte skala om dom efter storleken på webbläsarfönstret?

Vill man ha dom i fullformat kan man ju ladda ner dom..

Det är enkelt att svara på.

Jag har gjort en custom-lösning för bildvisningen eftersom originalmjukvaran inte var helt bugfri om man säger så...

För att slippa behöva hantera alla olika browsers egenheter så använder jag helt sonika shadowbox för att visa alla bilder.

Problemet är att folk tycker det är helt ok att ladda upp originalbilder direkt i sina inlägg och då blir de skitstora.

Forum är inte till för att rendera bilder, det är till för text. I princip inga forum har avancerad bildhantering och det har även inte denna. (även om jag har gjort den bättre än originalet)

Vi kommer inom kort att åter igen uppgradera forumet till en ny version och all custom kod som jag har skrivit måste då manuellt hanteras i en merge vid sidan och jag vill verkligen inte ha mer jobb än vad som är nödvändigt.

Eventuellt kommer jag att skriva om hela klassen som hanterar bildvisningar i nästa version men vi får se...

Skala ner bilderna innan ni lägger in dem eller använd galleriet eller motsvarande tjänster för era bilder externt så kommer det att funka bra!

Wizard, jag förstår problemet, jobbar själv på ett företag i it-branschen som utvecklar och driver en skapligt stor internettjänst, eller egentligen flera, och vet hur mycket av slutanvändares bekvämlighet som får lösas med kod, det kallas visst usability.. :P Det är ju en sak att göra det på betald arbetstid, men annat när det sker på fritiden..

Men en annan sak som skulle kunna lösa det på ett enkelt sätt vore att dra ner gränsen för maximal filstorlek till 1MB..

Få mobiler och digitalkameror är inställda på att komprimera bilderna så hårt så bilder i hög upplösning blir helt enkelt för stora, vilket tvingar en till att skala ner bilden.. ;)

EDIT: Eller så kan man ju begränsa upplösningen istället för storleken kom jag på så här i efterhand.. Hjärnsläpp så här på em.. :lol:

Wizard, jag förstår problemet, jobbar själv på ett företag i it-branschen som utvecklar och driver en skapligt stor internettjänst, eller egentligen flera, och vet hur mycket av slutanvändares bekvämlighet som får lösas med kod, det kallas visst usability.. :P Det är ju en sak att göra det på betald arbetstid, men annat när det sker på fritiden..

Men en annan sak som skulle kunna lösa det på ett enkelt sätt vore att dra ner gränsen för maximal filstorlek till 1MB..

Få mobiler och digitalkameror är inställda på att komprimera bilderna så hårt så bilder i hög upplösning blir helt enkelt för stora, vilket tvingar en till att skala ner bilden.. ;)

EDIT: Eller så kan man ju begränsa upplösningen istället för storleken kom jag på så här i efterhand.. Hjärnsläpp så här på em.. :lol:

Finns väl script som kan lösa sånt där i själva uppladdningen. Dvs nerskallning till vettigt format och mjlighet till klickbar länk till orginal storleken!

Finns väl script som kan lösa sånt där i själva uppladdningen. Dvs nerskallning till vettigt format och mjlighet till klickbar länk till orginal storleken!

Visst finns de det, dock lastar det servern en del att skala om på serversidan.. Så ur en driftares (och servers) synvinkel är det ju bäst när det görs på klientsidan ninnan uppladdning, å då blir det ju lite jobbigare, krävs lite mer komponenter, t.ex Aurigma image uploader, men den kostar.. Finns kanske nån öppen sås lösning som fixar detsamma. Hur som helst är det olika os, versioner, webbläsare som klienterna sitter på så det är mycket som ska klaffa..

Dock skall vi vara medvetna om att detta är ett forum och inte ett multimediacenter :P (även om vi ibland framstår så)

Hade det varit meningen att forumet skulle husera binärdata hade det varit optimerat för det men nu är det inte så.

Anledningen till att vi ökade max filesize var för att trådarna skulle kunna leva i evighet med sina bilder och inte tappa bilderna efter några veckor när imageshack rensade sin cache...

Jag kommer att ändra vår kod efter nästa uppgradering så att bilderna skalas ner i browsern men risken finns alltid att det inte funkar 100% i en viss browser och då får man höra det ett bra tag.

Det är ju trots allt inte ett avlönat jobb som nämndes här ovan ;)

Skala ner bilderna innan ni laddar upp dem så blir det enklare för alla!

Alla klarar av att ladda en bild i paint och trycka ctrl+w,25,tab,25,enter,ctrl+s (dvs förminska bilden till 25% och spara den)

Alla dessa bilder på 4Mb+ belastar vårt filsystem också men lyckligtvis är inte disk dyrt i dag, fast våra backuptider är inte att leka med längre... :ph34r:

Kanske, och det är väldigt bara kanske, så kommer det en bilduppladdningstjänst i nya portalen framöver som även kan användas till era inlägg i forumet men det har inte högst prio just nu. Nu sitter vi och konfigurerar den nya servern!

Mvh,

Mannen under huven