Publicerat December 15, 201114 yr Jag har en flock här i krokarna som jag alltid lyckas missa på nån vänster När purschar ni dov ? Gryning ? Dagtid ? Skymmning ? Mvh
Publicerat December 15, 201114 yr Efter 24, med sökarlyktor på bilen... Har varit ner till Mariestad några gånger, då har vi jagat dov och rå under förmiddagen. I princip från gryning till mitt i dagen. Ibland en bit in på em. Dom verkar röra på sig mest hela tiden så bara för att man vet dom varit där nyligen betyder inte att dom är där samma tid nästa dag! Sa han som gästjagar dov mycket sporadiskt.........
Publicerat December 15, 201114 yr Författare Efter 24, med sökarlyktor på bilen... Har varit ner till Mariestad några gånger, då har vi jagat dov och rå under förmiddagen. I princip från gryning till mitt i dagen. Ibland en bit in på em. Dom verkar röra på sig mest hela tiden så bara för att man vet dom varit där nyligen betyder inte att dom är där samma tid nästa dag! Sa han som gästjagar dov mycket sporadiskt......... Har haft dom framme på grisåtelen rätt många gånger men då e kl 24:00 och aja baja att skjuta
Publicerat December 15, 201114 yr Tja det är ju en knepig fråga, men dov brukar ha ganska klara transportvägar genom marker, testa att passa av på en av dem. Om du jagar nära Sätaröd till är det beroende på tillgången och din marks storlek kanske inte helt motiverat att jaga på stammen än, men å andra sidan är det valet givetvis ditt. Vi har haft dov av o till på våra marker, men ingen stam värd att jaga på än, detta då sönder om 22:an i invid samma byhåla som namngiven ovan. /Christian
Publicerat December 16, 201114 yr Som Christian säger ska man nog vara lite försiktig med uttaget initialt om den lokala stammen är på gång att etablera sig. Det är något av en myt att Linderödsåsen med omnejd är infekterad med dov, på vissa håll stämmer det dock och jag har turen att få gästspela på ett sådant område. Läser du in dig på viltet så ser du att de rör sig över hyfsade områden storleksmässigt och din mark kan vara en transportsträcka mellan "skydd" och födoplatser. Har djuren då precis hittat din mark kan din blivande tillgång snabbt bli en förlust. Vad jag märkt tydligt är att vissa marker (områden) är lämpliga för pürsch i gryningen, medan andra bättre lämpar sig i skymningen. Som C säger är växlar heta pass men de kräver som regel några försök för att hitta hetaste tidpunkten. Där jag gästspelar vet vi med stor sannolikhet var man bör sitta på morgonen och på kvällen men det är samtidigt ingen garanti. Trots suveräna förutsättningar kan man på sin höjd få en trevlig naturupplevelse medan andra tillfällen som vid hård vind, kyla och regn få hur bra lägen som helst. Lite nyckfullt kanske!? En blöt natt lyfter ut dov'en ur vegetationen och har man då gjort läxan innan är möjligheterna goda. Jag skulle kunna göra ett försök att presentera siffror men då de är lokalt förankrade ger det dig nog inte mycket. Reka, lista ut om du har gryningen som hetaste möjlighet eller det motsatta. Har du underlaget för ett uttag så har du mycket gott att se fram emot Personligen har jag spenderat flest timmar på dov i gryningen, men det är för att jag tycker det är skithäftigt att se och höra naturen vakna
Publicerat December 16, 201114 yr Där jag jagar mest är det eftermiddag/kväll som gäller, de går ytterst sällan ut sålänge det är ljust och då är det ändå mitt ute i obygden utan störning. Däremot går det att ställa klockan efter dom, var de där kl 17 kommer de samma tid dagen efter sålänge just den åkerbiten är attraktiv.
