Publicerat April 30, 200620 yr Finns det någon på detta forum som har provat denna el. är ägare till en Viltkyl Ola som finns på nedanstående hemsida. Länken finns uppe till h. på sidan. Den ser ju onekligen lätt och smidig ut för en el. par personer att hantera. Det fanns en annons på den i JJ Agusti -05 och det är därifrån som jag har tagit adressen till hemsidan. :D http://www.kyltjanst-etuna.se
Publicerat April 30, 200620 yr tja nog funkar den säkert bra...fast det finns ett till alternativ. Ta ett gammalt kylskåp (ett stort utan "mellanvägg"), plocka bort alla hyllor, motera ett rör högst up i skåpet (som man sen hänger viltkrokar i) borra upp ett hål som man kan montera en fläkt i (typ en CPU fläkt till en dator) som ska se till att det blir luftcirkulation. Det blir ett mini frysrum stort nog för ett rådjur .
Publicerat April 30, 200620 yr tja nog funkar den säkert bra...fast det finns ett till alternativ. Ta ett gammalt kylskåp (ett stort utan "mellanvägg"), plocka bort alla hyllor, motera ett rör högst up i skåpet (som man sen hänger viltkrokar i) borra upp ett hål som man kan montera en fläkt i (typ en CPU fläkt till en dator) som ska se till att det blir luftcirkulation. Det blir ett mini frysrum stort nog för ett rådjur . Och den metoden funkar perfekt. Använde mitt till att hänga sjöfåglar och skogsfåglar i. Gick riktigt bra. Sen kan man också lagra nån "After Hunt" öl där..
Publicerat Maj 5, 200620 yr Författare Nu har jag fått svar från Kyltjänst ang Viltkylen Ola men den var rackarns så dyr tycker jag. Hur ska man få rum med en hjort i en kyl ombyggd till kylrum ??? om man nu lyckas skjuta någon. SVENSKTILLVERKAT PATENTSÖKT Kyltjänst i Eskilstuna AB Tel 016-143 972 Fax 016-518 300 www.kyltjanst-etuna.se Upplev skillnaden! ”En för snabb nedkylning kan leda till att köttet blir oacceptabelt segt och till och med oätligt.” Torsten Mörner, Statens Veterinärmedicinska Anstalt Svensk Jakt nr 8 -03 Enkel att montera! Ett komplett kylrum med kylenhet. Automatisk avfrostning. Värmefunktion. Viltkylen Ola monteras på ca 10 min Dessutom- flyttbar, lättskött och hygienisk Tekniska data Portabelt kylrum 3.6 m3 Kyleffekt 800 watt Elanslutning 230v 350watt Mått nedmonterat 0.4 m3 Vikt 35 kg Miljövänligt köldmedium R404A Arbetsområde 4°- 15°C Omg. Temp. 0°- 25° C Introduktionspris 11 600.- exkl moms frakt tillkommer Flera användningsområden året runt- Matkällarkyl Extrakyl vid fest och kalas Avfuktare
Publicerat Maj 18, 200620 yr lyckades få tag i en smörgåspåläggskyl från en affär som skulle renoveras. Byggde sedan ett litet rum över denna med krokar i taket. Har som mest haft 4 st rådjur hängandes i den. Funkar kanon samt billigt. Om det är ngn som är nyfiken så kan jag lägga ut några bilder.. ;D /jrz
Publicerat Maj 18, 200620 yr lyckades få tag i en smörgåspåläggskyl från en affär som skulle renoveras. Byggde sedan ett litet rum över denna med krokar i taket. Har som mest haft 4 st rådjur hängandes i den. Funkar kanon samt billigt. Om det är ngn som är nyfiken så kan jag lägga ut några bilder.. ;D/jrz Sleva ut lite bilder till oss andra nu MVH/Jocke
Publicerat Maj 18, 200620 yr Fixar det när jag kommer hem i kväll : Låter toppen! Ser framåt med spänning inför kvällens bilder MVH/Jocke
Publicerat Maj 18, 200620 yr Här kommer lite bilder.??? ??? . Den är bultad ihop på kylen så att man kan demontera den lätt och ta med sig den om man skulle behöva, Om än "lite" skrymmande men i vart fall möjligt... ;D
Publicerat Juni 14, 200620 yr Har man svårt att få tag på ett kylaggregat av den typen som är till kylrum eller delikatessdiskar så fungerar det alldeles utmärk med ett aggregat från en gammal kylbil (lastbil). De aggregaten har ofta lite större kapacitet om man nu vill bygga ett rum med möjlighet att hänga gris och älg i. Kanske inte helt lätt att få tag i det heller men det gäller ju att söka på bred front när man ävl fått motivation att bygga sig en viltkyl...
Publicerat Juni 15, 200620 yr Författare Här kommer lite bilder.??? ??? .Den är bultad ihop på kylen så att man kan demontera den lätt och ta med sig den om man skulle behöva, Om än "lite" skrymmande men i vart fall möjligt... ;D Det där ser ju bra ut. Kul med bilder på byggnationer och uppfinningar.