Publicerat December 19, 201114 yr Hejsan har sett att många här på forumet rekommenderar den och storm trivs med den så tänker höra vad som är så bra med den i gemförelse med oryx och vulkan?? Tack i förhand
Publicerat December 19, 201114 yr Det är en bra bondad kula som inte ger så mycket blysplitter i köttet som vissa andra kulor gör samt att den har en hög restvikt.
Publicerat December 19, 201114 yr Författare Det är en bra bondad kula som inte ger så mycket blysplitter i köttet som vissa andra kulor gör samt att den har en hög restvikt. Okej är det en kula som ger många genomskott eller stannar den oftast kvar i djuren (älg björn gris mm större djur ) beror väl mycket var kulan träffar också
Publicerat December 19, 201114 yr Okej är det en kula som ger många genomskott eller stannar den oftast kvar i djuren (älg björn gris mm större djur ) beror väl mycket var kulan träffar också Från en 8 mm rem mag blir det genomskott och hur det blir från en 308:a el. 30-06:a vet jag inte. På en vuxen gris bör den ge genomskott från en 8 mm rem mag. Visst kan den göra det från andra kalibrar också, men jag vet inte från riktigt vilka.
Publicerat December 19, 201114 yr Författare Från en 8 mm rem mag blir det genomskott och hur det blir från en 308:a el. 30-06:a vet jag inte. På en vuxen gris bör den ge genomskott från en 8 mm rem mag. Visst kan den göra det från andra kalibrar också, men jag vet inte från riktigt vilka. Jaha okej men det blir väl genomskott med den än vilken kula du har ??
Publicerat December 19, 201114 yr Jaha okej men det blir väl genomskott med den än vilken kula du har ?? Ja, det blir det om den inte splittras som rem Core-lokt ammo.
Publicerat December 19, 201114 yr Författare Ja, det blir det om den inte splittras som rem Core-lokt ammo. Jaha okejokej
Publicerat December 19, 201114 yr Hejsan har sett att många här på forumet rekommenderar den och storm trivs med den så tänker höra vad som är så bra med den i gemförelse med oryx och vulkan?? Tack i förhand Har inte använt kulan.... Jag vill inte ha genomskott och konstruktionen på kulan verkar vara till för att ge genomskott. En främre blykärna som svampar och en bakre kärna som förblir intakt. Kärnorna är avdelade med en "mantel", liknande bokstaven A.
Publicerat December 19, 201114 yr Har inte använt kulan.... Jag vill inte ha genomskott och konstruktionen på kulan verkar vara till för att ge genomskott. En främre blykärna som svampar och en bakre kärna som förblir intakt. Kärnorna är avdelade med en "mantel", liknande bokstaven A. I like it!
Publicerat December 19, 201114 yr Författare Har inte använt kulan.... Jag vill inte ha genomskott och konstruktionen på kulan verkar vara till för att ge genomskott. En främre blykärna som svampar och en bakre kärna som förblir intakt. Kärnorna är avdelade med en "mantel", liknande bokstaven A. Jaha okej det visste jag inte
Publicerat December 19, 201114 yr Har använt den i 9,3X62 i ganska många år, som jag upplever 16,2g kulan, så ger den snabb expansion & oftast genomslag på älg, men att den är riktningsstabil och går rakt igenom utan att vinkla i älgkroppen, även om man träffar grövre ben. Sent from my ST17i using Tapatalk
Publicerat December 19, 201114 yr Författare Har använt den i 9,3X62 i ganska många år, som jag upplever 16,2g kulan, så ger den snabb expansion & oftast genomslag på älg, men att den är riktningsstabil och går rakt igenom utan att vinkla i älgkroppen, även om man träffar grövre ben. Sent from my ST17i using Tapatalk Jaha okej men om vi tar som exempel kaliber 308 har den kraft med den kulan att gå rätt genom en normalstor älg om man träffar mitt i bogen??? Ps varför jag ställer den frågan är för att har aldrig jagat älg med kaliber 308 och tänkte höra om den hade kraft att slå sig igenom bogbladen för den kraften hade då 9,3an med hemladdad oryx 18,5gr :wub:
Publicerat December 20, 201114 yr Jaha okej men om vi tar som exempel kaliber 308 har den kraft med den kulan att gå rätt genom en normalstor älg om man träffar mitt i bogen??? Ps varför jag ställer den frågan är för att har aldrig jagat älg med kaliber 308 och tänkte höra om den hade kraft att slå sig igenom bogbladen för den kraften hade då 9,3an med hemladdad oryx 18,5gr :wub: det borde den ha för det har farit igen alla älgar jag skjutit med nosler i 308 och det är ju en liknande konstrukton på kulorna. har bara hittat några kulor från 308an och det har varit 150gr eller så har dom varit skjuten på långt håll.
Publicerat December 20, 201114 yr Sköt en hyfsat stor oxe i September med 16,2 grams Swift i 9,3*62. Fick inte genomslag på ca. 50 m.....satt i skinnet på andra sidan. Dock så passerade den 2 bogblad så det torde vara ett väl godkänt beteende. Är mäkta förtjust i denna kula och tycker att vikten är optimal för den jakten jag bedriver.. /Fredric