Publicerat December 16, 201114 yr Hmm, kanske ett något grinigt inlägg som igår kväll men i huvudsak vidhåller jag det, doven längs Linderödsåsen och i trakten mellan Hörby och Tollarp är så vitt jag vet väldigt rörlig, det är tämligens många djur men det är också vääldigt många som anser sig ha rätt att (tar sig rätt) att beskatta stammen. Förra vintern hade vi mellan 20-30 som var stationära kring våra fordringplatser för kossorna, vi hade med lätthet kunnat skjuta i princip alla (de flyttade inte på sig när man kom med traktorn). Vad jag söker säga med detta är att den höga numerären är i delar en schimär och visst unnar jag alla att jaga lite dov, eller mer eller mindre påtagligt klappa ikull en då eller då, men att man måste göra det med viss eftertanke. /Christian
Publicerat December 16, 201114 yr Jag är ju inte så våldsamt rutinerad men enl. mig rör sig dovvilt under hela dagen. Är det kallt o soligt kan du söka efter dom i söderläge där solen står på. Andra heta ställen är där det finns smakligt foder typ sockerbetor , majs el. fodermärgkål. En nysådd klövervall är även det en utmärkt plats
Publicerat December 16, 201114 yr Jag är ju inte så våldsamt rutinerad men enl. mig rör sig dovvilt under hela dagen. Är det kallt o soligt kan du söka efter dom i söderläge där solen står på. Andra heta ställen är där det finns smakligt foder typ sockerbetor , majs el. fodermärgkål. En nysådd klövervall är även det en utmärkt plats Allt detta skriver jag också under på med utropstecken Kan inte påstå att någon speciell tid under dygnet är bättre än någon annan. /Mike
Publicerat December 18, 201114 yr Författare Tja det är ju en knepig fråga, men dov brukar ha ganska klara transportvägar genom marker, testa att passa av på en av dem. Om du jagar nära Sätaröd till är det beroende på tillgången och din marks storlek kanske inte helt motiverat att jaga på stammen än, men å andra sidan är det valet givetvis ditt. Vi har haft dov av o till på våra marker, men ingen stam värd att jaga på än, detta då sönder om 22:an i invid samma byhåla som namngiven ovan. /Christian Tjo jag upplever "mina" dov är grupper som rör sig mellan där jag jagar, sen snett öster mot huaröd och östra sönnarslöv, dvs vid godsets marker Jag ska ta de försiktigt , varit mkt drevjakt i helgen har jag hört och de sätter väll snurr på dom kan jag tänka mig
Publicerat December 19, 201114 yr Tjo jag upplever "mina" dov är grupper som rör sig mellan där jag jagar, sen snett öster mot huaröd och östra sönnarslöv, dvs vid godsets marker Jag ska ta de försiktigt , varit mkt drevjakt i helgen har jag hört och de sätter väll snurr på dom kan jag tänka mig Passerade förbi godset då jag var på väg hem, de höll som bäst på att komma på plats inför andra såten. Drevriktning troligen mot ditt håll. En oerhörd massa folk var det. Med tanke på hur frekvent dov, vildsvin går över vägen där folket sattes ut lär det ha varit en aktiv såt. Nedan trist info: http://www.kristianstadsbladet.se/kristianstad/article1592340/Tjuvskjutna-hjortar-funna.html Har hört talas om detta tidigare innan hjortjakten drog igång
Publicerat December 19, 201114 yr har dov precis vid kontoret och de rör sig hela dagarna precis som flera har sagt, enligt bestämda stigar. ibland kan man nästan tro att man kan ställa klockan efter deras rörelsemönster. nu tex ser jag två hindar med kalv som traskar 125 från kontorsfönstret. ibland lägger de sig ner men brukar traska vidare efter ett par timmar. enda gången de rör sig lite är vid kraftigt regn eller snö. det skiljer sig säkert mellan stammarna dock och det är inte säkert att "mina" dovs dygnsrytm är densamma som de som finns nere vid ditt.