Publicerat December 21, 201114 yr Blev uppringd 22.15 igår en påskjuten gris i 50kg klassen. Hade varit 3 grisar framme på åkern. Var en hel del blod utmed spåret. På plats så kontrollerade vi skottplatsen en gång till. Lite mörkare blod, luktade nog lite. Är en remsa på 100m med vide och vass mellan åkern och en bred kanal. Därför valde jag att ta Funny eftersom hon nog skulle hänga på om det gick över kanalen. Satte henne på spåret men hon tog fel spår direkt. Visade henne på rätt spår där de delat på sig och sen bar det iväg. En aning blött. Bitvis vatten till knäna och vass och vide till brösthöjd. Hon spårade ut till kanalen men vände in lite igen. Efter 200m spårande morrar hon till och så kommer första skallet. Halar in henne lite och lämnar över linan till skytten. Går fram något steg, men grisen har smugit iväg. Släpper fia och hon börjar skälla 30m bort. Lite gles i skallet, märks att hon ite har hundra koll. Går rakt på men ser ingenting där hon skäller. Men hon måste ändå va inom 2-3m från grisen. Så kommer hon och rundar mig. In och skäller igen så hör jag att det prasslar intill mig. Vänder mig och väntar att få se hunden där men då är det grisen som passerar på 2m. Vågade inte skjuta eftersom Funny var tyst. Så drar hon igång igen 20m bort. Går bort där och nu står det lite öppnare. Ser hunden direkt och 1m framför henne skymtar jag grisen. Ser bara kroppen och inte huvudet så jag drar ett skott där jag tror bogen är och grisen rasar ihop. Satt klockrent genom båda bogarna. Från släpp tog det nog inte 5min till avslut. Så det var vad vi lite skämtsamt brukar kalla en hämtgris. Första skottet satt i tarmpaketet. Tog längre tid att dra ut den än hela eftersöket.
Publicerat December 21, 201114 yr Var det skytte i Dalarna som satte trenden? Går ju bra nu! Bra jobb!
Publicerat December 21, 201114 yr Författare Var det skytte i Dalarna som satte trenden? Går ju bra nu! Bra jobb! Är nog så enkelt att jag gett upp slaktmask/brytspettet och använder T3an istället.
Publicerat December 22, 201114 yr Tack igen för att du kom och fixade det efter dåligt skytte från mig! Tur att det inte var en större gris. Det blev en till idag på samma ställe:), men denna stannade på skottplatsen.
Publicerat December 22, 201114 yr Författare Tack igen för att du kom och fixade det efter dåligt skytte från mig! Tur att det inte var en större gris Det blev en till idag på samma ställe:), men denna stannade på skottplatsen. Grattis! Var det en ur samma flock?
Publicerat December 23, 201114 yr Grattis Friman, du hintade ju om att du var sugen på grisjakt i Lördags så jag misstänkte dig som skyldig . De "lätta" grisarna ska hämtas dem med, bra jobb Björn & Funny.
Publicerat December 23, 201114 yr Grattis! Var det en ur samma flock? Tack! Jag tror att dert var från samma grupp. Det var fem st framme när jag sköt, och senast jag såg denna grupp så var det sex. Tror att dom hade delat på sig då jag sköt första grisen.
Publicerat December 23, 201114 yr Grattis Friman, du hintade ju om att du var sugen på grisjakt i Lördags så jag misstänkte dig som skyldig . De "lätta" grisarna ska hämtas dem med, bra jobb Björn & Funny. Tack! Yes var väldigt sugen på att inviga bössan när det gått så trögt i höst. Hoppas att det har släppt nu så man kommer in i flytet igen.