Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vapenvårdskit

Featured Replies

Publicerat

Nu är det så att jag lever lite i framtiden och letar upp saker som jag kan köpa sen... :)

Nu iaf har tankarna kommit till vapenvården och jag har letat upp lite saker som jag tror skulle kunna passa en nybörjare...

DEWEY VAPENVÅRDSSET 7,62mm

CLP PLASTFLASKA 120ml

SHOOTER'S CHOICE 118ml

SHOOTER'S CHOICE Blylösare

SWEETS 7.62 COPPER REMOVER

DEWEY RUNDA 50 mm (100st)

Vad tror ni? Skulle den här beställningen kunna funka? :)

Ska tilläggas att jag antagligen inte kommer att vara en "putsbög" utan vapenvården kommer väl fram nån gång då och då...

Publicerat

Det där blir alldeles utmärkt!

Mvh

Cris

Publicerat

fast öka på lapparna, dom går åt :)

Publicerat

Ett par bore-snakes i lämpliga dimensioner kanske?

Eftersom jag ogillar ammoniakstanken från de kraftigare rengöringsmedlen brukar jag frekvent dra loppen på mina pipor med en Bore-snake direkt efter avslutat skytte! "Skarp" rengöring gör jag därför inte mer än 1-2 gånger per säsong beroende på hur mycket vapnen använts.

Publicerat
  • Författare

Tack det var ju kul att höra :) Men som sagt i framtiden... :(

fast öka på lapparna, dom går åt :)

Jo får väl kanske lägga till ett par i kundvagnen :)

Ett par bore-snakes i lämpliga dimensioner kanske?

Eftersom jag ogillar ammoniakstanken från de kraftigare rengöringsmedlen brukar jag frekvent dra loppen på mina pipor med en Bore-snake direkt efter avslutat skytte! "Skarp" rengöring gör jag därför inte mer än 1-2 gånger per säsong beroende på hur mycket vapnen använts.

Värt att tänka på :)

Publicerat

En boreguide kanske inte är fel att lägga i kundvagnen när du ändå håller på.

Publicerat
  • Författare

En boreguide kanske inte är fel att lägga i kundvagnen när du ändå håller på.

Jo visst men jag har läst att det inte är livsnödvändigt om man inte är en "putsbög" eller håller på med långhållsskytte där man måste ha perfekt precision(?)

Men visst, det skadar ju inte att ha en sån... :)

Publicerat

Jo visst men jag har läst att det inte är livsnödvändigt om man inte är en "putsbög" eller håller på med långhållsskytte där man måste ha perfekt precision(?)

Men visst, det skadar ju inte att ha en sån... :)

Nja, håller nog inte med där.

Den förhindrar ju att muck hamnar i patronläge, låde etc.

Sen så styr det ju jagg/rod in i pipan med så det blir lite trevligare att stå och gnugga.

Skjuter dy inte blykulor så skulle jag skippa blylösaren och satsa på en boreguide istället.

Publicerat

Nja, håller nog inte med där.

Sen så styr det ju jagg/rod in i pipan med så det blir lite trevligare att stå och gnugga.

Skjuter dy inte blykulor så skulle jag skippa blylösaren och satsa på en boreguide istället.

Precis, inte bara muck utan dessutom slipper man solvent där det inte ska vara.

Publicerat
  • Författare

Men visst, det skadar ju inte att ha en sån... :) Försökte få in det där :) Kanske lite otydligt... :blink:-_-

Bly kulor kommer det väl bli! Antagligen Norma Oryx :)

Publicerat

Bly kulor kommer det väl bli! Antagligen Norma Oryx :)

Skulle kanske ha skrivit rena blykulor, Oryxen är ju mantlad.

Även om man ser lite bly längst fram i toppen så är det manteln som är i kontakt med pipan.

Publicerat
  • Författare

Skulle kanske ha skrivit rena blykulor, Oryxen är ju mantlad.

Även om man ser lite bly längst fram i toppen så är det manteln som är i kontakt med pipan.

