Publicerat December 20, 201114 yr Har en jaktgranne som har många hundar och idén tycks vara att rasta dessa på jaktmarken, 24/7, sju dagar i veckan! Nu ser det ut som att allt, och jag menar verkligen ALLT vilt flyttat till nå'n lugnare plats, det enda spår jag såg idag var ett rävspår och vildsvinsåteln hyser bara korp å kråka, det verkar helt tvättat på marken! Jaktgrannen har ju inte gjort sig skyldig till nå't brottsligt men det känns som om vederbörande inte tänker längre än näsan räcker och just näsan förefaller var obeskrivligt kort... Kan man föra det hela på tal? Eller, finns det nå't annat man kan göra? De två senaste vintrarna har det varit gott om gris och älg på marken, troligen p.g.a mycket snö så hundrastningen har varit omöjligt men nu, med barbacke, så känns det som att jakten är slut redan i mitten av December. Hjälp!
Publicerat December 20, 201114 yr Rastas hundarna lösa? Eller sker det i koppel? Är dom kopplade så ska markerna vara mycket små om viltet ska fly av marken. Det är inte ovanligt att tex älg flyttar sig 50-300m om tex ett hardrev går förbi där älgen är. (Har sett det själv, hur älgen går undan en kort bit och står kvar när den vet att det inte är den som är jagad. Samma om hunden får upp ko och kalv. Då är det inte alls ovanligt att det står en tjur kvar några 100m från upptaget. Har och rådjursdrev brukar också innehålla att haren/rå blir stående och tex beta tills hunden kommer för nära igen....)) Har svårt att tänka mig något vilt som flyr längre än nödvändigt och blir stående så fort dom vet att dom inte är jagad. Men det klart rastas hundarna över hela marken så dom stöter iväg viltet hela tiden så kan dom iof söka sig lugnare marker. Rastas dom alltid till samma plats på marken så kan just den plätten bli otrevlig med liv och dofter.
Publicerat December 20, 201114 yr Författare Hela kopplet, typ 10 hundar "rastas" lösa och det skjuts t.ex ensamma rågetter för Laikakorsningar då man kommer åt... Inte kul alltså!
Publicerat December 20, 201114 yr Ok, det var den typen av "rastning". Är grannen boende i närheten av dig, så kanske lite list ger framgång. Bjud in till mat och skapa lite relation. För tankegångarna lite försynt på tal. Kanske det går att komma överens. Kan ju vara en hyvens prick, med lite felaktig inlärning om hur jakt går till. Att gå dit och burdust tala om att denne granne gör fel och ställer till det för dig, kan få motsatt effekt. Då lär grannsämjan för alltid vara förstörd. Är det en tok så spelar det kanske ingen roll hur du gör. Grannen gör som han vill iaf. Nä mjuk och lugn, se tiden an så kanske det blir bättre senare. Hitta lite gemensamma saker som ni tycker lika om. För saken på tal när ni är lite på god fot med varandra. Kanske jaga någon gång gemensamt så han känner att han kan ha viss nytta av dig. Då kommer han att lyssna också om det är hyffsat vettig person.
Publicerat December 20, 201114 yr Dags att säga till på skarpen eller mjukt med en hotfull underton :-) lycka till!
Publicerat December 21, 201114 yr Författare Är både lite stolt och förvånad över mig själv eller så börjar man bli gammal på riktigt... Första känslan är ju att söka upp vederbörande och gorma "VAD I H***ETE HÅLLER DU PÅ MED"! Har dock insett att detta inte är en framkomlig väg, det är trots allt inga olovliga aktiviteter han håller på med. Det känns ändå skit, två senaste vintrarna har man inte kunnat jaga p.g.a för mycket snö, nu när vintern är mer nådig så kan man inte jaga för att skogen är helt tvättad... Nåja, hoppas grisarna kommer tillbaka på försommaren, det är i alla fall betydligt skönare att sitta i griskojan en ljummen och ljus försommarnatt!
Publicerat December 21, 201114 yr Håller med ovan att ett sansat samtal brukar lösa många knutar. Men jag undrar om det han gör inte tangerar till det olagliga. Det är ju lagstadgat att man inte ska åstakomma viltet onödigt lidande. Och som det låter när du skriver så släpper han 10 hundar på samma plats som jagar vilt, och det är definitivt ingen etisk jakt. Många rapporter har pekat på att hundar som jagar i grupp blir mycket aggressiva mot viltet som dessutom utsätts för en enorm stress. Det var ju ett fall här under hösten (minns inte vart men det stod i svensk jakt) om en utredning där jaktlaget jagat med flera hundar tillsammans. En annan sak blir det ju om man har en stor såt och släpper två kortdrivare i motsatta delar i såten samt håller koll på GPS så de inte sammanstrålar. Men om han släpper 10 jagande jyckar samtidigt? Nej tack.
Publicerat December 21, 201114 yr Begriper inte riktigt vad som sker.. är det normala hundpromenader med 10-talet lösa hundar vind för våg eller jagar grannen på egen plätt med detta "pack" och ni får lida för sviterna? Hade en gång på en mark en idiot med 4-5 stora hundar. Dessa hundar kutade vind för våg på vår mark alla dagar i veckan utom någon form av kontroll från ägaren. Vår markägare agerade via polis och låg på som fan då vi märkte av en nedgång av vilttillgången samt hittade några hundrivna rådjur. Tror att det gick så långt att killen lagfördes och fick div vitesförelägganden och jag har ett svagt minne av att hundarna blev "lovliga" om vi fann dem på marken igen. Nu var detta väldigt länge sen och den snubben var duktigt knepig och omöjlig att diskutera med.. Hans jyckar kutade som de önskade och ställde till med massor av trubbel på vår mark. Har för mej att då jyckarna blev "lovliga" så upphörde de att kuta på marken. Mvh!
Publicerat December 21, 201114 yr Författare Begriper inte riktigt vad som sker.. är det normala hundpromenader med 10-talet lösa hundar vind för våg eller jagar grannen på egen plätt med detta "pack" och ni får lida för sviterna? Hade en gång på en mark en idiot med 4-5 stora hundar. Dessa hundar kutade vind för våg på vår mark alla dagar i veckan utom någon form av kontroll från ägaren. Vår markägare agerade via polis och låg på som fan då vi märkte av en nedgång av vilttillgången samt hittade några hundrivna rådjur. Tror att det gick så långt att killen lagfördes och fick div vitesförelägganden och jag har ett svagt minne av att hundarna blev "lovliga" om vi fann dem på marken igen. Nu var detta väldigt länge sen och den snubben var duktigt knepig och omöjlig att diskutera med.. Hans jyckar kutade som de önskade och ställde till med massor av trubbel på vår mark. Har för mej att då jyckarna blev "lovliga" så upphörde de att kuta på marken. Mvh! Om man ska kalla det jakt eller rastning är kanske en tolkningsfråga... Han utnyttjar sina 600 Ha och släpper hundarna jävligt ofta, är själv iförd bössa och verkar skjuta precis vad som kommer, oavsett vilken hundtyp som jagar. Senaste exemplet var en Laikakorsning som kom med en älg men släppte precis bakom ryggen på en av "mina" passkyttar och gick fram till honom. Han motade iväg jycken och strax efter kom hundföraen åkandes på vår mark och letade efter hunden. 20 minuter senare så hörde vi hunden skälla igen och ett skott small... Strax efter så åkte vi ifrån vår mark och fick då se hundföraren som lastat ett skjutet rådjur på biltaket... Vet ju inte till 100 om det var samma hund som skällt på rådjuret men det känns som om hundarna rastas och kommer det nå't så är husse försedd med bössa å som sagt, det är ofta, många gånger varje vecka så störningen på marken är total. Det hela känns i vart fall jävligt olustigt och tråkigt, har själv en filosofi som bygger på ömsesidig respekt och bonnförnuft, vår andra jaktgranne har vi ett kanonförhållande med, t.ex oavsett vad som skjuts och eventuellt inte skulle ramla förrän det är på grannens mark hämtar skytten, punkt slut! Vi litar på och respekterar varandra helt enkelt. Hade hoppats på att även den relativt nya "hundgrannen" skulle uppvisa ett klokt beteende och var beredd att villigt låta honom t.ex gå in på vår mark utan krångel för att skjuta på ett stånd men nu kännar man sig jävligt tveksam...
Publicerat December 21, 201114 yr Om man ska kalla det jakt eller rastning är kanske en tolkningsfråga... Han utnyttjar sina 600 Ha och släpper hundarna jävligt ofta, är själv iförd bössa och verkar skjuta precis vad som kommer, oavsett vilken hundtyp som jagar. Knappast en tolkningsfråga. Är ju glasklart att det är jakt. Sen om han kombinerar det med rastning, ja vafan det gör vi väl alla? Inte bannar jag hunden om han skiter och pissar i skogen bara för vi jagar?
