Publicerat December 19, 201114 yr Länstyrelsen har utsett ett område i närheten av min jaktmark för att sätta ut varg,. Länstyrelsen hade ett sk. informationsmöte angående detta, jag var negativ till varg före detta möte och efter detta blev det 10 gånger värre. Hur är det för er som jagar i eller i närheten av vargrevir? mvh Fredrik
Publicerat December 19, 201114 yr Hur det är beror väl mycket på vilken varg som hamnar där. Jag jagar inom siljansringen och kloten, kloten har aldrig ställt till några bekymmer och dom är jag inte så orolig över, vi spårar av området kvällen innan och håller ögonen öppna efter spår under jakten, hundföraren avgör själv om den vill fortsätta eller inte ifall vargspår hittas, en del fortsätter medans andra väljer att bryta. Området brukar dock vara rätt tomt på vilt om vargen varit på besök, normalt återkommer viltet efter några dagar och vargen stannar ett par dagar bara så är vargen där på måndagen så kan man jaga till helgen, räv och fågel brukar man kunna hitta även om vargen varit där, det är främst klövviltet som försvinner. Inom siljansringen har vi alltid sprungit på vargspår, så gott som varje jakttur, vilttilgången har dock varit bra endå tycker jag och vi väljer där att banda större delen av jakten, det är mest björn vi jagar däruppe med hund. Jag tror att storleken på reviret och födotilgången inom reviret är ganska avgörande för hur aggressiva vargarna blir mot inkräktare så då vargarna flyttas in så blir det svårt att säga hur det hela blir. Skyddsväst, hundar som arbetar inom ett par hundra meter från föraren och pejl är dock alltid saker som underlättar då man jagar i vargrevir.
Publicerat December 19, 201114 yr Författare Ja det låter som att själva tjusningen med löshundsjakt kommer att försvinna för min del isof. Här nere jagar vi på ganska små arealer så det innebär att om jag ska släppa här så lär jag behöva kontakta ganska många jaktlag. Jag förstår inte varför vi ska ha skiten överhuvudtaget.
Publicerat December 19, 201114 yr Kika på vägarna runtom marken, man brukar hitta avföring på vägarna ifall vargen kommit in. I stort så handlar det om att man får ta in ett par extra säkerhetsåtgärder innan jakten men under jakten så jagar jag likadant i vargrevir som jag gjorde då jag jagade i sörmland med hund. Hur mycket man påverkas beror ju mycket på vad för vargar man får in men även attityden till det hela spelar stor roll tror jag, finns en vilja att faktiskt lösa det hela om fortsätta med löshundsjakten så går det, det har många bevisat men sätter man sig och tycker att det är ingen idé att släppa hunden för då tar vargen den utan att faktiskt försöka hitta en lösning ja då är det bara sälja hunden eller flytta. Nu säger jag inte att du sätter dig och ger upp, bara den här tråden visar på motsatsen, dock får jag lite känslan av ditt senaste inlägg att det dit du är påväg och jag tycker absolut inte om att folk hamnar där eftersom jag tror man kan leva ett lyckligare liv om man håller sig från den attityden.
Publicerat December 19, 201114 yr Författare Nääe f-n jag ger aldrig upp jakten med löshund :-) menar bara att det känns inte bra att jaga med löshund i närheten av varg. Min attityd till vargpolitiken tror jag ingen kan ändra på, märk väl att det är inte vargen som sådan jag är emot, utan själva beslutsfattarna i vargfrågan.
Publicerat December 19, 201114 yr Jagar i flera olika river. Bor i dalarna. Att jaga i vargrevir har ytterst lite påverkat min jakt med hund. Jag gör i princip inte något alls för att undvika dom heller. Halva säsongen är det barmark och eftersom en varg kan röra sig ett par - fyra mil om det har lust på ett dygn. Får jag dock reda på att det varit någonstans så åker jag inte till det området och släpper utan släpper i något annat område. Det närmaste vad jag vet har varit med hundar lös och jagat och haft nära vargarna är ca 1 km. Det gick bra vi kom hem med hund och utan att haft kontakt med vargarna. Vi fick reda på det dagen efter att de var i området där vi var. Eftersom jag jagar mycket själv så är det säkert fler gånger som vargarna har varit när mig och mina hundar utan att jag har vetat om det. Så att det är helt slut jagat med löshund för att det finns varg köper inte jag. Har haft varg i tio år med hundar lösa och en så länge har det gått bra. Varför vissa vargar och revir tar hundar tror jag är en ganska komplicerad fråga. Tror att det bland annat kan bero på hur hunden uppträder vi mötet. En aggressiv hund som morskar upp sig ligger nog värre till än en vek hund som visar underkastelse. Sedan tror jag också på att det tillviss del beror på vargarna, om det är genetik eller inlärt beteende är svårt att veta. Men vissa revir tar hundar och andra inte. Om vi då skall ha varg i Sverige så skall det hundtagande reviret tas bort direkt, när dom börjar. Att ha en licensjakt som vi haft 2010 - 2011 är helt bortkastad enligt mig. Sedan tror jag också mycket beror nog på slumpen och otur om jag skall få hunden tagen av varg. Ett vargrevir är här uppe på cirka 100 till 200tusen hektar. Så jag tror att man skall ha otur för att få hunden tagen av varg, för även om jag skulle ha en ihärdig hund så röra den sig på en normal jaktdag på mycket mindre areal. Nu har jag inte ihärdiga hundar, gillar inte att tillbringa halva dagen med att pejl och leta hund. Det är inte jakt för mig. 2 – 3 timmar räcker gott och väl. Jag har själv inställningen att vargarna inte skall påverka min jakt, då har den andra sidan vunnit. Utan när jag får en hund tagen så köper jag en ny. Under mina tio år med löshundsjakt i vargrevir så har det ändå gått bra, men jag har även kompisar som inte släppt en gång under samma tid och frågan är vem utav oss som har haft roligast?
Publicerat December 19, 201114 yr Författare Säger bara en sak, SGT! Hehe, jag har ju en liten grävmaskin..
Publicerat December 19, 201114 yr Författare Jagar i flera olika river. Bor i dalarna. Att jaga i vargrevir har ytterst lite påverkat min jakt med hund. Jag gör i princip inte något alls för att undvika dom heller. Halva säsongen är det barmark och eftersom en varg kan röra sig ett par - fyra mil om det har lust på ett dygn. Får jag dock reda på att det varit någonstans så åker jag inte till det området och släpper utan släpper i något annat område. Det närmaste vad jag vet har varit med hundar lös och jagat och haft nära vargarna är ca 1 km. Det gick bra vi kom hem med hund och utan att haft kontakt med vargarna. Vi fick reda på det dagen efter att de var i området där vi var. Eftersom jag jagar mycket själv så är det säkert fler gånger som vargarna har varit när mig och mina hundar utan att jag har vetat om det. Så att det är helt slut jagat med löshund för att det finns varg köper inte jag. Har haft varg i tio år med hundar lösa och en så länge har det gått bra. Varför vissa vargar och revir tar hundar tror jag är en ganska komplicerad fråga. Tror att det bland annat kan bero på hur hunden uppträder vi mötet. En aggressiv hund som morskar upp sig ligger nog värre till än en vek hund som visar underkastelse. Sedan tror jag också på att det tillviss del beror på vargarna, om det är genetik eller inlärt beteende är svårt att veta. Men vissa revir tar hundar och andra inte. Om vi då skall ha varg i Sverige så skall det hundtagande reviret tas bort direkt, när dom börjar. Att ha en licensjakt som vi haft 2010 - 2011 är helt bortkastad enligt mig. Sedan tror jag också mycket beror nog på slumpen och otur om jag skall få hunden tagen av varg. Ett vargrevir är här uppe på cirka 100 till 200tusen hektar. Så jag tror att man skall ha otur för att få hunden tagen av varg, för även om jag skulle ha en ihärdig hund så röra den sig på en normal jaktdag på mycket mindre areal. Nu har jag inte ihärdiga hundar, gillar inte att tillbringa halva dagen med att pejl och leta hund. Det är inte jakt för mig. 2 – 3 timmar räcker gott och väl. Jag har själv inställningen att vargarna inte skall påverka min jakt, då har den andra sidan vunnit. Utan när jag får en hund tagen så köper jag en ny. Under mina tio år med löshundsjakt i vargrevir så har det ändå gått bra, men jag har även kompisar som inte släppt en gång under samma tid och frågan är vem utav oss som har haft roligast? Det är intressant att höra att det inte verkar påverka er jag nämnvärt, för som sagt jag har absolut ingen erfarenhet av detta och är tacksam för alla synpunkter, tips och råd om det nu blir vargrevir i min närhet.