Helt riktigt! Det borde jag ha tänkt på ^_^

Så du tycker att jag ska lägga pengar på en boreguide istället för blylösare?

Publicerat

Köpte mitt Deweykit från USA, betydligt billigare än i Sverige!

Publicerat

Helt riktigt! Det borde jag ha tänkt på ^_^

Så du tycker att jag ska lägga pengar på en boreguide istället för blylösare?

Helt klart.

Har inte en sekund ångrat att jag köpte min, efter första rengöringen med den så undrade jag varför jag inte köpte en tidigare.

Inte nog med att man slipper stöta jaggen i patronläget och få ut en massa skit åt fel håll så slipper man slabba med blöta lappar.

Med en pipett/spruta så fyller man lappen genom hålet på boreguiden istället.

Jag skulle även skippa solventen och åka förbi biltema och inhandla ingridienser till Ed's Red istället, blir fyra liter solvent för ungefär samma peng som en liten flaska Shooters.

En sak till, snåla inte med längden på läskstången, man behöver ju inte ge knogarna mer stryk än nödvändigt.

• 2 weeks later...
Publicerat

Boresnake är guld värd! Kostar ca 360kr hos lokala jaktaffären i gnesta.... jag pröjsade 146kr på ebay- för boresnake till både min 6.5 och kaliber 12 ink frakt....

Ebay är guld värt om man kan ha lite tålamod och vänta på prylarna i ca 2-4 veckor

Publicerat

Bore snake är inget bra för pipan,

varför, tja om ni inte tvättar er bore snake mellan varje användning är det lite som att torka sig i röven med använt skithuspapper,

allt det guckiga ni har tagit bort en gång, drar ni en vända till genom röret.

Att det sedan är som så att vapensmeder älskar snaken är inget konstigt, det ger dem arbete o inkomster.

I min värld är det dugligt som redskap till hagelvapen och till enhandsvapen som skjuter blyade kulor.

Men alla får göra precis som de själva vill med sina riggar.

/Christian

Publicerat

Själv så nyttjar jag enkom mina boresnakes som slutputs efter att först ha dragit rent med putslappar och läskstång samt att ha i fickan för ev. akutrengöring i skogen. Tyska VFG-kitet som ryms i en liten burk med små ullmoppar är inte så dumt heller.

Publicerat

Jag har precis samma typ av utrustning som dig, med samma rengöringsmedel, och är mycket nöjd. Antar att du tänker handla hos vapenvårdbutiken.

Kan dock rekommendera en pipett för att droppa Shooters Choice på lappen, mycket smidigt och lättdoserat.

Jag tillhör dem som gillar att köpa grejor som räcker en stund, när jag ändå beställer, så jag hade köpt betydligt fler lappar, beroende på hur mycket du tänker skjuta och rengöra, men räkna med att ca åtta lappar försvinner per rengöring, om du gör det riktigt. Dessutom hade jag köpt en extra bronsborste och nylonborste när jag ändå var igång. Dessutom hade jag köpte en Bore Mop 40-45 kaliber för att rengöra kammaren med. Samt en boreguide, just för att slippa risken att starkt rostframkallande grejor som Sweet's blir kvar i kammaren efter rengöring. Jag hade också övervägt att köpe en extra adpter som gör att du kan använda samma rengöringsstång för hagelgevär, om du nu skjuter hagel. Fast den kostar 93 kr på vapenvårdsbutiken och 22 kr (3 USD) hos Dewey i USA.

Så som sista grej hade jag kollat vad sakerna kostade på Dewey's hemsida. Man kan beställa direkt därifrån, har beställt där förut, snabb leverans, ca 20 dollar i fraktavgift, större sortiment. Dock står ju dollarn lite högre nu, cirka 7.25 kr, än när jag beställde, 6.50 kr, och frakt och tull och postens avgift om 100 kr tillkommer ju, men jag tror du tjänar på det ändå. Isåfall hade jag köpt en extra adapter för att koppla borstar till stången också a 3 USD (Tappar du den är det ju kört) också samt hellre ett mobilt rengöringskit för ca 25 dollar än en boresnake.