Publicerat December 18, 201114 yr Hej ska nu börja jaga tjäder och orre med 6,5 55. Vilken ammunition ska jag välja?
Publicerat December 18, 201114 yr Den helmantel som du skjuter bäst i ditt gevär. Lapuas lilla trubbnosiga är det många här uppe som väljer, men den skjuter inget bra i mitt gevär, tyvärr. Sent from my iPhone using Tapatalk
Publicerat December 18, 201114 yr Jag tycker det finns tre kandidater. Lapua trainer. Golden target, norma elektron.
Publicerat December 18, 201114 yr Författare är det någon som testat normas bst eller den nya kalahari till toppfågeljakt?
Publicerat December 18, 201114 yr Jag vet inte riktigt om du menar allvar. Bst är extremt expanderande
Publicerat December 18, 201114 yr Författare Har även en 30-06:a är den bättre att ta eller ska jag hålla mig till 6,5 55?
Publicerat December 18, 201114 yr 6,5:an är ju suverän till ändamålet. Sent from my iPhone using Tapatalk
Publicerat December 19, 201114 yr Den helmantel som du skjuter bäst i ditt gevär. +1 på den. Speciellt om du är nybörjare så kommer du att spendera många timmar/skottchans. Då är det viktigaste att träffa. Annars kanske du t.o.m. tröttnar. Toppfågeljakt är inte den enklaste jaktformen. Älg kan vem som helst skjuta. Framförallt som passkytt när någon annan gör jobbet. Men skjuter du en tjäder i topp så har du med stor sannolikhet utfört en prestation. Jag skjuter med 7gr Scenar (med molly) i ca 930m/s. Funkar bra för mig. Har bara "sprängt" fågel när jag varit dum och skjutit "bakifrån". Andra t.ex. Maddog har enligt tidigare trådar haft betydande problem. (Vet dock inte vid vilka hastigheter och/eller stigning i deras pipor) // Henrik
Publicerat December 20, 201114 yr +1 för Normas skyttepatroner DL alt GT. Scenaren är enligt mig för stygg. Får du godtagbar precision på Normas elektron är det förstahandsvalet men vill du spela safe & inte orkar testa går du direkt på DL/GT. /R