Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Precis börjat en nybörjarkurs i pistolskytte

Featured Replies

Publicerat

Och så klart har man ju börjat kika på pistol även om det är ett bra tag kvar till man får skaffa sig en egen...

Vad ska man ha för någon ? Billig och bra är väl vad jag själv kan tycka samt gärna begagnad... Tar tacksamt emot tips! Har verkligen ingen koll alls och kan inte heller något om pistoler.

Publicerat

Provskjut allt du kommer över på klubben, och kör på så under tiden du har fram till att du får pistolkortet och kan köpa din första 22:a, man hinner ändra uppfattning flera gånger om man får skjuta med många olika pickor.

Alltid kul att botanisera och drömma över vilka pangar man vill ha, men lås inte fast dig ännu vid någon modell, utan prova på så mycket du kan så länge. :)

Publicerat

Provskjut allt du kommer över på klubben, och kör på så under tiden du har fram till att du får pistolkortet och kan köpa din första 22:a, man hinner ändra uppfattning flera gånger om man får skjuta med många olika pickor.

Alltid kul att botanisera och drömma över vilka pangar man vill ha, men lås inte fast dig ännu vid någon modell, utan prova på så mycket du kan så länge. :)

Kan omöjligt ge bättre råd än så här ^_^

Publicerat
  • Författare

Ja tanken är ju hinna med prova en massa olika pistoler nu under kursen men man kan ju som inte låta bli snegla lite på utbudet som finns till salu så man får lite koll till den dagen det är dags men man ska nog provskjuta olika så man vet vad man trivs bäst med... Ett problem jag märker nu är ju att med mina små händer så finns det inte många som passar :/

Publicerat

Även jag har små tassar o när jag fortfarande sköt enhandsvapen handlade mer om grepp än storlek på stommen även om det är enklare att skjuta med grepp som är lagom,

jag hade en Unique 96 som var som gjord för mig.

Men det är ingen pang jag skulle rekommendera.

/Christian

Publicerat

Hade en gammal FAS 602 som jag ångrar bittert att jag sålde, det var en väldigt fin

pistol som sköt snuskigt bra, en sån skulle jag varmt rekommendera. Enda svagheten

med en sån är möjligen magasinet som bara tar fem skott, men det går att åtgärda om

man skulle vilja.

Annars har jag goda erfarenheter av

, inte lika lättskjuten som den ovan

men kul och driftsäker plinker som skjuter bra. Eller det kanske bästa av mina tre

förslag: en Walther KSP200, mycket trevlig (ganska lik FAS 602)

Alternativt revolver, föreslagsvis en gammal S&W K17 eller en nyare (och betydligt

tyngre, och rostfri) S&W 617. Revolver är väldigt mysigt.

Välkommen in i pistolskytteträsket ^_^

Publicerat

Även jag har små tassar o när jag fortfarande sköt enhandsvapen handlade mer om grepp än storlek på stommen även om det är enklare att skjuta med grepp som är lagom,

jag hade en Unique 96 som var som gjord för mig.

Men det är ingen pang jag skulle rekommendera.

/Christian

Unique tillverkas väl inte längre och reservdelar börjar tryta sägs det. Annars har det väl varit bland dom bättre billiga pistoler. Ska du ha en riktig budget så titta på high Standard. Kostar från 1000:- och uppåt. Skjuter själv med en sån och varför jag köpte den var för att jag ville ha en billig välskjutande pistol som fortfarande liknar ett tjänstevapen. Bara jag får min licens på Tanfoglion jag sökt på kommer nog den utrustas med en växelsats då dom verkar skjuta helt ok enl min standard.

Publicerat

Satsa på bra märke begagnad, även om en sådan är dyrare än en ny billigare picka. Benelli och Feinverkbau gör fina pickor.

• 4 months later...
Publicerat
  • Författare

Nu så är Pistolkortet i hamn och dags börja leta pistol :) Funderar och funderar provat många olika pistoler :) Den jag trivs bra med och skjuter bäst med är Hämmerli sp20 men verkar inte finnas många till salu en har jag hittat men då var det vänsterkolv och vet inte alls hur lätt de är hitta en begad höger i M storlek... Men har väl inte låst fast mig ännu just för en sådan utan kan tänka mig köpa nåt annat :huh:

Budget ca 6000-7000 just nu... Kom gärna med förslag ?! Kikat lite på Fas 602,607, Walther ksp, Benelli mp 90s, Hämmerli xesse. Ni som kan vad tror ni ?

• 2 months later...
Publicerat

:smile: