Publicerat December 20, 201114 yr Lite bakgrund: Jag har mekat lite med laddningar till min Tikka 690 .30-06 (standarlängd på pipan, kommer inte ihåg längden). Testade kulor är Woodleigh PP 240gr, Hornady SST 180gr, Norma jaktmatch 150gr, Hornady V-max 110gr. Har skjutit dessa i kronograf och hastigheterna lever inte riktigt upp till förväntningarna, utan ligger regelmässigt ca 50-60m/s under förväntad hastighet för hela laddstegens intervall upp till max. Precisionstesterna är gjorda under inte helt optimala förhållanden och inte för alla kulor, men SSTn sköt tätt med en laddning strax under max, ca en 1-krona på 100m. Woodleigharna sköt inte så tätt, kanske snusdosetätt på 100m och verkade inte stabilisera helt. Men på det stora hela verkar precisionen vara god. Maxladdnignen har jag uppskattat genom att gå på de laddtabeller som finns för 180gr i Normas laddata. Nu till själva frågan. Var hos "grovsmeden i Fjärås" och fick pipan uppmätt och den var aningens stor. Frågan är om man kan dra slutsatsen att man kan gå över maxladdningarna för att få "korrekt" hastighet? Har inte observerat några som helst trycktecken. I och med att pipan är något överdimensionerad borde mer gaser "spilla förbi" och därmed ge ett lägre tryck, vilket borde göra att man kan ladda med mer krut för att kompensera detta, eller?
Publicerat December 20, 201114 yr Jag anser personligen att du inte skall göra det, visst det är säkert möjligt att jaga på lite mer i laddningarna men det är trots allt som så att laddata är angivna av ett skäl, det är dem som genererar maxtryck (inom den givna för kalibern spannet) att man från tid till annan har en pipa som av olika anledningar inte ger de hastigheter som är spec för kalibern medför inte att det bara går att gasa på tills dess att man når dit hän, det är inte fullt så enkelt, jag hade en sådan pipa till min sako 308, det gick och går bra att skjuta både väl och på lite håll med kalibrar som inte helt klarar hastigheten. För det fall att du gör detta bör du konsultera Exabit och hans QL program så att det inte går helt över väggarna när du laddar dig uppåt. /Christian
Publicerat December 20, 201114 yr Författare Exabit har konsulterats frekvent i den här frågan. Inte för att jag vet, men jag antar att Quickload använder sig av standardmåttet på pipan. Är den då inte enligt spec så lär ju inte tryckberäkningarna stämma för min pipa. Egentligen är jag inte speciellt oroad för "terminalprestandan" med den lägre hastigheten. Visst hade det varit trevligt om man fick upp hastigheten till rätt nivå, men det är inget jag tänker ta några onödiga risker för att uppnå. Mitt intresse är 50/50 för att uppnå hastigheten i sig och det rent akademiska intresset för om mitt resonemang stämmer.
Publicerat December 20, 201114 yr Det går att justera i QL om jag minns rätt så att man får fram rätt "motstånd" i pipan, men det viktigaste jag avsåg var snarare att du inte överstiger "Rött" i QL i allt för stor utsträckning. /Christian
Publicerat December 21, 201114 yr Visst hade det varit trevligt om man fick upp hastigheten till rätt nivå, men det är inget jag tänker ta några onödiga risker för att uppnå. Hade ju varit kul att se hastigheter som orkar upp i 308-prestanda eller 7,62x39...
Publicerat December 21, 201114 yr Det går att justera i QL om jag minns rätt så att man får fram rätt "motstånd" i pipan, Man kan ju justera kulans friktionsvärde så att det "stämmer" bättre - det gör man bl.a. när man kör med molykulor. Denna resa påminner lite grann om min med 300 Ultra Magnum:en då jag ville hitta maxladdning med 180 grains kula. Hade inga trycktecken upp på 100 grains MRP2, men då orkade jag inte pytsa i mer krut
Publicerat December 21, 201114 yr Författare Hade ju varit kul att se hastigheter som orkar upp i 308-prestanda eller 7,62x39... Detta är ju huvudanledningen till att jag tar upp ämnet egentligen. Kommentarer som denna får man ju utstå mer eller mindre dagligen från denna mannen.