Publicerat December 20, 201114 yr Jag har en schillerstövare som är 7 månader, han fnyser jätte mycket och det låter täppt när han andas in med nosen när han spårar/driver, han gjorde det innan snön kom också, kan höra han 150m bort när han kommer och "harklar" sig. Svårt att förklara ljudet. Det låter som han är täppt i "näsan" Snarkar som en storvuxen man när han sover också Kan det vara noskvalster eller vad tror ni? Han har drivit 10 olika rävar sedan i lördags och tar kalla slag, kan ta spår med snö i och gå i 1,5 timme innan det blir drev. MVH
Publicerat December 20, 201114 yr Hej kan försöka spåna lite. Nej det är nog inte kvalster. Men jag kan ha fel Vad som talar emot att det är kvalster: Han tar kalla slag. Borde inte känna dom, ointersserad. Har drivit flera rävar. Borde då ha flera tappter, dötappt. Låter täppt när han andas. Kan tyda på någon infektion, svullnad/förträngning motsvarande i näs hals regionen. Snarkar. Det kan han ju iof göra ändå Och för att det skulle vara kvalster: Inåtvända dragningar. Nysningar/fnysningar. Harklar sig!? Allmän tillstånd i övrigt? Slöhet & nedsatt aptit. Ta temp 38-39grader är normalt. Om hög så kontakta vet. Om han är pigg å kry, äter som vanligt, ingen temp. Så varför inte prova att kvalstra av & se om det blir bättre. Det skadar ju inte iaf Ja det finns säkerligen andra som har bättre idéer.
Publicerat December 21, 201114 yr Författare Har nyligen avmaskat, 3 veckor sedan. Inåtnysningar är rätt ord ist för harkla det är det han gör. Jag hade drev i 2 timmar idag, släppte han på ett natt spår och han gick på slag i 1,5 timme:) Hmm aptiten har varit bättre två mornar han inte ätit men imorseåt han. Pigg och kry är han väl men han är lugn och sover för det mesta, jagar 3-5 dagar i veckan så inte så konstigt att han ligger och sover för det mesta. En vet här sade till mig idag att alla hundar påverkas inte av kvalster, alltså att luktsinnet funkar normalt. Jag väntar med medicin och ser om något förändras, gillar inte att ge hunden medicin i onödan utan mår han bra och fungerar så här bra i skogen så väntar ett par veckor:)
Publicerat December 28, 201114 yr Svårt att säga men jag skulle kolla upp det hos veterinär ifall besvären kvarstår. Hundar blir inte "förkylda" på samma vis som vi människor. Noskvalster, kennelhosta, hjärtproblem, tonisillit - det är vad som poppar upp i mitt huvud men som bara veterinärbesöket kan ge svar på.