Publicerat Maj 2, 200619 yr Jag har en tysk Jaktterrier på snart ett år som ska jagas in till hösten. Jag skulle vilja ha lite tips och ideér runt detta ! Jag vill gärna veta hur ni med erfarenhet av detta gått till väga, vad ni ångrat att ni gjort... osv. Hunden skall i första hand användas som kortdrivare av klövvilt samt eftersök. Grytdelen är av något mindre intresse för min del Med glad hälsning
Publicerat Maj 2, 200619 yr Ge hunden tid framför allt, stressa inte, hon behöver tid att lära sig att söka ut, hitta dig osv. Försök om det går att göra första släppen där det är i det närmaste vilt tomt så hon får söka i lugn och ro, öka efterhand retningen med vilt, var beredd på att det kan bli något långdrev i början....det är mycket motor som startas! om möjligt så vänta ut henne på löpan, åk inte och hämta upp hunden! hon måste lära sig att söka rätt på dig efter drev. Jag utgår ifrån att du har god kontakt och grund dressyr på hunden, har du det så är mycket vunnet. Har du flyt så kanske det första viltet trillar för henne redan till hösten, låt henne då få ruska om ordentligt innan du tydligt visar att det INTE är hennes utan husse som äger viltet! Själva injagningen går ut på att sakta sakta gå genom markerna och låta hunden göra jobbet, det är alltid frestande att gena lite, att visa färska spår osv...låt hunden lösa problemen. När hunden söker ut en bit så stannar du och väntar tills hon är tillbaka innan du går vidare. Eftersöket är det bara att träna på hela sommaren, lägg spår (1-2st/vecka, inte mera).
Publicerat Maj 2, 200619 yr Författare Jag tackar för dessa tips ! Hur ska man se på detta med gryt ? Kan det vara så att hunden blir mer benägen att självmant uppsöka gryt under klövjakt om man tränar gryt innan hunden är rejält injagad ? Hur långa sökrundor kan anses som optimalt för en tysk ( Jag förstår att detta varierar beroende på mark ) men tycker att det vore kul att höra hur Era hundar arbetar !! Brukar det vara skillnad på olika klövarter ? Kan man tro att en hund som driver exempelvis Rådjur även rent spontant driver dovhjort om tillfälle ges ??
Publicerat Maj 2, 200619 yr Älg och hjortar har en benägenhet att dra ut en tysk på lite längre turer just pga att dom inte har så bråttom oftast utan lunkar iväg lagomt för en tjt att hänga på ett tag, vad gäller gryt så gör du rätt i att vänta ytterligare ett år om du inte har gryt som en prioriterad jaktform, hunden hinner mogna ordentligt innan och det är bra. Du kan vara helt lugn vad gäller att driva rådjur eller dovhjort, en tjt jagar, det mesta till att börja med (för att inte tala om allt!) när det fälls vilt så lär dom sig vad som det lönar sig att jaga helt enkelt. På det sättet är dom lätta att lära, sökrundorna bör väl ligga på upp emot ca 5-10min beroende på marken och vilt täthet. Mitt odjur arbetar målmedvetet, det syns tydligt när hon har kontakt...likt en värmesökande misil drar hon iväg...då är det bara att vänta på upptaget, hon är ärlig..det vill säga hon öppnar inte käften innan hon i det närmaste har kontakt med djuret, gäller både över som under jord.
Publicerat Maj 4, 200619 yr jag brukar gå en runda med mina tyskar på fältet in jag släpper dom i skogen så att dom får driva hare först för det tränar spår säkerheten och sen så brukar det vara lite lättare för dom att söka kontakt. Det med gryt kvittar för jag har jagat med mina i naturgryt innan drevsäsongen börjar och mina har inte gått i gryt någon gång. Jag tror att hundarna kan skilja på om man ska jaga ovan eller underjord. Men helt klart ska man inte släppa hunden sidan om en gryt gång