Publicerat December 21, 201114 yr Aj då.. sorry men det här avfärdar jag som rent gnäll. Han får väl skjuta vad han vill jml jakttidtabellen på sin mark och använda vilka hundar han vill. Sånt här kan få mej att se rött faktiskt, fått en hel del skit av ett gäng idioter av samma skäl. Vi jagade på 300 ha grymt fina marker medans grannlaget hade den dubbla arrealen skogsmarker. Våra marker höll och producerade rejält mycket mer vilt vilket gjorde att vi tog ut mer än dubbelt så många rådjur tex som dem. Vi jagade med kortdrivare och de med tax. Gissa om vi fick skit av dem? En av deras gubbar hade minsann sett ett rådjur komma över ett hygge med öppen mun flåsandes och därefter kom min svarta jaktlabbe. Det var minsann oetiskt och allt vad de nu hävde ur sig. Labben jagade i max 2-300 meter och visst, det gick fort i början vilket gjorde rådjuret flåsigt men jag har svårt att se att det skulle vara djupt oetiskt på något sätt. Det hela handlade om att vi sköt rätt mycket mer än dem och att de hade en jaktledare och några i jaktlaget som måste haft en rätt hög inavelsgrad dessvärre! Sånt här handlar många gånger om olika tradition, kortbent vs långbent i hundväg osv. I mitt fall fanns den försvårande omständigheten att vi hade bästa markerna med ett aktivt jordbruk vilket självklart hyser mer vilt än 600 ha ren skog och det var lite svårt att smälta för idioterna. Hur som, den här snubben gör inga fel såvitt jag fattat det. Släpper han högenta jyckar om det är massa snö så blir det annat men i nuläget så är det inga problem. Sen vet du ju inte om han sköt rådjuret för laikakorsningen eller inte? Det är ett antagande från din sida som på vilket sätt gör samvaron er i mellan bättre? Själv sköt jag en trippel för rätt många år sen. En spaniel tryckte ut get m 3 kid ur en ungskog ut på ett hygge. Jag la ned samtliga kid. När vi sen passerade grannlaget stannade jag och surrade med dem, känns naturligt och vettigt att prata med grannlaget. Fick så in i bengen med skäll av dem för allehanda hittepågrejer! Samtidigt som jaktledaren stod och spottade limpmacka på mej, utan att se mej i ögonen, så gick en av dem och kollade min baklucka. Där hittade han get med dubbelkid fick jag höra sen.. coolt då ingen vägde mer än 7 kg typ.. Försök snacka med denna gynnare och tipset är att du städar undan alla dina antaganden om hans jakt innan du pratar med honom för annars har jag svårt att se att ni ska kunna få till något vettigt sammarbete. Ursäkta den bistra tonen här ovan men jag kräks verkligen på detta! Och har jag missuppfattat dej, varit bister i onödan pga egna hack i skivan, så ber jag innerligen om ursäkt. / Rikard
Publicerat December 21, 201114 yr Jag kan ha missuppfattat men jag har inte riktigt förstått om problemet är att han jagar dygnet runt med 10 hundar på sin egen mark eller att hundarna är inne på din mark och jagar? Om han håller sig på sin egen mark har jag svårt att förstå problemet. Flera jaktgrannar jag har jagar relativt hårt på sina marker men oftast gör det bara att mina marker får mer vilt pga lägre jakttryck.
Publicerat December 21, 201114 yr Jag kan ha missuppfattat men jag har inte riktigt förstått om problemet är att han jagar dygnet runt med 10 hundar på sin egen mark eller att hundarna är inne på din mark och jagar? Om han håller sig på sin egen mark har jag svårt att förstå problemet. Flera jaktgrannar jag har jagar relativt hårt på sina marker men oftast gör det bara att mina marker får mer vilt pga lägre jakttryck. Jag är benägen att hålla med pfrep. Dock är det trist att grannen inte tar upp en dialog eller snackar med dig om jakten då han är ny granne och ni jagar båda två. Tycker att du kan prata med honom men i sak har han all rätt att jaga på sin egen mark.
Publicerat December 21, 201114 yr Om han nu jagar med 10 hundar samtidigt så är det ju ett solklart fall av packjakt vilket såvitt jag förstått inte är tillåtet i Sverige. Om han däremot jagar med dom en och en (eller max 2 åt gången) så får jag nog sälla mig till Hipshot. Men snacka lugnt och sansat med snubben brukar lösa dom flesta konflikter.
Publicerat December 21, 201114 yr Författare Jaktgrannen har ju inga andra hundar än oss andra, de jagar oaktat gränserna och det har jag absolut inga problem med. Har heller inga problem med att man jagar mycket eller hårt men att ALLTID lösa rastningen med jakt i samma område, oavsett om det nu är jakt, de jagade djuren vet ju inte om det finns beväpnade människor i skogen eller ej eller om det är precis ren motionering och tarmtömningar så förstör man ju det både för sig själv och ens närmsta grannar... Harar är en sak, de verkar kunna bo under samma gran i 3 år och återvänder alltid dit oavsett om de blivit uppkörda dagligen av en stövarnäsa eller ej men en gris som aldrig får sova ifred under sin gran tröttnar och drar iväg. Älgar är ju inte så sugna heller på att ständigt och jämt få en, två eller kanske tre ställande hundar på sig, de drar sig också iväg för att hitta en lugnare plats. Självklart är ju en mindre areal mer känslig för störning än en större men även stora arealer kan ju bli överjagade och tömda på djur som inte skjutits utan bara flytt fältet för att de aldrig får lugn och ro där och som sagt, det spelar ju ingen roll egentligen i vilket syfte hundarna är där varje dag för djuren skiljer ju inte på om de blir jagade av hundar för att skjutas eller om de blir jagade av hundar som motioneras.