Publicerat Maj 1, 200619 yr Hejsan på er igen grabbar och flickor! Tänkte höra om det är någon som vet om någon handlare eller privatperson som säljer RWS kulor. Är lite sugen på att ladda 6,5:an med RWS. Men vet som sagt inte vart jag ska få fatt i komponenterna. Vore tacksam för svar! MVH/Jocke
Publicerat Maj 1, 200619 yr http://www.fritidvildmarksliv.se har RWS-kulor. 6,5 vet jag inte men slå dom en signal
Publicerat Maj 1, 200619 yr Okej tackar Pitepalt. Slår också dom en pling i morgon. Fick ett tips på ett annat forum om att Torsbohandels skulle ha RWS också. MVH/Jocke
Publicerat Maj 2, 200619 yr tjenare igen kompisar Är detta något att satsa på som allround kula till 6,5x55:an? Den kulan kommer att andvändas till jakter där man jagar allt från rådjur till vildsvin och älg. RWS -- TMR -- 10,3g tror ni att denna kulan kommer att fungera och göra det jobbet man vill? Vart går gränsen för att man ska kunna få upp den i klass 1? Hittade nämligen denna också. RWS -- DK -- 9,1 Tror ni att det går att pressa upp denna till klass 1? MVH/Jocke
Publicerat Maj 2, 200619 yr Halloj rifle. TMR är en helt konventionell blyspets motsvaraqnde Norma Alaska(inte mitt förstaval) http://www.rws-munition.de/en/projectiles/...le.htm?navid=17 DK eller Doppelkern har en mellanvägg och låser därmed bakre blyhalvan undre alla omständigheter,en riktigt bra kula som jag skjutit fina träffbilder med och som ger mycket fin effekt i viltet,främre halvan expanderar fort men inte okontrollerat. http://www.rws-munition.de/en/projectiles/...le.htm?navid=22 Klass1 frågan överlåter jag till de mer handladdningsinitierade. /Micke
Publicerat Maj 2, 200619 yr Halloj rifle.TMR är en helt konventionell blyspets motsvaraqnde Norma Alaska(inte mitt förstaval) http://www.rws-munition.de/en/projectiles/...le.htm?navid=17 DK eller Doppelkern har en mellanvägg och låser därmed bakre blyhalvan undre alla omständigheter,en riktigt bra kula som jag skjutit fina träffbilder med och som ger mycket fin effekt i viltet,främre halvan expanderar fort men inte okontrollerat. http://www.rws-munition.de/en/projectiles/...le.htm?navid=22 Klass1 frågan överlåter jag till de mer handladdningsinitierade. /Micke Tjenare mannen! Jo så sant som det är sagt att det är en traditionell blyspets som kan ersättas med t.ex. Oryx,Alaska m.fl. Men så är jag ju av den sorten så jag tycker att det är lite trist att ha det som precis alla andra i jägarkåren har och Oryx är en sådan grejj ihop med Blasers bössor Alltså det fungerar typ som en tränd att alla måste ha Blaser om man jagar gris för den är så snabbrepeterande m.m Visst det är inte riktigt samma sak med kulorna typ Oryx m.m men i princip samma sak är det. Tänkte då att man kanske skulle ta en Hornady 160grs är dock lite rädd att denna kommer att bli för lång för Krico-magasinet :- Men visst jag är lite anti mot oryx och dom gammla vanliga kulorna. Fast jag kan i och för sig mycket väl ta och peta i en Oryx i 6,5:an fast den är så trisst det är ju trotts allt så att i och med att jag handladdar så kan jag ju få upp den lite extra mot vad den fabriksladdade är. Och sisst men inte minnst så är det ju kul att ha en färdig patron som ej marknadsförs utav några företag MVH/Jocke
Publicerat Maj 2, 200619 yr Nu har jag kollat runt lite på vapex och midwaysverige. Vad tror ni om följande? Trophy Bonded Bear Claw 140grs Swift A Frame 140grs. Som det står ovan så ska jag ha patronen som en allround patron vid jakt på allt vilt i prinsip alltså älg, gris, rådjur, räv m.m Får ju då bli till att ladda upp den någonstans runt max antar jag för att man ska kunna pressa in den lätta kulan i klass 1. Tror ni att någon av dessa gör jobbet man är ute efter med en allround kula? MVH/Jocke
Publicerat Maj 2, 200619 yr Hade torsbo några kulor? Såg att det finns någon KegelSpitz i 6mm. Är grymt nöjd med rws-kulorna jag kör i horneten så jag är sugen på testa. Hittade dom på den här sidan men det verkar bara vara till sverige dom inte levererar > http://www.armishop.it/irw_lang.444555.cat...3031383930.html
Publicerat Maj 2, 200619 yr Hade torsbo några kulor? Såg att det finns någon KegelSpitz i 6mm. Är grymt nöjd med rws-kulorna jag kör i horneten så jag är sugen på testa.Hittade dom på den här sidan men det verkar bara vara till sverige dom inte levererar > http://www.armishop.it/irw_lang.444555.cat...3031383930.html Hejsan Pitepalt! Jag ringde aldrig idag... Kom på en liten annan grejj under dagen. Tänkte att jag kanske skulle ta och köpa 10,1grams Rhino Bullets i stället. Värkar som om det är krångligt med RWS i och med att det inte finns några direkta fasta leveranser. Normark tar ju hem på beställning men det är väll typ det fastaste företaget i Sverige som tar in RWS komponenter. Så sitter och kollar runt efter laddata. MVH/Jocke
Publicerat Maj 2, 200619 yr Rhino har jag aldrig provat. Swift A-frame i cal .264 tror jag kommer till sin rätt bäst i kalibrar som 6,5mm Remington magnum,.264 Win Mag,6,5x65 RWS. Tror att den lilla kulan i de normala hastigheterna som 6,5x55 presterar ger för liten expanderad diameter för att vara effektiv. Trophy Bonded bear Claw har jag använt i en .308 under ett par år med mycket gott resultat,mina varmaste rekomendationer. 160g Hornady fungerade utmärkt vid rådjursjakt för mig, men vid älgjakt var den en stor orsak till att jag sålde min 6,5x55 och skaffade 9,3x62 istället /Micke
Publicerat Maj 2, 200619 yr Rhino har jag aldrig provat.Swift A-frame i cal .264 tror jag kommer till sin rätt bäst i kalibrar som 6,5mm Remington magnum,.264 Win Mag,6,5x65 RWS. Tror att den lilla kulan i de normala hastigheterna som 6,5x55 presterar ger för liten expanderad diameter för att vara effektiv. Trophy Bonded bear Claw har jag använt i en .308 under ett par år med mycket gott resultat,mina varmaste rekomendationer. 160g Hornady fungerade utmärkt vid rådjursjakt för mig, men vid älgjakt var den en stor orsak till att jag sålde min 6,5x55 och skaffade 9,3x62 istället /Micke Tjenare Tjenare Kompis Synd att du inte hade erfarenhet av även Rhino Men men. Låter ju som ett gott betyg av dig till Bear Clawen! Vad hände med Hornadyn i älgarna? Splitter? Undermålig penetration? Har ju en 8x57js till renodlad älg och grisjakt men jag är väldigt frälst i Kricon(6,5:an) i helhet så kommer att andvända denna som allroundvapen till i prinsip allt från räv, grävling till älg och gris! Kommer andvända denna som hundförarvapen då den på något sätt känns kompaktare och behagligare än 8x57:an. Den kommer dock att mestadels om året andvändas som smygjaktsvapen på klövvilt. Har du annars andvänt i din 6,5:a som du hade då Micke-mannen? MVH/Jocke
Publicerat Maj 2, 200619 yr Tjenare Tjenare Kompis Synd att du inte hade erfarenhet av även Rhino Men men. Låter ju som ett gott betyg av dig till Bear Clawen! Vad hände med Hornadyn i älgarna? Splitter? Undermålig penetration? Har ju en 8x57js till renodlad älg och grisjakt men jag är väldigt frälst i Kricon(6,5:an) i helhet så kommer att andvända denna som allroundvapen till i prinsip allt från räv, grävling till älg och gris! Kommer andvända denna som hundförarvapen då den på något sätt känns kompaktare och behagligare än 8x57:an. Den kommer dock att mestadels om året andvändas som smygjaktsvapen på klövvilt. Har du annars andvänt i din 6,5:a som du hade då Micke-mannen? MVH/Jocke Vid två tillfällen då jag gick eftersök på trafikskadade älgar så uteblev den önskade effekten av 160g Hornady helt. Det här var visserligen på min förvirrade tid i livet (läs handladdad ammo) om jag minns rätt så hade den ett V0 om ca 770-780ms. Vapnet var en Sako hunter laminated 6,5x55 Tillfälle 1:Löpande Tjur på ca 40m, sköt tre femettor utan någon som helst reaktion, tjuren tvärvänder i sista skottet och springer mot en hårt trafikerad väg IGEN fjärde skottet lyckas jag pillra in i halsryggen och visserligen går han omkull men dör inte så jag får sätta sista smällen bakom örat. I två av kulorna så hade jag i något skede fått mantelseparation då jag bara hittade två tomma tombakmantlar i tjuren. Tillfälle 2: Ko som går upp ur sårlegan och springer snett ifrån mig på ca 30m,första skottet tar bakom höger bog och resterna av kulan sitter i framkant på vänster bog(även här mantelseparation) och lyckas av någon outgrundlig anledning få in andra skottet i halskotorna som INTE ger genomskott men väl fäller älgen. Böt sen till 9,3x62 och har inte haft några fler missöden Jagade inte så mycket älg eller hjort då det här hände utan var mer inriktad på rådjur,sköt de flesta med 7,8g Ballistic Tip med bra effekt. Sköt några friska älgar med både 160g hornady som visserligen dom men det var på marginalen,sköt även ett par med 10,1 Lapua Mega vilket fungerade till full belåtenhet. Har skjutit 5-6 hjortar(en skovel) och lika många rådjur med Bear Claw i .308 vilen i samtliga fall gett korta flyktsräckor,bra blodspår och små skottskador. Jag använde standardladdningen,provade aldrig High energyversionen. /Micke
Publicerat Maj 2, 200619 yr Vid två tillfällen då jag gick eftersök på trafikskadade älgar så uteblev den önskade effekten av 160g Hornady helt.Det här var visserligen på min förvirrade tid i livet (läs handladdad ammo) om jag minns rätt så hade den ett V0 om ca 770-780ms. Vapnet var en Sako hunter laminated 6,5x55 Tillfälle 1:Löpande Tjur på ca 40m, sköt tre femettor utan någon som helst reaktion, tjuren tvärvänder i sista skottet och springer mot en hårt trafikerad väg IGEN fjärde skottet lyckas jag pillra in i halsryggen och visserligen går han omkull men dör inte så jag får sätta sista smällen bakom örat. I två av kulorna så hade jag i något skede fått mantelseparation då jag bara hittade två tomma tombakmantlar i tjuren. Tillfälle 2: Ko som går upp ur sårlegan och springer snett ifrån mig på ca 30m,första skottet tar bakom höger bog och resterna av kulan sitter i framkant på vänster bog(även här mantelseparation) och lyckas av någon outgrundlig anledning få in andra skottet i halskotorna som INTE ger genomskott men väl fäller älgen. Böt sen till 9,3x62 och har inte haft några fler missöden Jagade inte så mycket älg eller hjort då det här hände utan var mer inriktad på rådjur,sköt de flesta med 7,8g Ballistic Tip med bra effekt. Sköt några friska älgar med både 160g hornady som visserligen dom men det var på marginalen,sköt även ett par med 10,1 Lapua Mega vilket fungerade till full belåtenhet. Har skjutit 5-6 hjortar(en skovel) och lika många rådjur med Bear Claw i .308 vilen i samtliga fall gett korta flyktsräckor,bra blodspår och små skottskador. Jag använde standardladdningen,provade aldrig High energyversionen. /Micke Å fy F*n! Då blir det inte Hornady till 6,5:an då! Har Hornadys RN till min 8x57:a och den fungerar nog klanderlöst! Har i och för sig inte själv sjutit något med den kombinationen ännu men det kommer väll förhoppningsvis! Megan är väll i prinsip samma kula som Alaskan? Det är ju det att Trophy Bonded Bear Claw kostar ju för 25st runt 450spänn medans Rhino kostar 498spänn för 50st och Rhino värkar vara bra som F*n rent ut sagt. Är ju dock väldigt svårt att hitta laddata till denna kulan :- (Rhino 10,1gram) Men i värsta fall får det bli lite dyrare då! Man får väll köpa 25st Bearclaw och testa att trissa upp dom runt 850m/s eller så och se så dom håller ihop m.m Men håller 140grs måttet för att klassa sig under den 1:a klassen? MVH/Jocke
Publicerat Juli 17, 201411 yr Å fy F*n! Då blir det inte Hornady till 6,5:an då! Har Hornadys RN till min 8x57:a och den fungerar nog klanderlöst! Har i och för sig inte själv sjutit något med den kombinationen ännu men det kommer väll förhoppningsvis! Megan är väll i prinsip samma kula som Alaskan? Det är ju det att Trophy Bonded Bear Claw kostar ju för 25st runt 450spänn medans Rhino kostar 498spänn för 50st och Rhino värkar vara bra som F*n rent ut sagt. Är ju dock väldigt svårt att hitta laddata till denna kulan :- (Rhino 10,1gram) Men i värsta fall får det bli lite dyrare då! Man får väll köpa 25st Bearclaw och testa att trissa upp dom runt 850m/s eller så och se så dom håller ihop m.m Men håller 140grs måttet för att klassa sig under den 1:a klassen? MVH/Jocke Finns trophy bonded bear claw att köpa som enbart kula nuförtiden?